:oops: Jo...Flåt...tack!
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
R
Har inga problem med internetbanker mm.
Det jag stör mig på är att yngre helt skiter på äldre människor vad gäller teknik och mycket annat. Lycka till med er ålderdom.

Att influencers finns beror på att yngre generationer är mentalt handikappade.
 
A Andy78 skrev:
Vad kostar det?
Gratis på Handelsbanken
 
R
F fribygg skrev:
Gratis på Handelsbanken
Skämtare, inget är gratis på en bank, de tar igen det på annat.
Bolån
Fondavgifter
Courtage
mm.
 
C C.Lundin skrev:
Om det nu är där det fallerar så kan du gå till banken en gång, så hjälper de dig igång både med internetbanken och autogiro. Du behöver egentligen aldrig göra någonting annorlunda mot vad du gör idag, förutom att slippa aktivt betala alla räkningar varje månad..
Det är helt otänkbart att betala någonting utan att ha kontrollerat att räkningen är korrekt. Med autogiro har man ingen kontroll över ekonomin och det passar inte mig.

När det blir ekonomiskt lönsamt för mig skaffar jag nätbank. Det är onödigt att sätta tid på en modernisering som inte ger någon påtaglig vinst.
 
V vectrex skrev:
Jag skulle säga att det är betydligt mer komplicerat än att betala räkningar via en internetbank. Det där lär du dig på en kvart utan konstigheter.
Det är klart att alla kan lära sig det. Men frågan är om alla VILL använda sig av "moderna" betalningssätt. Alla har sina egna gränser vad som är OK eller inte. Vissa har inga gränser alls och går helt okritiskt på allt som låter modernt.
Jag använder internet-bank för jag känner att nyttan är större än onyttan. Jag använder aldrig autogiro för jag vill inte ge någon fullmakt att dra pengar från mitt konto. E-fakturan funderar jag på. Jag har anslutit mig till E-faktura från Telenor vilket resulterade i att de skickade en mängd omotiverade fakturor som jag fick vara väldigt uppmärksam på att inte betala.
Jag såg fördelarna med Swish när kan köpte och sålde en bil. I min värld är det tjocka sedelbuntar som gäller. I Tyskland finns det en TV-serie där en skicklig kvinnlig bilsäljare köper och säljer bilar tills hon får ihop en budget för en viss sak. Samtliga transaktioner är cash.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
R
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är klart att alla kan lära sig det. Men frågan är om alla VILL använda sig av "moderna" betalningssätt. Alla har sina egna gränser vad som är OK eller inte. Vissa har inga gränser alls och går helt okritiskt på allt som låter modernt.
Jag använder internet-bank för jag känner att nyttan är större än onyttan. Jag använder aldrig autogiro för jag vill inte ge någon fullmakt att dra pengar från mitt konto. E-fakturan funderar jag på. Jag har anslutit mig till E-faktura från Telenor vilket resulterade i att de skickade en mängd omotiverade fakturor som jag fick vara väldigt uppmärksam på att inte betala.
Jag såg fördelarna med Swish när kan köpte och sålde en bil. I min värld är det tjocka sedelbuntar som gäller. I Tyskland finns det en TV-serie där en skicklig kvinnlig bilsäljare köper och säljer bilar tills hon får ihop en budget för en viss sak. Samtliga transaktioner är cash.
Hur skulle det se ut i Tyskland om du fick betala med kort på horhusen?
 
H heimlaga skrev:
Det är helt otänkbart att betala någonting utan att ha kontrollerat att räkningen är korrekt. Med autogiro har man ingen kontroll över ekonomin och det passar inte mig.

När det blir ekonomiskt lönsamt för mig skaffar jag nätbank. Det är onödigt att sätta tid på en modernisering som inte ger någon påtaglig vinst.
Att du inte vill använda det köper jag absolut, men att man inte skulle ha koll på ekonomin för att man betalar räkningar med autogiro är bara struntprat.
På de lite större får jag hem spec och på de mindre en SMS-bekräftelse.
Inte varit fel på någon räkning, på de ca. 15 åren jag använt det.

Försöker inte övertala dig att börja använda det, men det är svårt att hitta nackdelar om man verkligen inte letar:)
 
C C.Lundin skrev:
Att du inte vill använda det köper jag absolut, men att man inte skulle ha koll på ekonomin för att man betalar räkningar med autogiro är bara struntprat.
På de lite större får jag hem spec och på de mindre en SMS-bekräftelse.
Inte varit fel på någon räkning, på de ca. 15 åren jag använt det.

Försöker inte övertala dig att börja använda det, men det är svårt att hitta nackdelar om man verkligen inte letar:)
Jag har fått ett antal felaktiga räkningar under de 18 åren jag har haft en egen ekonomi. Ibland har det blivit hårda duster med olika företag innan de har gett upp. Man är i betydligt bättre förhandlingsläge om man inte har betalat och vill betala en mindre summa än det står på räkningen än om man försöker få tillbaka pengar som man redan har betalat.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
C
R RapidSledge skrev:
Hur skulle det se ut i Tyskland om du fick betala med kort på horhusen?
I Tyskland kan man i princip inte betala med kort någonstans. Folk tittar på en som om man vore en idiot om man plockar fram kortet. I princip raka motsatsen till Sverige.
 
Men autogiro har du för regelbundna räkningar, återkommande varje månad tex. Inte för engångsräkningar. Om det ändå är något du betalar varje månad är det ju onödigt att lägga pengar på att de skall skicka ut en pappersfaktura som du skall skicka tillbaka i din tur. Själv har jag tex försäkringar och prenumerationstjänster på autogiro, varje månad dras exakt samma summa. Hade försäkringsbolaget skickat ut en pappersfaktura varje månad hade det ju blivit typ 600 spänn om året i onödan för mig bara för försäkringar. (Har för mig mitt försäkringsbolag tar 50 spänn per pappersfaktura.)

Självklart väljer du helt själv hur du vill göra men du skriver ju ofta att du är väldigt mån om dina utgifter. Att då lägga massa pengar helt i onödan låter märkligt prioriterat. Om du inte vill ha autogiro finns ju e-faktura. Då får du fortfarande din faktura men elektroniskt och du slipper avgiften som följer med pappersfakturan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C cpalm skrev:
I Tyskland kan man i princip inte betala med kort någonstans
Jodå, det går. Men de tar ju bara den lilla byns lokala bankkort... ;)
Är emellanåt på jobbresor nere i södra Tyskland och tycker de har blivit klart bättre med att begripa sig på Visa & Mastercard. För 10 år sedan var det verkligen bara byns egna lokala kort de tog. Skulle man handla i grannbyn behövde man deras kort osv. Sjukt störigt. Betala med kort på restaurang är dock inte så populärt, då går dricksen till restaurangägaren istället för till servitören så då kan man få sura miner.
 
I Finland säger lagen klart och entydigt att det är frivilligt att betala avgift för pappersfaktura. Företagen har naturligtvis testat det i domstol men lagen är absolut entydig.
Får man en räkning med avgift för papperfaktura måste avgiften vara särskilt specificerad och när man har räknat bort avgiften från slutsumman och betalat resten har företaget ingenting juridiskt att komma med.
Nästan alla seriösa företag har slutat ta avgift för pappersfaktura.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Skämtare, inget är gratis på en bank, de tar igen det på annat.
Bolån
Fondavgifter
Courtage
mm.
Dom tar igen det på stängda kontor.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Betala med kort på restaurang är dock inte så populärt, då går dricksen till restaurangägaren istället för till servitören så då kan man få sura miner.
Usch har dom dricksseden där nere...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.