Egentligen bör hus A betala x7 (4/2+3+2)
Hus B bör betala x3 (4/2+1)
Dock ser jag det som rimligt att man delar lika.
 
  • Gilla
LinneaH
  • Laddar…
LinneaH LinneaH skrev:
Varför inte separata för avloppet? (Jag är genuint okunnig och genuint tacksam för all input)
Det blir bara en onödig extrakostnad då rörgraven behöver grävas bredare. Den främsta anledningen till att man vill ha separata vattenledningar är om vattnet ska stängas av till din eller grannens fastighet så att den andra inte blir drabbad.
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Hör med nätägaren innan ni gör något. Idag brukar man kräva att varje fastighet ska ha en egen servis och en egen avstängningsventil. Risken finns annars att ni gör något som ni ändå kommer bli tvungna att göra om senare.
 
  • Gilla
LinneaH
  • Laddar…
A AG A skrev:
Egentligen bör hus A betala x7 (4/2+3+2)
Hus B bör betala x3 (4/2+1)
Dock ser jag det som rimligt att man delar lika.
Ritningen är inte skalenlig, men jag håller med om beräkningsmodellen. Men som du skriver, rimligt att man delar lika.
 
N NoOne2k skrev:
Det blir bara en onödig extrakostnad då rörgraven behöver grävas bredare. Den främsta anledningen till att man vill ha separata vattenledningar är om vattnet ska stängas av till din eller grannens fastighet så att den andra inte blir drabbad.
Aha då är jag med. Det enda jag tänker är om vi vill byta avloppet men inte grannen, då känns det intressant att lägga extrakostnad från vår sida. Jag får höra vad grannen säger.
 
M McStewart skrev:
Hör med nätägaren innan ni gör något. Idag brukar man kräva att varje fastighet ska ha en egen servis och en egen avstängningsventil. Risken finns annars att ni gör något som ni ändå kommer bli tvungna att göra om senare.
Jag har nu haft Stockholm vatten här. De bekräftar att det inte är huvudledningen utan någonstans inne på tomtmark och att vi bör gräva upp och byta allt. Däremot var killarna som var här helt emot att ha egna serviser "måste söka tillstånd, kostar pengar, inte säkert ni får". Men jag får höra med någon arbetsledare eller så när jag ringer in igen. Nästa steg blir nu att prata med grannen igen och höra hur de vill göra.
 
Ni kan ju ändå lägga dubbla slangar fram till gatan.
 
  • Gilla
LinneaH
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ni kan ju ändå lägga dubbla slangar fram till gatan.
Ja smart! Kan eventuellt bli så.


Jag har nu fått in lite vatten i källaren, under innergolvnivå. Syns i golvbrunn/typ renslucka. Ökar inte nämnvärt men jag har ringt och bett om avstängning av vatten in snarast. Det här tyder på att sprickan/brottet är på vår tomt. Då kan det bli så att grannen inte vill byta sina rör. Och jag kan ju inte tvinga grannen.

Men vad säger en rörmokare om det? (att koppla ihop nytt med gammalt)

Vore kanske bäst om felet sitter i förgreningen, så det är "bådas".
 
Det beror ju på skicket på röret, det kan gå att skarva. Om grannen vägrar och det går att skarva så skulle jag ändå dra en ny ledning åt grannen den biten ni gräver, så att ni slipper få tomten uppgrävd igen. Men sannolikt är den ju kass så att den måste bytas. Grannen har inte så mycket val. Det blir ju dessutom rätt förmånligt när ni kan dela på kostnaden.
 
  • Gilla
LinneaH
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på skicket på röret, det kan gå att skarva. Om grannen vägrar och det går att skarva så skulle jag ändå dra en ny ledning åt grannen den biten ni gräver, så att ni slipper få tomten uppgrävd igen. Men sannolikt är den ju kass så att den måste bytas. Grannen har inte så mycket val. Det blir ju dessutom rätt förmånligt när ni kan dela på kostnaden.
Nu är vattnet från gatan avstängt och jag har pratat med grävare som kommer i morgon och påbörjar jobbet. Känns bra.
Stor risk/chans att det är i kopplingen där våra ledningar delar sig som läckan sitter. Alternativt på den lilla del som går in till mig/hus B. Vilket nog innebär att vill inte grannen byta och grävare/röris tycker att det går att skarva blir det jag som tar hela kostnaden. Vilket jag är ok med men då ska vi se till att det blir egen ledning fram till tomtgräns - tack för det tipset.
 
Tack till alla som har svarat i tråden!
 
Har du pratat med grannen än? Så att de vet att vattnet är avstängt om inte annat?
 
Det går ju att ge grannen två alternativ:
Alt 1: Ni byter ut hela rörsystemet och delar på kostnaden. Det kan ju läggas fram med att "Egentligen bör ni stå för 70% men..."
Alt 2: Ni drar ett nytt rör till tomtgräns och skarvar på det gamla röret där. A äger isf i princip hela det gamla röret med vidhängande underhåll.
 
  • Gilla
LinneaH
  • Laddar…
I min värld resonerar jag så att ska man ändå dit och gräva då tar man hela sträckan när man ändå gräver. Surt att behöva gå dit och gräva igen om något år då resten av ledningen ger upp.
 
  • Gilla
LinneaH
  • Laddar…
Absolut, läggner slsng till grannen oavsett om de betalar, slangen är billig, men du slipper få trädgården uppgrävd om något år. Men vettigast är ju att byta allt.
 
  • Gilla
LinneaH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.