Kanske konstig fråga men...

Har ett sommarhus från 1850. Ligger "något" ljust och målat med linoljefärg, falu-, mm, sedan bygget. Sista 20 åren med linoljefärg i alla fall.

Skall nu måla om det igen och i gamla hus, även om virket är friskt, så blir det torr sprickor i fasadplanken.

Skall man använda någon fog eller liknande innan man målar? Att fylla upp sprickorna med färg verkar inte rätt. Hur har Ni gjort?

Skulle Ni ta bort all linoljefärg och måla om med Demidekk t ex?

Tacksam för svar.
 
det skulle inte skada att sprickor fick lite linolja att sugga in ;)
Om du har oljan till hands så prova att pensla den på fasaden på utvald testplanka. Är det linoljefärg på panelen så får du kulören tillbaka och oljan kommer att mätta pigmentet igen. Ibland räcker det att rengöra fasaden och ge den en stryckning med linoljan och huset kommer att se ut som nymålat igen ;D. Snabbt och billigt ;) På detta sätt får panelen skydd igen och man undviker att bygga på en tjock färglager ;).
Vågar du testa?
gaia
 
Jovisst vågar jag testa!!! ;D

Men sprickorna är kvar då. Så frågan är om jag skall använda en latexfog eller inte? Att byta ut plankorna är ett jätteprojekt.
 
Så man fyller alltså ut alla sprickor?

Misstänker att vatten lär ta sig in via dom. Varför inte latexfog? Det finns ju utomhusvarianter?
 
Tänker bara på att sprickor krymper och utvidgas beroende på väder. Då kommer fyllningen att kryppa ut eller smulas ut... så som det blir när man fyller sprickor i ett trägolv, eller? Ingen vacker syn :'(.
Matas dom med oljan så blir det i alla fall impregnerat där inne i dom...
gaia
 
Jo, det verkar ju rimligt.

verkar också rimligt att fogen inte fäster om det är inoljat?

Finns det ingen som kan ge mig ett förslag på: Gör så här! ;-)

1. Lev med sprickorna. Dom skall vara där.
2. Byt plankan (fungerar inte...)
3. Använd fog XXYY som är övermålningsbar.

::)
 
Använd ett linoljekitt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.