Hej! Jag har en gammal trätunna hemma, som kommer från ett gammalt nedlagt glasbruk. I tunnan har arsenik förvarats. Kan det vara hälsofarligt att ha denna hemma idag? Jag hade tänkt restaurera den nämligen. Självklart inte använda den, utan som prydnad. Den har legat i ett förråd i massor och massor av år. Den är tillverkad på 1930-1940 talet. Innehållet har som sagt varit arsenik som användes vid glasbruket, sedan vet jag inte om den är behandlad med något medel. Sist den användes i produktion, var nog på 50 talet. Med vänliga hälsningar från Anders Jonsson
 
  • Gammal trätunna från 1930-40-talen som förvarat arsenik, står på ett trägolv mot en vit dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Ursäkta, men finns det inget annat som du kan använda istället än en gammal tunna som har varit full av arsenik? Varför?
 
Redigerat:
  • Wow
blackarrow
  • Laddar…
Bra impregneringsmedel, arsenik, så den tunnan lär hålla länge. Men slicka inte på den.
 
Arsenik försvinner ju inte av sig själv så det som fanns kvar i springorna när tunnan tömdes för 70 år sedan lär nog finnas kvar fortfarande.
Själv hade jag nog lämnat in den som miljöfarligt avfall om jag hade tvingats ta hand om den från första början.
 
BigR
BigR
Glömde nämna att ozon kan bryta ner arsenik till något mångfalt mindre giftigt. Hyr ett ozonaggregat?
 
Frågan är hur man rengör den på ett vettigt sätt idag? Naturligtvis kan man göra lite hur som men själv så skulle jag ha vissa problem med att hälla ut arsenikvattnet efter tvätten i avloppet eller på backen.
 
BigR
Nä, man vill inte hälla ut arsenik i gundvattnet.

Jag antar att den redan spolats ur och rengjorts för decennier sedan? Brottet preskiberat. Är det inget synligt kvar kanske man kan svepa in den i en plastsäck och leda in en slang med ozon för att neutralisera ev rester som inte kunnat tvättas bort.

Känns väl sådär att ha en gifttunna inomhus, även om det kanske är ofarligt om man inte suger på träbitarna.
 
Skojar du? Kanske är du intresserad av ett oljefat från helikopterplattan på Tjernobyl åxå? Och lite gammal järnvägssyll kring hallonlandet...
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
BigR
Men det är uppfriskande med en tråd som inte behandlar asbest :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Tjoa och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.