Jag har köpt två höga, relativt lätta utomhuskrukor av fibercement, 80 och 60 cm. Ska skaffa hinkar som passar så att jag kan plantera i. Inser dock att de nog kan vältas av små nyfikna barn.
Är det någon som har tips på hur jag kan säkra dem? De ska stå på en altan, och jag vill inte gärna skruva i altandäcket. Tänkte att jag kunde borra hål på sidan och sätta ihop båda, men kanske finns det någon bättre smart lösning?
 
J
Kanske ett långskott men kan du inte dra en ståltråd eller lina av något slag under trallen och dra åt underifrån? Även om du inte kommer åt under trallen borde man kunna fiska upp en ände kanske? Kanske kombinerat med att sätta ihop dom, eller bara att borra rakt genom krukorna längs med botten och sedan spänna åt dom. Bra om tråden är isolerad så det inte blir rost också.
 
BirgitS
Fuktig jord är rätt tungt. Är du säker på att de blir så lätta att välta efter att jord och vatten kommit dit?
 
Ska de inte vara byggnadslov för en sådan här konstruktion?
Om bebisarna blir glada måste väl kommunen ha betalt oxå?
 
J Jocke Best skrev:
Kanske ett långskott men kan du inte dra en ståltråd eller lina av något slag under trallen och dra åt underifrån? Även om du inte kommer åt under trallen borde man kunna fiska upp en ände kanske? Kanske kombinerat med att sätta ihop dom, eller bara att borra rakt genom krukorna längs med botten och sedan spänna åt dom. Bra om tråden är isolerad så det inte blir rost också.
Kanske kan vara en idé, får undersöka saken.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fuktig jord är rätt tungt. Är du säker på att de blir så lätta att välta efter att jord och vatten kommit dit?
Ja, eftersom de är så höga och ganska smala, och hinken kommer att hamna högst upp, så blir det nog ganska lätt att välta.
 
BirgitS
Stenar i botten?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
S staffant skrev:
Ska de inte vara byggnadslov för en sådan här konstruktion?
Om bebisarna blir glada måste väl kommunen ha betalt oxå?
Du kanske skämtar, men nej det behövs inte byggnadslov för några höga krukor!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Stenar i botten?
Ja det kan jag ju alltid testa!
 
K Kristina J skrev:
Du kanske skämtar, men nej det behövs inte byggnadslov för några höga krukor!
Lite skämtar jag, men jag avsåg att svara på den tidigare beskrivningen av gunga. Den där björken fick bidra i konstruktionen. Helt orimligt är det ju inte. Kommunen lägger sig gärna i om de får betalt!
 
BirgitS
S staffant skrev:
Lite skämtar jag, men jag avsåg att svara på den tidigare beskrivningen av gunga. Den där björken fick bidra i konstruktionen. Helt orimligt är det ju inte. Kommunen lägger sig gärna i om de får betalt!
Skriver du i fel tråd?
Det finns inget om någon gunga eller björk i denna.
 
Ett par betongplattor på botten i vardera borde funka
 
BengtH BengtH skrev:
Ett par betongplattor på botten i vardera borde funka
Ja, det eller stenar som jag också fått tips om, ska jag prova. Tack
 
BirgitS BirgitS skrev:
Skriver du i fel tråd?
Det finns inget om någon gunga eller björk i denna.
Det stämmer. Jag skrev i fel tråd. Data e komplicerat ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.