Hej

Blir fasen inte klok på detta med nätverk hemma. Fick fiber indraget för några månader sedan via Telia. De drog in och satte medieomvandlaren där vi idag har arbetsrummet. Tänkte att detta blir kanon då datorn står där och resten kör vi trådlöst... Sen laggade tv'n så nu har vi en sladd liggandes genom halva huset och grabben vill ha en kabel ner till PS4.

Mediaomvandlaren (Inteno xg6846) sitter på övervåning i ett betonghus. Från den går idag en kabel till tv'n och en till telia's wifi router (Technicolor TG799VAC xstream) som står bredvid.

Det jag vill är att få upp tv och internet i en garderob i ett intilliggande rum, för att därifrån dra det vidare till övriga rum. Kan dra det via div. gamla kanaler och ventilation. Jag behöver nätverket till 3 rum på nedervåningen och 4 på övervåningen.

Men hur fasen ska det dras och vad behövs? Har kollat på Kjell och här men blir inte klok, det är switchar, routrar och patchpaneler överallt i huvudet...
Vill samtidigt ha det förberett för den dagen ytterligare saker ska kopplas in....
 
Dubbeluttag där du behöver dem. Från varje dubbeluttag drar du dubbla CAT6-kablar till en patchpanel, eller kanske bara en switch, som du sätter i närheten av mediaomvandlaren. Sätt routern mellan mediaomvandlaren och switch så att allt är inom samma nätverk och skyddat av brandvägg.

Hur du ska lösa ip-tv-uppkopplingen får någon annan svara på, då jag kör med parabol.
Kanske ska du bara dra en separat ethernetkabel från en speficik port på telia routern till tv:n.
 
För att försöka bena ut ditt problem lite bör du skilja på 1. Själva nätverket i huset. 2.eventuella apparater (router, switch, brandvägg mm) som du installerar.

1. Nätverket.
Se detta som din infrastruktur. Denna skall/bör byggas så att du "aldrig" behöver byta ut den oavsett vad du har för TV eller spelkonsol i ändan.

Vanligast här är att dedikerad en plats i huset där du sätter upp en Patchpanel samt har utrymme för övrig nätverktsutrustning så som router, Switch ev NAS osv.

Från Pachpanlen dras sedan CAT-6kablar till enkel eller dubbeluttag ute i huset.

2. Nätverksutrustning.
Här finns det lika många varianter som ett snöre är långt men MIN åsikt är att Unifi är enkelt/ översiktligt för oss hemanvändare med ett enda interface/mjukvara/inställningar mot nätverket.
Tips på film som förklarar en setup på ett metodiskt sätt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Gör enligt följande princip, patchpanel och switch får så klart ha så många uttag som behövs för så många rum/nätverksuttag du tänkt dig:

Schematisk bild som visar hur nätverksuttag kopplas till patchpanel och switch i ett hemnätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Jag har gjort så att jag har köpt in solid nätverkskabel och flexslang och satt fasta dubbeluttag i varje rum. Alla kablar har jag sedan avslutat i en patchpanel som jag har satt i en garderob. Från patchpanel en har jag sedan anslutit flerkardeliga kablar med rj45-kontakter till switch/router, beroende på hur många anslutningar som behövs.

I ditt fall hade jag dragit kabel från mediaomvandlaren till garderoben och satt router tillsammans med patchpanel där.
 
  • Gilla
MichaelTh
  • Laddar…
Stort tack för era svar. De har gjort mig lite klokare.

Jag har tänkt dra dubbeluttag till 5 rum sedan vill jaga plats för att dra till ca: 3st kameror som jag har tänkt driva via PoE. Tänkte därför köpa en 24 portars patchpanel men hur många portar behövs på switchen? Kollar jag på skissen verkar jag behöva koppla en kabel per rum från switch till panel?

Allt kablage i väggar och tak är tänkt att dras med solidkabel.
 
novi novi skrev:
Jag har tänkt dra dubbeluttag till 5 rum sedan vill jaga plats för att dra till ca: 3st kameror som jag har tänkt driva via PoE. Tänkte därför köpa en 24 portars patchpanel men hur många portar behövs på switchen? Kollar jag på skissen verkar jag behöva koppla en kabel per rum från switch till panel?
På switchen behöver du en port per inkopplad enhet (dator, kamera, PS4 osv) du ska koppla in plus en port som du ansluter till routern. Men vill du göra det enkelt för dig så köper du en 16 portars switch och kopplar in alla uttag från början.

novi novi skrev:
Allt kablage i väggar och tak är tänkt att dras med solidkabel.
Det är rätt tänkt.
 
novi novi skrev:
Kollar jag på skissen verkar jag behöva koppla en kabel per rum från switch till panel?
För att vara övertydlig. Till ett dubbeluttag måste du dra 2 st kablar och ha 2 st portar i patchpanelen. Så 24 portars patchpanel och en 16 ports switch låter vettigt.

Som exempel så har jag hemma 48 portar i patchpanelen men endast 24 + 8 st portar på switcharna pga av att jag inte använder alla uttag som är dragna i huset. Skulle behovet uppstå i framtiden så köper jag helt enkelt bara en 24 ports switch till och byter ut min mindre 8-ports.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Gör enligt följande princip, patchpanel och switch får så klart ha så många uttag som behövs för så många rum/nätverksuttag du tänkt dig:

[bild]
Dum fråga kanske. Men vad används Switchen till? Eller tvärtom, vad används patchpanelen till?
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Patchpanelen är bara en samlingsplats för nätverkskablarna. En nätverkskabel avslutas där med ett nätverksuttag.
Förbindelser till uttagen kan sedan "patchas" kopplas via panelen till önskad konfiguration.
 
Hajjar fortfarande inte riktigt om jag ska vara ärlig. I bilden ovan så är nätverksuttagen i rummen kopplade mot patchpanelen. Patchpanelen kan jag köpa då det kanske inte finns tillräckligt med uttag på mediaomvandlaren för alla rum. Men varför sätta en Switch i mellan patch och router? Går väl tom koppla i routern i valfritt rumsuttag? Eller direkt från panelen?
 
Switchen kan ses som en fördelare som förbinder nätverksenheter med varandra och ger enheterna tillgång till internet via din router.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hajjar fortfarande inte riktigt om jag ska vara ärlig. I bilden ovan så är nätverksuttagen i rummen kopplade mot patchpanelen. Patchpanelen kan jag köpa då det kanske inte finns tillräckligt med uttag på mediaomvandlaren för alla rum. Men varför sätta en Switch i mellan patch och router? Går väl tom koppla i routern i valfritt rumsuttag? Eller direkt från panelen?
Om switchportarna på routern räcker till går det bra att koppla dem direkt till patchpanelen annars behöver man en switch mellan för att fördela nätverket från routern.
 
Raderat.


Edit: Ah sorry, nu hajjar jag. Missade att den går till WAN sen switch sen panel. Trodde panelen var först i kedjan.
Tack så mycket.
 
Routern delar ut IP-adresser till enheter på ditt nätverk. Routern kan ha möjlighet till trådlöst nätverk. Till detta finns det 4-5 nätverksportar (typberoende).
TV-box, spel, stationär dator kan med fördel anslutas med nätverkskabel. Ger ofta bättre stabilitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.