R RapidSledge skrev:
Det jag stör mig på är att yngre helt skiter på äldre människor vad gäller teknik och mycket annat. Lycka till med er ålderdom.
Att influencers finns beror på att yngre generationer är mentalt handikappade.
Vadå äldre människor, jag tillhör de som samlat på mig så mycket "erfarenhet" att jag hamnar i kategorin äldre enligt årtal och får göra vad jag vill varje dag, men förhoppningsvis inte i det mentala där mycket nytt är spännande. Och det finns många som är ännu äldre och tycker att det är jätteroligt med ny teknik, ungefär som Dagny Karlsson 106 år och bloggare.
Sedan förstår jag att det kan vara utav ointresse och att man inte vill, kanske även sjukdom, men detta med ålder köper jag inte alls.;)
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Äh, autogiro har man ju slutat med.
Nu är det e-faktura och sedan väljer man vilka som man vill ha autobetalning på eller om du vill granska och godkänna varje från någon. Du kan ju även granska de med autobetalning och stoppa dem om du hittar något fel.
Pappersfakturor med inbetalningskort hanteras via mobilen där det finns funktion för avläsning av "info" via mobilens kamera, det man måste lägga till manuellt är datum (kan vara problem med avläsning för vissa men då blir det manuell inmatning).
Så månadens betalningar är för de mesta helt automatiska.
 
Personligen så föredrar jag att betala med telefonen. Det går snabbast och jag behöver aldrig mata in PIN-kod oavsett belopp. Nackdelen med det är att jag inte har någon aning om vad jag har för PIN-kod på mitt nya kort. Trådlöst bankkort kan vara smidigt, men med jämna mellanrum vill terminalen ha PIN ändå.

Det enda egentliga problemet för mig med mobilbetalningar är att min bank inte har stöd för Apple Pay, så jag blir tvungen att ha med mig en äldre Android-telefon enbart för betalningar. Hoppas att det ändras snart.

Jag förstår även de som föredrar kontanter över kort. Det finns fördelar med det. Man får ofta en bättre överblick över småutgifter, man är inte utelämnad om kortsystemet inte fungerar när man står i kassan (det händer, om än sällan) och det är snabbt om man lämnar över exakt belopp. Det har funkat i hundratals år. Jag har personligen inte använt kontanter på 12 år, men det är för att jag föredrar digitala betalningar. Jag inser att ett kontantlöst samhälle är problematiskt för många och tycker att det är oförsvarbart att stänga bankkontor och ta ut avgifter för kontanthantering på banker. Banker som inte vill hantera pengar?

Jag har själv sett paniken i mångas ögon (speciellt i den äldre generationen) när de blir informerade att de inte kan betala med kontanter.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Hur skulle det se ut i Tyskland om du fick betala med kort på horhusen?
Det har jag ingen erfarenhet med. Men jag antar att du kan välja.
 
C cpalm skrev:
I Tyskland kan man i princip inte betala med kort någonstans. Folk tittar på en som om man vore en idiot om man plockar fram kortet. I princip raka motsatsen till Sverige.
Detta är helt fel. Du kan betala med kort på rätt många ställen. Men näringsidkare inser att det är krångligt och dyrt, samt att kunderna oftast föredrar kontant. Därför är det t ex många taxichafförer som erbjuder kortbetalning bara som sista utväg. De får ju aldrig någon dricks med kortbetalning.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
För 10 år sedan var det verkligen bara byns egna lokala kort de tog. Skulle man handla i grannbyn behövde man deras kort osv. Sjukt störigt.
Då har du inte begripit hur det går till.
Varför vill ni egentligen att Tyskland ska anpassa sig efter Sveriges kort-vanor? Varför iinte acceptera att Tyskarna ogillar kortbetalning och föredrar cash? Vad är det för missionärsfasoner?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag har varit i Tyskland några gånger det senaste decenniet och aldrig haft problem att betala med kort. Varken i butiker, restauranger taxi eller kollektivtrafiken.
Gjorde för övrigt en road-trip till Bosnien i början av 00-talet via diverse gamla öststater som Tjeckien, Slovenien, Ungern och Serbien. Vi använde kort överallt utan några problem. Det enda vi behövde kontanter till var betalstationerna längs motorvägen i Slovenien och den påstådda bötern som gränspolisen i Tjeckien ville ha. Men då hade vi inga kontanter kvar, så dom avskrev det påstådda brottet och vi fick åka vidare...
 
Men är det inte mest intressant hur betalar i Sverige, i andra länder får vi anpassa oss. Åker rätt ofta till små öar i Grekland och idag tar väldigt många ställen kort, eller så finns uttagsautomat på ön. Men då använder jag ju ändå kort för att ta ut pengar, dvs jag använder kort fortfarande för att lokalt få kontanter:cool:
 
harry73
Redan på 90talet betalade jag mycket med kreditkort i Tyskland
 
R
harry73 harry73 skrev:
Redan på 90talet betalade jag mycket med kreditkort i Tyskland
Jag jobbade några år i Tyskland på 80-90 talet, kreditkort fungerade inte alls utanför storstäderna.
 
Stämmer bra, även i de större städerna i Tyskland kunde det vara svårt att betala i t.ex. restauranger med kort. Hade alltid kontakter vid den tiden efter att gått på den missen i centrala Hamburg.
Men idag tycker jag de flesta tar kort, t.ex. i Moseldalen.
 
H heimlaga skrev:
Finns det något sätt att permanent bli av med den kontaktlösa betalningen?
Jag var lika kränkt vit man som du när det här hände på min bank. (SEB)

De garanterade att om jag råkar ut för kapning betalar de allt

Det var alltså rätt mycket mer givande att bli arg på banken direkt och ringa deras kundtjänst än gnälla på ett forum :rofl:
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Jag skrev efter att jag var in till bankens huvudkontor och diskuterade med dem. Jag pratade med nivån under bankdirektören.
 
Hemmakatten
Stickan56 Stickan56 skrev:
Man kan fundera över hur mycket som är svarta pengar,

Stickan
Lägenhetshyran är helt säkert svart. Hyr via bekanta och normalhyran är ett par hundra mer för motsvarande lägenhet.

Går man på café får man alltid ett kassakvitto om man beställer en kaka eller smörgås till kaffet. Inget kvitto för bara en espresso eller ett glas vin.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.