Har ett lb hus 1970 mexisten 1-plan med tryck syll och ska byta ut allt virke som syns enligt bild (läkt, bärlinor och syll)
Undrar om någon har gjort ett sådant jobb och har några bra tips?
Hur får man lättast ut syllen? Jobbet kommer att göras från krypgrunden.
Vart kan man hitta motsvarande dimensioner då syllen ser ut att endast vara 18 mm.

Krypgrund med äldre träkonstruktion och plastfolie, behov av renovering av läkt, bärlinor och syll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under hus med träreglar och läkt synliga ovanför en grundmur, isoleringsmaterial och en plastfolie på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från krypgrund med synlig syll, bärlinor och läkt under ett 1-plans hus byggt 1970, för renoveringsråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har några tips?
 
Puff
 
Mikael_L
Jag har inte gjort något sådant, inte ens varit i närheten.

Men du skriver mexitegel, är det tegel på trästomme, eller är det murade grundmurar (sula) runt om, och sen murade ytterväggar?

Är bärlinan verkligen tryckt?
 
LB hus tillverkades som hela moduler som lyftes på plats, helt färdiga med el, VVS och tapetserat i rummen. Det vi ser är knappast en bärande syll, ser mer ut som något mellanlägg.
 
H hempularen skrev:
LB hus tillverkades som hela moduler som lyftes på plats, helt färdiga med el, VVS och tapetserat i rummen. Det vi ser är knappast en bärande syll, ser mer ut som något mellanlägg.

Stämmer bra det, mellanlägget är deras så kallade syll. Tänkte försöka att riva bit för bit och istället för ny syllbräda endast slå in kilar. Syllen har ingen större funktion då det är mer ett mellanlägg enligt mig?
 
Stickan56
Byta bit för bit är en lämplig metod för syllbytet.
Jag skulle lyfta med en domkraft, det handlar om att lyfta några mm.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Byta bit för bit är en lämplig metod för syllbytet.
Jag skulle lyfta med en domkraft, det handlar om att lyfta några mm.

Stickan
Frågan är vad man ska använda för material att ersätta med? För det bör väl räcka med ”kilar” av något slag?
 
Stickan56
K krilet skrev:
Frågan är vad man ska använda för material att ersätta med? För det bör väl räcka med ”kilar” av något slag?
Jag trodde du skulle lyfta med kilar.
Det finns standard 17mm råspont, det plus ett lager syllpapp borde bli lagom.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag trodde du skulle lyfta med kilar.
Det finns standard 17mm råspont, det plus ett lager syllpapp borde bli lagom.

Stickan
Ska ner i grunden och testa att lyfta och se hur jäkligt den sitter.
Är dock orolig för sprickor i fasaden. Flera som jag har hört nämner att de inte lyfter utan de sågar med tigersåg och ersätter med bitar.
Men blir osäker.
 
Stickan56
K krilet skrev:
Är dock orolig för sprickor i fasaden. Flera som jag har hört nämner att de inte lyfter utan de sågar
Det kan vara lämpligt vid ytterväggarna. Jag vet inte hur känsligt det är.
Jag förstår din oro.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det kan vara lämpligt vid ytterväggarna. Jag vet inte hur känsligt det är.
Jag förstår din oro.

Stickan
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det kan vara lämpligt vid ytterväggarna. Jag vet inte hur känsligt det är.
Jag förstår din oro.

Stickan

Var ner nu och påbörjade jobbet, det känns inte så svårt förutom att det är långdraget.
Började med att skruva upp blindbotten så jag kan ta bort bärläkten för att sedan gå vidare mot syllen.
 
Uppdaterar tråden.
Köpte 2 st pelardomkrafter och lyfte varje golvregel och bytte syll med 53cm bitar och ny papp. Lyfte sedan med två domkrafter och bytte bärlinorna bitvis i 5 delar.
Till sist så rullade jag ut krypgrundsisolering och byggplast över. Allt limmades med butylmassa och plasten tejpades med åldersbeständig tejp.

Totalpriset blev under 10000kr med diverse verktyg/belysning och allt material som behövdes.

Blev som ett nytt hus och lukten var borta direkt när allt tryckimpregnerat var borta.
Hade jag vetat hur lätt det var att göra så hade vi gjort det här för 10 år sedan när vi löpte huset.
 
  • Gilla
Allegany och 5 till
  • Laddar…
Verkligen upplyftande läsning :D
Jag står inför samma sak. Skickade lite bilder och en offert från Platcon på >300 000.- + löpande för problemet med eternitplattor, och så ville de gå genom golvet i huset för att få ner material in under huset.
Verkliga scammers, när jag talade med en annan firma så sa de att om man var försiktig när man bytte bärläkten så skulle eternitplattorna inte vara ett problem.
Jag ska ner under huset och plocka bort några eternitplattor för vi ska renovera badrummet och rörläggaren behöver lägga nya rör till badrummet så jag får testa lite hur lätt bärläkten går att lossa.
Har du lite bilder på eller kanske kan rita hur du gjorde arbetet (var du lyfte etc)?
Så här ser min grund ut.
 
  • Grund till hus med eternitplattor och träbärläkter sett från undersidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Underjordisk vy av husgrund med bärbjälkar och pelarstöd, täckt av eternitplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en husgrund underifrån med träbjälklag och en eternitplatta vid fundamentet, spindelnät syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.