Hej!

Hoppas det är rätt forumdel, men ni möbelsnickare borde förstå detta bättre än vad jag gör.

Ska börja bygga fuskbjälklag av bilad timmerpanel imorgon och börjar bli osäker på vilket lim jag ska använda.

Tanken är att gera virket så att det blir en fin sammanfogning. Tänkte lägga lim och sedan skruva på sidorna, jag har inte tillräckligt tvingar.

Har funderat på dykert men jag tror inte det blir tillräckligt med press, jag har inte tillräckligt med tvingar hemma för att sammanfoga 4m virke.

Skruvarna kommer försänkas i virket och den ska sedan betsas.

Viket lim rekommenderar ni?

Vad tror ni om att blanda sågspån och lim för att täcka skruvhålen? Det ska betsas över sedan. Eller ska man prova kemiskt trä? (Aldrig använt tidigare)

Kanske att vanligt trälim torkar för snabbt? Det kommer ta mig en bra stund att få allt på plats.
 
Tänk på att material med olika absorptionsförmåga tar till sig olika mycket bets. Om det är viktigt att betsen upplevs som jämn är täckpluggar i trä (sidträ) ett bra sätt. Ett tunnt lager schellack innan betsen gör insugningen ännu jämnare mellan olika områden

https://www.bauhaus.se/traplugg-15x10mm-50.html

https://www.finewoodworking.com/2008/03/12/avoid-color-mistakes-and-learn-how-to-fix-a-blotchy-stain

Angående lim så har flera tillverkare sättlim av det starkare slaget med skaplig öppenhet. Vissa har ordentligt "direkthugg" vilket hjälper dig hålla kvar det som monteras men tillåter justeringar i sidled.

https://www.bauhaus.se/fogmassa-bostik-maxi-bond-seal-ek-290ml.html
 
Redigerat:
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Ett enkelt alternativ kan vara att du tar bort skruvarna när limmet har torkat. Det går också att använda spännband som tvingar :)
 
  • Gilla
Ernfrid och 1 till
  • Laddar…
Träsmak Träsmak skrev:
Tänk på att material med olika absorptionsförmåga tar till sig olika mycket bets. Om det är viktigt att betsen upplevs som jämn är täckpluggar i trä (sidträ) ett bra sätt. Ett tunnt lager schellack innan betsen gör insugningen ännu jämnare mellan olika områden

[länk]

[länk]

Angående lim så har flera tillverkare sättlim av det starkare slaget med skaplig öppenhet. Vissa har ordentligt "direkthugg" vilket hjälper dig hålla kvar det som monteras men tillåter justeringar i sidled.

[länk]
Så vanligt trälim går bort? Tänkte om tex vinterträlim kanske torkar långsammare?

Ja jag vill ju att betsen biter jämnt, men då den sitter i taket så kommer man kanske inte att syna den med lupp. Men jag får prova schellack innan på en spillbit.
 
Men det kanske är enklare att måla med lasyr istället? Bara en tanke, här är timmerpanel med lasyr
 
  • Timmerpanel behandlad med lasyr som visar träets struktur och ådring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är absolut inget fel på vanligt trälim om det just är träytor som limmas. Sätt-/montagelim fungerar dock på fler material, kan om det är en stark sort ensamt bära upp materialet medan limmet härdar och kan ta upp naturliga rörelser mellan byggnadsdelar.

Kort sagt är trälim jättebra till stummare sammanfogningar som inte behöver röra sig.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Träsmak Träsmak skrev:
Det är absolut inget fel på vanligt trälim om det just är träytor som limmas. Sätt-/montagelim fungerar dock på fler material, kan om det är en stark sort ensamt bära upp materialet medan limmet härdar och kan ta upp naturliga rörelser mellan byggnadsdelar.

Kort sagt är trälim jättebra till stummare sammanfogningar som inte behöver röra sig.
Ah, ja jag tror inte det blir så mycket rörelse, men jag tänker att det blir söligare och svårare att få bort sättlim?

De jag har provat tidigare är PL400, Ms-polymer och No More Nails, men till mycket mindre konstruktioner.

Närmsta varuhus är Beijer och K-rauta, men man får väldigt varierande svar när man ber om hjälp där

Kanske jag ska överväga någon form av montagelim, men det finns några att välja på.
 
Om limmet just ska välla över i skarvar håller jag med om att det blir kladdigare med ms-lim. Men om den kommer synas på något ställe råkar det finnas träfärgat både från Casco och Bostik. Tar dock betsen dåligt gissar jag.
 
  • Patron med Bostik Maxi Bond Seal lim för byggbruk och tätning, med träfärgsoption nämnd i forumdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tub med Casco FloorSeal golvfog, träfärgat lim för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.