S Squall Leonhart skrev:
Milda Culiness retar mig väldigt mycket, mest för att skillnaden är liten men ändå uppenbar. 500 gram går på 14 kronor och 1 kg går på 30 kronor. Denna skillnad har mig veterligen alltid gällt och det verkar heller inte spela någon roll vilken butik man handlar på, den stora är alltid dyrare.

Angående paprika så körde körde Coop en riktigt dryg variant av prisjämförelse. Lösa paprikor hade ett styckepris ett tag. Jämförelsepriset var då "cirka pris per kg". Summan var dock rätt så nära 100 spänn kilot ändå så det var inte lönt att handla paprika från Coop under den tiden. Eftersom att det nu är återställt till kilopris även på lösa paprikor så antar jag att fler än jag reagerade på det.

Samma Coopbutik sålde ut krossade tomater (500 g) för en tjuga för 5 stycken eller något sådant. Erbjudande fanns kvar där ett par dagar senare så jag köpte en bunt då också för att sen upptäckta när jag kom hem att förpackningarna var på 400 gram istället.

Santa Maria slutade med tacoskrydda på 1094 gram för att nu hålla sig på 532 gram men priset är inte halva priset av kilosförpackningen (har för mig att 500 gramsvarianten går på 80-något och 1000 gram låg på 120-130).

Småsaker att gnälla på. :)
Jag slutade med deras krydda.

Ja på grönsaker är det drygt med styckpris. Var inne i Ica butik i grannstaden och vitlöken var riktigt dyr, den jag går till oftast är det kg pris (kostar då par kr),denna hade styck pris och jag fick betala runt 10/15kr i stället.

Ska man ha styck pris ska det också vara rimligt pris inte 5gånger högre än vikt pris.
 
M Myckling skrev:
Möjligen OT men hur ekologiskt är det att stämpla varenda dj-a enskild kiwi??[bild]
Finns lite regler runt eco och enklare för butiken att då ha alla kiwi märkta.

Vet det pratades om det för par år sen.
 
harry73
R RapidSledge skrev:
Smaksätter du filen också?
Nej, smaksätta filen kan man göra med sylt när man äter den. Men man kan välja vilken filkultur man vill använda.
Vi gillar t ex långfil som är svårt att hitta i butiker här i Skåne.
Det finns saker som är så enkelt att göra att det känns onödigt att köpa en dyrare och sämre variant i butiken. Majonäs är ett annat exempel på en produkt vi aldrig köper (men gör själva)
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, det är säkert nyttigare med besprutad frukt med klistermärken på:cool:
Nä det va inget som jag påstod utan mer personligt att jag tyckte det va äckligt....
För egen del så äter jag enbart ekologiskt
 
P Pappa1986 skrev:
Nä det va inget som jag påstod utan mer personligt att jag tyckte det va äckligt....
För egen del så äter jag enbart ekologiskt
Hur vill du ha din ekologiska kiwi märkt då? Ytterst lite bränt skal eller lite klister som ingen vet vad det innehåller?
Sen får man väl välja om man vill ha syntetisk besprutning eller i ditt fall giftiga naturliga ämnen.
Tanken med ekologiskt är ju kanon, men fungerar som mycket annat sällan i praktiken.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag tror inte man brännmärker för att det är extra miljövänligt. Den största anledningen är nog att butikerna vill ha en permanent märkning så dom inte råkar sälja de ekologiska frukterna till samma pris som dom 'vanliga'.
 
useless useless skrev:
Jag tror inte man brännmärker för att det är extra miljövänligt. Den största anledningen är nog att butikerna vill ha en permanent märkning så dom inte råkar sälja de ekologiska frukterna till samma pris som dom 'vanliga'.
Plus att det såklart är billigare än de små klisterlapparna ...

(för övrigt har jag arbetat på ett ställe där man märkte produkter både med laser och klistermärken, gissa vilka maskiner som krånglade mest?)
 
Brännmärkningen är helt ofarlig och görs huvudsakligen för att spara på miljön.
Dom slipper förpackningen/filmen/etiketten vilket är helt galet mycket plast som i slutändan ska tas hand om.

En trevlig bieffekt är såklart att det blir lättare för dom i kassan och att fler produkter slås in på rätt pris.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Fast huvudanledningen är ju fortfarande att butiken måste kunna skilja på produkterna. Annars hade dom varken behövt märkas eller plastas.
 
C C.Lundin skrev:
Hur vill du ha din ekologiska kiwi märkt då? Ytterst lite bränt skal eller lite klister som ingen vet vad det innehåller?
Sen får man väl välja om man vill ha syntetisk besprutning eller i ditt fall giftiga naturliga ämnen.
Tanken med ekologiskt är ju kanon, men fungerar som mycket annat sällan i praktiken.
Nä det va väl mer bara känslan att skalet är inbränt och att det för ögat inte ser så trevligt ut..
Syntetisk besprutning eller giftiga naturliga ämnen? Hur menar du?
Det jag menar är att jag går hellre ut i mitt land och plockar ex potatis som jag vet inte är besprutad än att köpa i affären.
Vissa produkter måste jag köpa i affären och då ekologiskt.
 
P Pappa1986 skrev:
Nä det va väl mer bara känslan att skalet är inbränt och att det för ögat inte ser så trevligt ut..
Syntetisk besprutning eller giftiga naturliga ämnen? Hur menar du?
Det jag menar är att jag går hellre ut i mitt land och plockar ex potatis som jag vet inte är besprutad än att köpa i affären.
Vissa produkter måste jag köpa i affären och då ekologiskt.
Jag spånade bara vidare ifrån klistret som kan innehålla mycket skumt. Det jag syftade på är ju att även ekologiskt besprutas lika mycket, men då används inte sällan giftiga metaller istället för syntetisk besprutning som ofta hade varit bättre för konsumenten.
Blev lite OT där..
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Jag spånade bara vidare ifrån klistret som kan innehålla mycket skumt.
Etiketterna är oftast gjorda i ätbart papper (dock kanske inte så gott) och klistret håller livsmedelskvalitét.
Men...kanske inget man sitter och äter upp för den goda smakens skull :p
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Säker på det?
Rätt många av dessa klisterlappar passerar komposten där hemma utan att förmultna.
 
Du måste äta dom innan dom hamnar i komposten...
 
  • Gilla
  • Haha
Sobotson och 2 till
  • Laddar…
Jag ser framför mig att jag behöver såga hål i kompostens lock :thinking:

Vet inte vad grannarna kommer säga när jag sitter där dock...
 
  • Gilla
  • Haha
Sobotson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.