Hej
Får i gåva en tomt av min mor som ska flytta ifrån sitt hus. Mäklaren är redan involverad i husförsäljningen och erbjuder sin hjälp via en fullmakt för att driva avstyckningsärendet. Obs att mäklaren alltså inte behöver sälja tomten då jag ska ta den direkt.

Mycket att sätta sig in i vid avstyckning och därför undrar jag om jag ska driva det själv eller ta hjälp av mäklaren som har bättre koll på detta. Hur skulle ni resonerat och vad är ett rimligt arvode om mäklaren ska driva detta?

Tack på förhand.
 
harry73
Ligger fastigheten utanför detaljplan, behöver du förhandsbesked för bygglov av kommunen. I förhandsbeskedet anger kommunen under vilka krav man får bygga ett hus på den avstyckade fastigheten.
När det står klar att man får bygga ett hus kan Lantmäteriet stycka av fastigheten. Fastigheterna ska vara ändamålsenligt. Dvs att de har en form som gör att det går att använda tomten och att man får bygga ett hus på den. Fastigheterna ska också vara tillgängliga från allmän väg, så servitut eller del i samfälld väg eller rätt till infart från allmän väg kan behövas.
Lantmäteriet sköter avstyckningen och har sin kötid och handläggningstid. När Lantmätaren är på plats för att sätta gränsrör bestämmer lantmätaren var gränserna går, så att fastigheten får bra form. Så innan dess vet man inte exakt hur stor fastigheterna blir.
Köpet (av båda fastigheterna) kan inte heller slutföras innan avstyckningen är färdig. Man kan skriva kontrakt och eventuellt börja bygga mm, men lagfart kan dröja, och köpet ska villkoras för att avstyckningen går igenom.

Har man tid med försäljningen, kan det vara bra att ordna avstyckningen innan försäljningen. Och får man igenom bygglovet innan man får nya grannar, blir risken för synpunkter/överklagande mindre. Finns den tiden, skulle jag inte anlita mäklaren för det, men se det som en del av min byggprocess. Ska allting ske samtidigt, kan det vara bra att mäklaren hjälper till, så att allt blir rätt i försäljningen med hänsyn till avstyckningen och servitut, men jag skulle inte lita på att mäklaren sköter det felfritt.

Så använd mäklaren om ni har bråttom, men granska det han gör.
 
Tack för bra svar!
Osäker kring detaljplanen, klassisk villatomt strax utanför medelstor stad där det är tätt med hus runt omkring. Förstod det på min mor som att vi ska ansöka om förhandsbesked och när vi har det förhandbeskedet ska vi ansöka om bygglov. Som du säger vore det smidigt om min mor beviljar bygglovet istället för de kommande ägarna.

Kan man i köpekontraktet för min mors hus villkora att vi ska få bygga, få bygga närmare än 4,5m från grannen samt tex ställa ett garage närmare deras tomtgräns än 4.5m, eller är det inget som man redan i det stadiet kan villkora för att få köpa huset?

Visst kan jag och min mor ha önskemål om var tomtgränsen ska gå och lantmätaren går på det i den utsträckningen det är möjligt?
 
harry73
L Lund skrev:
Kan man i köpekontraktet för min mors hus villkora att vi ska få bygga,
Fastighetsköp har rätt så många formkrav (t ex vilka klausuler man kan ha eller inte). Jag vet ej om det går och hur den behöver utformas.
L Lund skrev:
Visst kan jag och min mor ha önskemål om var tomtgränsen ska gå och lantmätaren går på det i den utsträckningen det är möjligt?
Absolut
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
Kan bara varna för Lantmäteriets handläggningstider. Efter som ni skall sälja så kan det bli ett problem. Väntar själv på en fastighetsförättning, vi skickade in papperna före midsommar och har inte ens fått en handläggare. 10 månader för att få en handläggare gissar dom på....
 
Larsa Larsa skrev:
Kan bara varna för Lantmäteriets handläggningstider. Efter som ni skall sälja så kan det bli ett problem. Väntar själv på en fastighetsförättning, vi skickade in papperna före midsommar och har inte ens fått en handläggare. 10 månader för att få en handläggare gissar dom på....
Det är ju helt galet! varierar det i landet? Vill minnas att jag hört kortare tider där jag bor. Som du säger så ställer det ju till det en del vid försäljning. Dock ska man väl kunna få ett förhandbesked på 8-10 veckor och om jag tolkar mäklaren rätt ska det kunna användas vid försäljningen. Krånglig och tidsödande process det här...
 
Om det inte är sketbråttom så kan ni ju vänta med försäljningen och göra klart avstyckningen. Din mor går med på att du bygger hus och garage närmare tomtgräns än 4,5 meter, du får bygglov för det, SEN säljer ni mors hus. Observera att ni då bör vara öppna med den infon till köparen.
 
T ToRy skrev:
Om det inte är sketbråttom så kan ni ju vänta med försäljningen och göra klart avstyckningen. Din mor går med på att du bygger hus och garage närmare tomtgräns än 4,5 meter, du får bygglov för det, SEN säljer ni mors hus. Observera att ni då bör vara öppna med den infon till köparen.
Tack! Ja då tänker vi. Kan inte beslutet rivas upp av nya grannarna när bygglovet är på plats? Naturligtvis informerar vi vid visning om vad som ska byggas.
 
Jag är rätt säker på att ett beviljat bygglov inte kan rivas upp av en granne som köpt huset bredvid EFTER att bygglovet beviljats. Det är ju en av sakerna man brukar säga att man ska kolla upp när man köper hus, om det finns bygglov hos grannar som kan ändra uppfattning om fastighetens värde för köparen. Men det finns folk som vet, jag gissar bara lite kvalificerat nu... ;)

Anledningen att jag tycker att ni ska vara öppna med ett sådant bygglov är att om köparen missar att kolla och ni sen börjar smälla upp ett garage ett halvår efter att grannen flyttat in så finns det stor risk att grannen blir sur på er för att ni (eller din mor) inte sa något om det, och så har ni en taskig grannrelation för evigt. Inte ert fel rent juridiskt eller ens moraliskt, men det drabbar er likväl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.