useless useless skrev:
Det där borde man kunna anmäla? Det finns ju regler för hur stor förpackningen får vara i förhållande till innehållet.

Marknadsföringslagen:
13 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda förpackningar som genom sin storlek eller yttre utformning i övrigt är vilseledande i fråga om produktens mängd, storlek eller form.
Lite sugen är man ju. Av ren princip.
 
Möjligen OT men hur ekologiskt är det att stämpla varenda dj-a enskild kiwi?? Kiwi med stämplar på skalet som visar varumärke och ekologisk certifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Myckling skrev:
Möjligen OT men hur ekologiskt är det att stämpla varenda dj-a enskild kiwi??[bild]
I just det fallet är det nog förhållandevis miljövänligt. Det är nämligen inte stämplat utan inbränt om jag förstått det rätt. Ett led i att minska användningen av klistermärken och samtidigt behålla tydlig märkning.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Ni ska kolla vad det står på förpackningen, gäller då glasburkar och konservburkar, det brukar annonseras med en vikt
tex 500 gram,men läses innehållet så står det nettovikt eller varav X gram av innehållet. Många år sedan nu, var och handlade på ett varuhus, fick se reklam 1,5 kg inlagd gurka 25kr, sanslöst billigt, kom till kassan och läste på burken, där står 1,5kg varav
1 kg gurka, helt plötsligt var det inget billigt. Priset gick upp dramatiskt, påtalade det och fick ingen förståelse, men kontrade med att då fotar jag burken + reklamskylten så bevis finns för falsk marknadsförning, rackarns vilken fart det blev , dan därpå finns helt andra uppgifter om att det är 1 kg gurka för det här priset
Vad är det konstiga i att saker i lag vägs inklusive lagen? Måste ju vara samma med rödbetor, sill och allt möjligt.

Närmast i mitt kylskåp stod en burk soltorkade tomater. 215 g. Avrunnen vikt 120 g.

Klart som korvspad.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
hsd
Sen finns ju knasförpackningar, som slottssenap i plastflaska- totalt omöjligt att tömma
Förr gick det att skruva soss locket men nu är det risk för blodvite
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är det konstiga i att saker i lag vägs inklusive lagen? Måste ju vara samma med rödbetor, sill och allt möjligt.

Närmast i mitt kylskåp stod en burk soltorkade tomater. 215 g. Avrunnen vikt 120 g.

Klart som korvspad.
För att jag bryr mig inte om lagen, det är avrunnen vikt jag är intresserad av, det andra är bara för att det ska se mer ut.
 
  • Gilla
Hjulbent
  • Laddar…
harry73
Ni får rätta mig om jag har fel, men kg priset ska baseras på nettovikt
 
Det stämmer säkert, men tyvärr är det inte alltför sällan att detta missas av den som gör prislappen.
 
harry73
Skillnaden syns tydligt i jämför priserna för fiskbullar i sås (som är en del av rätten) och fiskbullar i buljong (som räknas som spad)
Förpackningar med fiskbullar i hummersås, dillsås och buljong med priser och jämförelsepriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Myckling skrev:
Möjligen OT men hur ekologiskt är det att stämpla varenda dj-a enskild kiwi??[bild]
Det görs med laser så det är väldigt ekologiskt :)

Finns även på t ex avokado, sötpotatis, meloner och säkert någon fler frukt/grönsak.
 
T TobFor skrev:
Fil och yoghurt är väl ändå festligast. Det är 1000g, inte 1L...
Och 10% av det blir kvar i förpackningen..
 
harry73
Vi lurar systemet :)
Fil gör vi själva. 1l mjölk med lite fil i en skål i rumstemperatur (24timmar)
Så vi köper fil per liter, och det som finns kvar i flaskan, spolar vi ut med mjölk som blir nästa satsen.
 
R
harry73 harry73 skrev:
Vi lurar systemet :)
Fil gör vi själva. 1l mjölk med lite fil i en skål i rumstemperatur (24timmar)
Så vi köper fil per liter, och det som finns kvar i flaskan, spolar vi ut med mjölk som blir nästa satsen.
Låter som fulöl! Smaksätter du filen också?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Möjligen OT men hur ekologiskt är det att stämpla varenda dj-a enskild kiwi??[bild]
Jag som äter kiwi med skal vanligtvis men hoppar nog om jag får en med den märkningen
 
P Pappa1986 skrev:
Jag som äter kiwi med skal vanligtvis men hoppar nog om jag får en med den märkningen
Ja, det är säkert nyttigare med besprutad frukt med klistermärken på:cool:
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.