Okejokej! :)
 
Jag har funderat över ert kök nu ett tag och den bästa lösningen jag kan komma på är följande:

Sätt igen dörren ut till hallen. Du säger att ni i regel kommer gå in via groventrén så bära in matvaror och liknande lär ni göra den vägen ändå.

Gör sedan ett U-kök längs med väggarna i den vänstra delen.

Ha sittgruppen vid öppningen mot vardagsrummet.

Gör ni så, så lär ni få fullt tillräckligt med arbetsyta! Man hade rentav kunnat göra bänken djupare vid tex murstocken och sedan ha grundare skåp vid själv murstocken för att få dels gott om arbetsyta men även få gott om förvaring :)
 
J Jarlsgård skrev:
Jag har funderat över ert kök nu ett tag och den bästa lösningen jag kan komma på är följande:

Sätt igen dörren ut till hallen. Du säger att ni i regel kommer gå in via groventrén så bära in matvaror och liknande lär ni göra den vägen ändå.

Gör sedan ett U-kök längs med väggarna i den vänstra delen.

Ha sittgruppen vid öppningen mot vardagsrummet.

Gör ni så, så lär ni få fullt tillräckligt med arbetsyta! Man hade rentav kunnat göra bänken djupare vid tex murstocken och sedan ha grundare skåp vid själv murstocken för att få dels gott om arbetsyta men även få gott om förvaring :)
Tack, det ska jag testa! Hoppas jag får lite tid att sätta mig ikväll och kolla på det :)

Det enda jag inte riktigt förstår är vad du menar med "Ha sittgruppen vid öppningen mot vardagsrummet." ?
Menar du att ha bord och stolar inne i det stora rummet eller nere mot det högra fönstret i köket?
 
Jag menade att den ytan du markerat som kök (3.8x7.6) så hade jag haft matbord i köket mot groventren. Alltså i köket :)

Kökets upptagning av de 7.6m hade jag satt till max 4.2m för att lämna tillräckligt för matbord (y) hade man däremot velat så hade man med köksinredning kunnat göra en sittbänk under fönstret (det högra köksfönstret)

Jag kom fram till att det nog blir bäst med den lösningen.

När jag var liten så bodde min farmor och farfar i ett stort hus byggt 1913 och deras kök var gigantiskt! Måtten var nog ungefär som de du har och de hade köket så som jag förslog. Min farmor är ett skolboksexempel på hur farmorar är så som hemmafru spenderade hon otroligt mycket i köket, bjöd på familjemiddagar och högtidsmiddagar med hela släkten (25+ personer), hade alltid hembakade kakor och bröd och det köket fungerade fint för henne :)
 
3D-visualisering av ett kök med köksö, barstolar, matbord och stolar, och traditionell köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av ett kök med en central köksö, inbyggda vitvaror och matbord vid fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning av kök med märkta mått och möblering inklusive köksö och barstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något sånt här kanske?

Vill man inte ha vinkeln med barstolar så kan man lätt sätta hällen mot väggen mellan de 2 norra fönstrena och flytta vasken så arbetsytan blir längs med 3800mm väggen! :)
 
J Jarlsgård skrev:
[bild]
[bild]
[bild]

Något sånt här kanske?

Vill man inte ha vinkeln med barstolar så kan man lätt sätta hällen mot väggen mellan de 2 norra fönstrena och flytta vasken så arbetsytan blir längs med 3800mm väggen! :)
Ja det där känns som en spännande lösning, köksdelen känns bra! Sen får man nog tänka över delen kring köksbordet för att få ut så mycket som möjligt av den ytan :)(y)

Du ska ha ett stort tack för all hjälp!

Fick ingen tid över igår för att sätta mig ner och rita på köket så jag siktar på att sätta mig ner i helgen tillsammans med min sambo och se om vi kan få fram något med hjälp av all input vi fått.
 
Inga problem :)

Istället för bänk+väggskåp vid ugn/mikro så hade man kunnat ha ett hörnskafferi (y)
 
J Jarlsgård skrev:
Inga problem :)

Istället för bänk+väggskåp vid ugn/mikro så hade man kunnat ha ett hörnskafferi (y)
Nu har vi funderat lite kring köket och även varit i huset och mätt lite. Fönstren sitter 90cm över golvet så det ska inte vara några problem att få till bänkhöjd 90cm.

Vi har kommit fram till att vi vill försöka ha kvar dörren in till köket från hallen om det går att få till.

Vad tror ni om dessa lösningar, har efterliknat det köket du bifogade här ovan men flyttat spisen till väggen mot murstocken.

Ritning av köksplanlösning med mått, fönsterplacering och flyttad spis vid murstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av en husplan med detaljerat kökslayout, inklusive placering av spis och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tumme upp eller tumme ner?
 
BirgitS
Det verkar vara lite långt från ugnen till något ställe där man kan ställa ner en het plåt.

Ett sätt att kolla om en kökslösning är bra är att tänka efter vad man gjorde sist man lagade mat och sen dra ett streck som följer alla steg man skulle ha tagit i den planlösning man funderar på, t.ex. man kommer in genom dörren, går och hämtar receptet, går till kylen och plockar fram vad man ska ha därifrån, lägger varorna någonstans, hämtar mer varor i frys/annan förvaring, lägger någonstans, tar allt som ska sköljas/skalas och flyttar till diskhon osv. Med en bra planlösning blir den totala längden av strecken kort. Glöm inte dukning, avdukning och diskmaskinshantering.

För att få korta streck behöver man tänka på kökstriangeln.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar vara lite långt från ugnen till något ställe där man kan ställa ner en het plåt.

Ett sätt att kolla om en kökslösning är bra är att tänka efter vad man gjorde sist man lagade mat och sen dra ett streck som följer alla steg man skulle ha tagit i den planlösning man funderar på, t.ex. man kommer in genom dörren, går och hämtar receptet, går till kylen och plockar fram vad man ska ha därifrån, lägger varorna någonstans, hämtar mer varor i frys/annan förvaring, lägger någonstans, tar allt som ska sköljas/skalas och flyttar till diskhon osv. Med en bra planlösning blir den totala längden av strecken kort. Glöm inte dukning, avdukning och diskmaskinshantering.

För att få korta streck behöver man tänka på kökstriangeln.
Ja vi funderade lite på om man i alternativ 2 skulle ha ugnen under bänkskivan för att på så sätt få bänkyta till vänster om spisen.
På alternativ 1 så kanske det skulle bli bättre att flytta vatten och spis ut mot kanten på "köksön" för att få en tillagningsyta bredvid ugnen för till exempel varma plåtar mm.

Då vi tidigare bott i lägenhet och haft kombinerad ugn/spis så har vi aldrig haft ugn lite högre upp så vi har svårt att skapa oss en känsla av hur stor fördel det är gentemot att få mer bänkyta.

Okej tack för tipset. Den där kökstriangeln har jag hört talas om, ska kolla på det lite mer.
 
Jag tycker det ser bra ut sånär på en grej och det är köksön. Låten hänga ihop med resterande bänk vid fönstret istället.

Flödet i köket blir bättre då, för som det är nu så måste man nästan hela vägen till ytterväggen för att komma in i köksdelen. Då snor man dessutom golvyta från frukosthörnan eftersom man kommer gå där hela tiden och behöver lite space så att säga. Dessutom är människan lat och väljer alltid den kortaste vägen.. Så det är lite oschysst mot mänskligheten att ta bort den möjligheten :crysmile:

Så ha en vinkel ut vid diskmaskinen, sätt diskmaskinen på andra sidan vasken och ha kyl/frys vid dörren som det är nu. :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag tycker det ser bra ut sånär på en grej och det är köksön. Låten hänga ihop med resterande bänk vid fönstret istället.

Flödet i köket blir bättre då, för som det är nu så måste man nästan hela vägen till ytterväggen för att komma in i köksdelen. Då snor man dessutom golvyta från frukosthörnan eftersom man kommer gå där hela tiden och behöver lite space så att säga. Dessutom är människan lat och väljer alltid den kortaste vägen.. Så det är lite oschysst mot mänskligheten att ta bort den möjligheten :crysmile:

Så ha en vinkel ut vid diskmaskinen, sätt diskmaskinen på andra sidan vasken och ha kyl/frys vid dörren som det är nu. :)
Jag förstår nog tyvärr inte vilket av alternativen du syftar på? :giggle:
 
Inget av dem :crysmile:

Jag menar att du har kökshalvön så som jag skissade upp men vask där du ritade. (y):D
 
J Jarlsgård skrev:
Inget av dem :crysmile:

Jag menar att du har kökshalvön så som jag skissade upp men vask där du ritade. (y):D
Haha då är jag med :crysmile:
 
Hur har det gått? Kommit någonvart? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.