Är inte själv bekant med denna arbetsmetod men är inte rädd för att prova nått nytt :cool: Har en inredd vind med brutala sprickor i tak mellan tretex skivorna som sitter där, skulle vilja sätta renoveringsgips men reglingen verkar inte vara av denna värld först tänkte jag tapetsera glasfiberväv och bredspackla för att stärka upp och slippa framtida sprickor men har nu hört talas om microlit som tydligen inte behöver spacklas efter uppsättning....berätta mer den som vet !
 
Microlit är en slät glasfiberväv. Bara att måla efter att den är satt (på samma sätt som vanlig glasfiberväv).
 
Man bör vara nästan lika nogrann med spackling innan man sätter microliten.

Den suger färg till förbann...se, så köp billig takfärg som du mättar med innan slutstrykningen.
/CC
 
Stryk lim på väggen - sätt väven - limma direkt igen. Så spar du mycket färg och får en starkare vägg.
 
Japp, håller med chris47 - microlitväven är mycket tunn så det måste vara jämnt och fint under. Dock blir ytan perfekt. Finns en bra och billig tak/grundfärg på Coop för under 200kr (10 liter). Jag har dock bara använt den som grundfärg.
 
Hej.

Har precis gjort det du snackar om. Hade ett trött tak med takgipsskivor och fula skarvar. Resultatet blev strålande.

Men jag håller med de andra. Klafsa på med duktigt med lim i taket innan du sätter microliten. Den den suger rejält och det är rätt jobbigt att peta in nytt lim där det blivit för lite. När jag sedan skulle rolla på färgen Sa det bara slurp. Helt indränkt roller räckte till någon meter målning, en rollers bredd!!

Men man måste göra spacklingsjobbet lika noga ändå. Så det blir jamt och fint innan man slänger upp duken.

/Gunnar
 
Guppi skrev:
Hej.

Har precis gjort det du snackar om. Hade ett trött tak med takgipsskivor och fula skarvar. Resultatet blev strålande.

Men jag håller med de andra. Klafsa på med duktigt med lim i taket innan du sätter microliten. Den den suger rejält och det är rätt jobbigt att peta in nytt lim där det blivit för lite. När jag sedan skulle rolla på färgen Sa det bara slurp. Helt indränkt roller räckte till någon meter målning, en rollers bredd!!

Men man måste göra spacklingsjobbet lika noga ändå. Så det blir jamt och fint innan man slänger upp duken.

/Gunnar
Låter nice !
Vart köpte du den ?
Kanske någon produktlänk att rekomendera !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.