Håller på att bygga färdigt vårt garage. Här är förutsättningarna:
- 45 kvm
- Isolerad platta
- En garagedel och en förrådsdel
- Förrådet är isolerat med 190 mm i väggarna.
- Garagedelen är isolerat med 95 mm i väggarna.
- Garagedelen ska inte ha någon uppvärmning. Förrådet ska ha ett element och hålla cirka 10 grader.

Nu till min fråga. Behöver jag en diffspärr i förrådet respektive garagedelen? Om ja, vilken typ av diffspärr, plast, papp?
 
Utrymmen som är helt ouppvärmda ska inte ha någon diffspärr alls. Bara vindtätning på bägge sidor. Skälet till det är att det i sådana utrymmen inträffar att det är kallare inne än ute. Då sker fuktvandringen åt motsatt håll. Finns det då en diffspärr på väggens insida kan luftens vattenånga kondensera i väggen. Med 10 graders uppvärmning hamnar man i ett gränsfall. Då får man bedöma de sannolika temperaturförhållandena på platsen. Geografiskt läge, väderstrecksorientering, fönsterplaceringar mm kan spela roll. Om du tror att det alltid är varmare inne än ute, använd då en ångbroms som inte är lika tät som plast.
 
OXYD
ångbroms inte plast. Se till att få det tätt
 
Mikael_L
I min värld avgörs det hela mest utifrån vilken fuktbelastning som förväntas bli i lokalerna.

I vanlig hemmamiljö duschar man, tvättar kläder, kokar pasta, samt varje boende andas ut 1kg vattenånga/dygn osv.

I ett förråd och många garage sker ingen aktivitet som tillför någon nämvärd mängd vattenånga till luften.

Så om du inte tänker tvätta bilar i garaget eller koka sprit i förrådet så gör diffusionstät plast i väggarna ganska lite nytta, och innebär istället en någon liten risk för just den där omvända fuktvandringen som justusandersson skriver om.
Men jag anser också att man inte behöver vara speciellt nojig över det heller.


Själv var jag i valet och kvalet när jag uppförde mitt garage. Velade mellan plast och vindväv. Till sist satt jag upp plast med tanken att ifall jag ändrar användningsområdet för garaget, till något med mer vattenånga i luften och varmare, så sitter det plast redan.
Jag kan inte säga att jag valde rätt, men inte heller att det var fel.
Jag är nog mest av tron att det spelar ganska liten roll vad man väljer så länge det inte är uppenbart att man ska välja plast.

Men sätt något i alla fall, vindpapp, vindväv, plast eller vad du vill, för det är alltid bra att stoppa drag och luftkonvektion.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Om man kör in en blöt eller snöig bil blir det mycket fukt. Jag skulle satt fuktspärr i ett isolerad byggnad.

Ångbromsen är förövrigt också av plast.
 
  • Gilla
Jens33
  • Laddar…
Mikael_L
J justusandersson skrev:
Skälet till det är att det i sådana utrymmen inträffar att det är kallare inne än ute. Då sker fuktvandringen åt motsatt håll. Finns det då en diffspärr på väggens insida kan luftens vattenånga kondensera i väggen. Med 10 graders uppvärmning hamnar man i ett gränsfall. Då får man bedöma de sannolika temperaturförhållandena på platsen.
Rent fysikaliskt stämmer detta.

Men i praktiken är det nästan alltid varmare inne i ouppvärmda hus än ute. Detta för att solen värmer huset, och det blir alltid en mindre eller större växthuseffekt.

När det inte stämmer är för det mesta på vårvintern, då tempen stiger snabbt under dagarna för att sen bli nattkallt, då är ouppvärmda hus som regel kallare inomhus än utomhus dagtid.
Men glöm inte att samtidigt då brukar fuktinnehållet i utomhusluften vara lågt, och under den snabba uppvärmningen under dagen följer inte uppfuktningen med, utan utomhusluften får väldigt lågt RF, som alltså inte medger att fälla ut något vatten inne i väggarna sen.
Och sen ska ju väggarna i huvudsak vara rätt så vindtäta, så det blåser ju liksom inte in denna varma luft, utan fukten måste ta sig in genom den långsamma mekanismen diffusion.

Jag tycker det varnas lite onödigt mycket för denna omvända fuktvandring, jag tror inte att den i praktiken är något speciellt problem.
 
det har fungerat i snart 40 år med plast och ingen uppvärmning i mitt garage
t
 
Mikael_L
Har du öppnat väggarna och kollat ?
:crysmile: :cool:





Men allvarligt, så tror jag dig ...
 
OXYD
D Daniel 109 skrev:
Om man kör in en blöt eller snöig bil blir det mycket fukt. Jag skulle satt fuktspärr i ett isolerad byggnad.

Ångbromsen är förövrigt också av plast.
Det är ju förvisso sant men det finns eko ångbroms baserad på papp. :)
Diffspärr vs ångbroms

Sen tro skall man göra i kyrkan. Här är det fakta som gäller. Finns mycket skräp i dessa trådar om det ena eller andra. Kör enligt boken.

Min tro: ;)
Finns många garage som klarar sig utan broms eller spärr. Men de brukar ha <95mm isolering i väggar.

Har man mer än 12grader så går det med plast.
Skall det vara kallställt så gör det lufttätt utan diffspärr med broms.

https://vison.se/bison-angbroms/

Sen kan man ju köra cellulosa isolering men då snackar vi helt andra priser.
 
Redigerat:
Vilken fakta baserar du det på?
 
Mikael_L
Tycker också att det lät lika mycket som "tro" ... *hihi*
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Frågan är nog lite hypad. Det går att hitta många exempel på att varken förekomsten eller avsaknaden av plastfolie har haft någon märkbar effekt. Tilläggsisolerar man en källarvägg på insidan med träreglar och plastfolie, då går det garanterat galet, men det är väl ett undantag. Det främsta skälet till att diffusionsspärrar infördes var att mineralull kunde tappa en del av sin isoleringsförmåga på grund av kondens. Användningen av mineralull blev allmän först på 1950-talet. Kravet på ångspärr dyker upp i Byggnormerna först 1960 (BABS 1960). Eftersom det inte fanns plastfolie 1960 var ångspärren en asfaltpapp.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
OXYD
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tycker också att det lät lika mycket som "tro" ... *hihi*
Det var det också :rofl:
 
OXYD
D Daniel 109 skrev:
Vilken fakta baserar du det på?
Antar du menar min post.
Det är baserat på mina egna efterforskningar i detta ämne. Jag gick igenom samma resa för inte så länge sedan.

Finns mycket att läsa om detta men inget riktigt klart svar. Sverige är ett långt land med olika klimat. Bara att göra det bästa med de förutstöttningar som finns. Ångbroms är en bra medelväg om man är osäker. Rekommenderas av "de lärda" till garage och fritidshus.
 
Redigerat:
Tomture61
Tycker att plastfolie gör mer än att stoppa fuktvandring genom väggen.
Det stoppar också den uppvärmda luften att sippra ut genom väggen , om nu garaget /lokalen är uppvärmt .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.