Finns andra klätterväxter som oxå letar sig in i sprickor osv.
 
Kört hårt med en stackars bräda i några timmar. Här märks det är man är totalt amatör, när jag försöker hantera sågarna som jag aldrig tidigare rört. Testade först tigersåg, helt klart fel. Efter det sticksåg men då blev problemet att det finns ett golv under det översta. Jag vill helst se det helt för att bedöma om det går att använda till något. Så, en hederlig vanlig såg och nu är det påbörjat. Planen nu blir att täcka över så gott som möjligt och fortsätta nästa fredag. Jag jobbar borta flera dygn nästa vecka så vill inte ha det helt öppet.

Några saker bekymrar mig med huset, en och en är det inget problem men ihop känns det massivt. Dels att huset har satt sig och ev även pågående sättning. Dels att alla stockar jag frilagt hittills är kanelbruna inuti och väldigt ”fnasiga”. Det går lätt att skrapa av med kniv. Jag är okej med huset i slutändan kostar mer att renovera än att bygga nytt, men det finns en gräns när det blir för kostsamt. Så, jag kommer få besöks av en snickare som arbetar med kulturbyggnader och få lite råd om det är försvarbart att renovera.

Spiken på bilden sitter bra nertryckt, hur får man lämpligast upp den?

Delvis uppbruten trägolvbräda bredvid en vägg, med spån och en intryckt spik synlig, under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten träbräda med sågmärken, en intryckt spik och spindelväv, vilande på ett skadat underlag av gips eller liknande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en skadad och fnasig trästock med synliga tecken på förfall och en väl inslagen spik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ser ut att behöva en multisåg.
Bosch multisåg med Starlock Plus-bladfäste på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Du ser ut att behöva en multisåg.
[bild]
Det låter praktiskt, jag har införskaffat sådana blå fr bosch men då stick-tiger-cirkelsåg. Jag tänker att jag måste öva och det lär finnas tillfällen :)
 
För spiken kan du använda en spikutdragare. Den lämnar rätt rejäla märken, men är virket friskt blir det ”bara” vid spikhuvudet. Är det mjukt, dåligt virke blir det märken av själva brytjärnsdelen också, men så dåligt virke ska förstås ändå inte sättas tillbaka.
Spikutdragare med blått handtag från Jula mot vit bakgrund.
Spikutdragare, i det här fallet från Jula
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För spiken kan du använda en spikutdragare. Den lämnar rätt rejäla märken, men är virket friskt blir det ”bara” vid spikhuvudet. Är det mjukt, dåligt virke blir det märken av själva brytjärnsdelen också, men så dåligt virke ska förstås ändå inte sättas tillbaka.
[bild]
Spikutdragare, i det här fallet från Jula

Super, jag ska skaffa en bättre mask i veckan så kan passa på att plocka upp en spikutdragare också!
 
(y) Enkel att använda, se bara till att jobba i fibrernas riktning, alltså så att du jobbar längs brädan, inte tvärs. I övrigt är det bara 90 % muskelkraft och 10 % teknik.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
(y) Enkel att använda, se bara till att jobba i fibrernas riktning, alltså så att du jobbar längs brädan, inte tvärs. I övrigt är det bara 90 % muskelkraft och 10 % teknik.
Ah, mitt skrivbordsjobb har inte direkt skapat massiva muskler, men det här huset lär ju hjälpa till :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Ah, mitt skrivbordsjobb har inte direkt skapat massiva muskler, men det här huset lär ju hjälpa till :)
Rätt inställning (y)(y)(y)
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Multisågen har vi använt hur mycket som helst i vår renovering, och en liten röd minikofot!
 
Växten skulle kunna vara en envis klätterväxt? Hur ser det ut utanför där de skärt ner busken? Parkslide är en bambu sort så det blir ihåliga pinnar om man skär av dom
 
L lilla frugan skrev:
Växten skulle kunna vara en envis klätterväxt? Hur ser det ut utanför där de skärt ner busken? Parkslide är en bambu sort så det blir ihåliga pinnar om man skär av dom

Det är som ihåliga bamburör... men jag avvaktar vårens ev skott som verkar lätt att identifiera!
 
L lilla frugan skrev:
Multisågen har vi använt hur mycket som helst i vår renovering, och en liten röd minikofot!
Jag hade redan tidigt köpt tre sågar så nu känns det som om mitt såg-behov borde vara tillfredsställt :). Eller gör multisågen nåt extra?

En liten röd (dyr) kofot har jag. Jättebra grej!
 
H HLen skrev:
Det är som ihåliga bamburör
Garanterat Parkslide, beklagar.
H HLen skrev:
Eller gör multisågen nåt extra?
Utan den är det inte komplett, en av mina top 3 verktyg.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Garanterat Parkslide, beklagar.

Utan den är det inte komplett, en av mina top 3 verktyg.
Den verkar så ”kontrollerad”. Massiva rötter, men bara ett par buskar som inte verkar sprida sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.