En nybörjarfråga till. Om routern vid bilden ovan står i en källare som inte riktigt når med sitt wifi till våningen ovan. Det löser man med en till router i ett av nätverksuttagen på den våningen antar jag?
Eller ska man ha andra prylar, typ mech, access eller allt vad det finns?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
En nybörjarfråga till. Om routern vid bilden ovan står i en källare som inte riktigt når med sitt wifi till våningen ovan. Det löser man med en till router i ett av nätverksuttagen på den våningen antar jag?
Eller ska man ha andra prylar, typ mech, access eller allt vad det finns?
Att hänga på ytterligare en router blir inte bra. Du får skaffa en accesspunkt för ökad täckning från det trådlösa nätverket.

Ett tips, Kjell&Co har många bra bilder mm omkring nätverksuppbyggnad.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Fasen, nu börjar jag känna mig på banan! Stort tack!!

Har suttit och kollat runt på switchar, ska en okunnig ha en managed eller en unmanaged? Antar att med den ena kan jag övervaka systemet mer med men har jag användning för det?

Om jag idag köper en 8 portars switch men inser senare att jag behöver 8 till, ska man då köpa en ny 16 portars eller kan jag ha 2 switchar inkopplade mellan router och patchpanelen? Patchpanelen är 24 portars. Kanske en idiot fråga... :confused::confused:
 
Om du inte är väldigt intresserad av att meka med nätverket så räcker det med en unmanaged. Du kan koppla in hur hur många switchar du vill.
 
24 stycken nätverksuttag i en heminstallation får väl anses som en rätt rejäl anläggning.
 
  • Gilla
MichaelTh
  • Laddar…
E etompau skrev:
24 stycken nätverksuttag i en heminstallation får väl anses som en rätt rejäl anläggning.
12 dubbeluttag, skulle säga det är en väldigt vanlig mängd uttag.
Men många förlitar sig nog tyvärr på WiFi, så nöjer man sig med det så behövs ju inte så många uttag mer än till accesspunkterna. Om man gud förbjude kör repeaters/mesh, då blir det ännu färre.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Om routern vid bilden ovan står i en källare som inte riktigt når med sitt wifi till våningen ovan.
Om man har dubbla nätverksuttag överallt så kan man ju lätt sätta WiFi-routern i vilket rum som helst. Dra en (WAN)kabel ut till routern och en (LAN)kabel "tillbaka" till switchen vid patchpanelen. Bara att flytta patchkablarna i patchpanelen, men märk WAN-kablarna ordentligt eller använd en annan färg, tex röd, för att undvika förväxling. Prova olika placeringar för bästa täckning.

De flesta konsumentroutrar har inbyggd Wi-Fi och inbyggd switch, men teoretiskt skulle det räcka med en LAN och en WAN port på en "ren router". Sen sätter man switchar vid patchpanelen och Accesspunkter (AP) för Wi-Fi där man behöver för att få bra täckning.

Oftast klarar man sig med en centralt placerad Wi-Fi router i entreplan ca 1.5-2m över golvet.
 
  • Gilla
Drosen
  • Laddar…
Det är inget jag rekommenderar. Köp en router utan wi-fi och håll det separerat.
Dagens hushåll kräver flera accesspunkter om man kör 5ghz då det inte tar sig igenom objekt lika bra som 2,4ghz.
 
  • Gilla
Lenza och 1 till
  • Laddar…
Man brukar dra separata uttag för accesspunkter med placering i eller nära tak. För bästa spridningsmönster.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Om man har dubbla nätverksuttag överallt så kan man ju lätt sätta WiFi-routern i vilket rum som helst. Dra en
Okej tack. Ja det är en bra idé! WAN och LAN kablar är likadana (cat6) antar jag? Skulle vara skönt att slippa byta/dra ny kabel till uttaget. Jag har "vanliga" cat6 kablar i väggarna enligt elektriker fakturan.
 
X xLnT skrev:
Det är inget jag rekommenderar. Köp en router utan wi-fi och håll det separerat.
Dagens hushåll kräver flera accesspunkter om man kör 5ghz då det inte tar sig igenom objekt lika bra som 2,4ghz.
Brukar vanliga hemma routers kunna köras som access. Typ bygla eller något?
Slipper man köpa 2 nya. Har en linksys 1900acs. Ser ut som skit.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Brukar vanliga hemma routers kunna köras som access. Typ bygla eller något?
Slipper man köpa 2 nya. Har en linksys 1900acs. Ser ut som skit.
Vill du ha bra fungerande trådlöst nätverk köp produkter som är avsedda för det.
Tex Unifi lite kostar inte så mycket.

Men det går att få två olika trådlösa nätverk med två routrar. Sätt de i samma nätverk, stäng av DHCP, och koppla bara LAN sidan strunta i WAN
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Om man har plats så är det smidigt med ett litet väggskåp, själv har jag ett under källartrappen.

Väggskåp under trappa med nätverksutrustning, kablar, och strömförsörjningsenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gardehed och 2 till
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Om man har plats så är det smidigt med ett litet väggskåp, själv har jag ett under källartrappen.

[bild]
Du handlar dina patchkablar på Kjell ser jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.