Oj vad många svar som trillat in!

känns som jag kan sova lungt och min lilla exponering troligtvis gör varken från eller till.

har en till asbets historia som är några år på nacken och det är kort efter att jag flyttade in i detta hus. alla rör var av plåt/stål/metal(iallafall kallvattenrören) och "svettades" och inuti var det nästan stop så vatten flödet var väldigt lågt på vissa ställen(toan på övervåningen tog ca 5min på sig att fyllas upp).
så jag ringde en rörmokar bekant och han köpte matereal och vi böt alla rör. när vi skulle byta ett rör i källaren borrade vi ett nytt hål ovanifrån och då ramlade några asbetsplattor ned. då berättade han att jag inte behövde oroa mig eftersom att dom bara sprack lite vid fallet och han sa att under hans yrkesmässiga liv på ca 40 år har han kommit i kontakt med asbets på många sätt och lever än. han berättade att han även besökte en asbets fabrik som ung lärling och där förstod han varför folk dog då de utan skyddsutrustning stod i stora damm moln av asbest som som slipade,borrade eller på annat sätt gjorde så dammet verkligen yrde, 8 timmar eller mer varje dag i flera år.

Så någon som har tips om luftrenare eller är det bortkastat att köra på en konsument version med hepa 13 filter?

ska idag åka och köpa de där maskerna som jag hittade på bauhaus för ca 500kr.
 
Glöm inte att ta på masken när du åker tunnelbana. Du utsätts nog för mer asbest där än hemma i källaren...
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Glöm inte att ta på masken när du åker tunnelbana. Du utsätts nog för mer asbest där än hemma i källaren...
Åker aldrig tunnelbana av den anledningen men när jag hittat en mask kommer jag slippa gå överallt :D

Var på bauhaus och kikade på en sr 100 mask men de hade bara en som saknade paket. så jag får kolla online antar jag men jag föredrar att handla i butik.
hittade även en luftrenare men ingen visste om vilken typ av hepa filter som satt i så det sket sig det med men den var i dyraste laget 2999kr, speciellt om det var ett sämre hepa filter som fanns till.

vissa har rätt dålig info om vilken klass på filter det är i deras maskiner. :thinking:
 
A aka_the_barf skrev:
tack för snabba svar!

känner mig nog lite lugnare men man blir ju nojjig eftersom alla vet att det är farligt. men det känns som att det kan vara lite överdrift men det är väll som när man går till läkaren överdriv gärna lite så går det snabbare och tas mer på allvar.

kommer nog inte dö imorgon men det kanske visar sig om 25år? fast då kanske man ska ha väldigt mycket otur.
Om du skulle dö om 25 år pga. den här exponeringen, så har du nästan världsunik otur.

För det första så låter det ju tveksamt om det skulle bara asbest överhuvudtaget i taket. Och OM det är asbest, och du har stått och sugit i dig allt damm som kom ur hålet, så motsvarar det ändå bara några dagar, kanske en månad normal exponering som du ändå får varje dag.

Och av alla som får den här normalexponeringen varje dag, så handlar det om typ 1 på 100 milj som får en asbestrelaterad sjukdom. Och av dessa 1 på 100 milj. så misstänker man att de iallafall utsatts för en okänd hög exponering i en del av fallen. Typ stått o väntat på bussen dagligen utanför en eternitfabrik.

Så du har statistiken kraftigt med dig. Det är en icke risk.
 
lärjungen
A aka_the_barf skrev:
vissa har rätt dålig info om vilken klass på filter det är i deras maskiner. :thinking:
Bauhaus har i regel dålig koll på allt ;) De som jobbar där alltså. När man väl, efter en halvtimmes jagande, äntligen hittar en från personalen, så kan de med största sannolikhet inte svara på annat än vilken hylla saker ligger på. Men nånstans måste man ju spara in kostnaderna för att hålla priserna nere antar jag.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Om du vill ha en andingsmask som filtrerar bort asbest ska det antingen vara P3 eller P100.
 
lärjungen
useless useless skrev:
Jag har en sån här som jag tycker funkar bra :
[länk]
Bra pris. Är den bekväm i fejset?
 
useless useless skrev:
Jag har en sån här som jag tycker funkar bra :
[länk]
Bra pris även för extra filter, den ska kikas på!
 
lärjungen apelton skrev:
Bra pris. Är den bekväm i fejset?
Funkar på mitt fejs iallafall. Även med hörselskydd.
 
Köpte den masken useless rekomenderade och den sitter fint.
Köpte även en electrolux eap150. Får se om den är nått att hänga i granen. Rätt billig med hepa 13 filter iallafall.
 
J
"Även fabriksgrannar drabbas av asbestcancer"
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=2351037

"Gunnar Hillerdal, överläkare på Karolinska sjukhuset som forskar kring asbestskador och cancer pekar på att alla de felaktiga rivningarna gör att asbestfibrer flyger runt i månader hemma hos folk och han tycker sig nu också se ett ökande antal mesoteliomfall hos människor som inte jobbat i asbestfabrik, utan bara inandats stora mängder asbestfibrer ändå:
– Det är en dosfråga. Även om man nu jobbar två dar i en källare med ganska höga nivåer så blir det ju en engångsdos. Så de kommer inte alls ha samma risker som de som jobbade dagligen med det med de nivåer som fanns då. Men vi tycker oss ha sett att patienterna med mesoteliom de blir fler och fler som inte har haft någon yrkesmässig exponering, enligt Gunnar Hillerdal."
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
lärjungen
J jnse skrev:
"Även fabriksgrannar drabbas av asbestcancer"
[länk]

"Gunnar Hillerdal, överläkare på Karolinska sjukhuset som forskar kring asbestskador och cancer pekar på att alla de felaktiga rivningarna gör att asbestfibrer flyger runt i månader hemma hos folk och han tycker sig nu också se ett ökande antal mesoteliomfall hos människor som inte jobbat i asbestfabrik, utan bara inandats stora mängder asbestfibrer ändå:
– Det är en dosfråga. Även om man nu jobbar två dar i en källare med ganska höga nivåer så blir det ju en engångsdos. Så de kommer inte alls ha samma risker som de som jobbade dagligen med det med de nivåer som fanns då. Men vi tycker oss ha sett att patienterna med mesoteliom de blir fler och fler som inte har haft någon yrkesmässig exponering, enligt Gunnar Hillerdal."
Tur då att asbestfabrikerna är borta nu ;)(y)
 
J jnse skrev:
"Även fabriksgrannar drabbas av asbestcancer"
[länk]

"Gunnar Hillerdal, överläkare på Karolinska sjukhuset som forskar kring asbestskador och cancer pekar på att alla de felaktiga rivningarna gör att asbestfibrer flyger runt i månader hemma hos folk och han tycker sig nu också se ett ökande antal mesoteliomfall hos människor som inte jobbat i asbestfabrik, utan bara inandats stora mängder asbestfibrer ändå:
– Det är en dosfråga. Även om man nu jobbar två dar i en källare med ganska höga nivåer så blir det ju en engångsdos. Så de kommer inte alls ha samma risker som de som jobbade dagligen med det med de nivåer som fanns då. Men vi tycker oss ha sett att patienterna med mesoteliom de blir fler och fler som inte har haft någon yrkesmässig exponering, enligt Gunnar Hillerdal."
Dom som åker på det där gör nog stora arbeten på asbest hemma utan att veta om det tex slipar asbetstaket i källaren för om målning eller dylikt och sedan inte gör någon som helst sanering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.