Tjena!

Ska renovera badet och tänkte på golvvärme, men då måste man bila upp. Är sånt svårt att fixa själv? :surprised:

Ska göra en budget o då måste jag veta vad jag klarar själv och vad man bör leja in folk för.

Riva bef kakel är väl inte svårt, dammigt kanske...
 
Att bila är lätt. Jag hyrde en maskin på Cramo och bilade bort kakel och bilade upp golvet. Det jobbiga var att bära ut allting sedan. :p

Jag valde att riva/bila/gräva själv. Sen hade jag en firma som la grus, drog avlopp, isolerade och la golvvärme.

/fremag
 
Har du koll på vad Cramomaskinen kostade?
 
Hej!

Jag skulle vilja göra ett tillägg till fremags "att bila är lätt" och det är - om man är stark.
Jag orkade knappt lyfta den bilmaskin som min sambo bilade våra källargolv med.

::) pinebar
 
Jag hyrde en Hilti TE 706 och den tror jag de flesta orkar lyfta, i alla fall så länge man bilar i golvet. Det som var jobbigt var att bila kakel på väggen. För det finns det lättare maskiner. Jag vill minnas att jag betalade 944 kr för tre dagar. Då ingick tre mejslar. Maskinen har ett pris, mejslarna ett annat pris och sen så betalar man för slipning av mejslarna. De skickade med en bred mejsel (spade). Den var ganska dyr och jag hade ingen större nytta av den.

 
Vi har bilat upp en himla massa kvadrat i källaren, och det var inga som helst problem. Körde både med en Hilte och någon billig variant från Harald Nyborg.
Hade inte som helst problem med tyngden, och jag är tjej. ;)
 
Om det finns kakel och klinker lagt före år 1977 är det stor risk att det finns asbest i kakel fix & fog. Då bör du vidta särskillda åtgärder vid saneringen. Sök på forumet eller på nätet.
 
fremag skrev:
Jag hyrde en Hilti TE 706 och den tror jag de flesta orkar lyfta, i alla fall så länge man bilar i golvet. Det som var jobbigt var att bila kakel på väggen. För det finns det lättare maskiner. Jag vill minnas att jag betalade 944 kr för tre dagar. Då ingick tre mejslar. Maskinen har ett pris, mejslarna ett annat pris och sen så betalar man för slipning av mejslarna. De skickade med en bred mejsel (spade). Den var ganska dyr och jag hade ingen större nytta av den.
Ja har då aldrig betalat för mejslar ja aldrig använt men men...
bila e inget som helst prob å fixa även om tummen sitter mitt i handen ;)
 
Bila är riva och riva är bra, för riva kan man göra själv ihop med vänner och en ölback :)

Skämt å sido är det lätt att bila, jobbigt och medför träningsverk i muskler du inte visste att du hade, om du är kontorsråtta som mig, men lätt.

Alternativet är att hyra billig (=utlänsk) arbetskraft. För 40kr i timmen svart kan du få en okvalificerad grovarbetare med mycket muskler att komma hem och "demontera".
Man behöver inte en massa certifikat för att riva och bära ut kakel..

Betala 300-500:-/h för rivningsarbete betackar jag mig dock för.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.