Precis som rubriken säger, vad bör jag isolera mellanbjälklaget med? Det blir 220mm bjälklag och valen är väl att överfylla med lösull eller lägga i skivor. På det blir det golvspån och parkettgolv. Prio ett tom tio är stegljud. Jag vill helt enkelt ha minimalt med ljud mellan våningarna, vilket av alternativen har bäst effekt då?
 
Jag hade i första hand använt lösull, då är man inte beroende av eventuella springor som kan uppstå om man använder skivor.

Men den stora frågan är hur stor prisskillnad det är emellan de olika alternativen.
 
Hm, ja tätheten lär ju bli bättre. Priset för att överfylla med lösull är inte enormt men frågan är om det blir bättre ljudisolering än skivor?
 
Lösullen får man packa ner lite lagom. Precis som ni skriver så fyller den ju smidigt ut alla mellanrum och man slipper kapa skivor. Speciellt om det inte är standardavstånd 555 mm mellan bjälkarna. Det är svårare att såga ekoskivor än det ser ut.
Lösull är mycket billigare. Mindre än hälften.
 
Om det är ljudisoleringseffekten du är ute efter ska du inte fylla facken. Stegljud är svåra att isolera bort i träbjälklag. Helst ska golvbrädorna isoleras mot bjälkarna på ovansidan. På undersidan kan du fästa ett nedpendlat undertak.
 
Hm, ok! Så egentligen kan man säga att det är att elda för kråkorna att fylla mellanbjälklaget? Jag behöver ju fylla ut mot yttervägg men i övrigt kan jag alltså lika gärna låta bli?

Att pendla ner undertaket kommer inte att hända men däremot kanske det är bättre att satsa på en stegljudsmatta av nåt slag mellan golvspånet och golvet? Eller är det bättre att lägga någon isolering på ovansidan av mellanbjälklaget innan golvspånet läggs på plats?
 
Vi kommer ju att lägga golvvärme på övervåningen också. Borde det bli något problem att lägga en rejäl dämpningsmatta mellan det lagret och parketten? Parocs variant bygger alldeles för mycket på höjden, med både extra spånlager, dämpningen och gips...
 
Jag håller med om att Parocs lösning bygger på höjden. Jag är dock inte säker på att det är så lyckat med stegljudsisolering mellan golvvärme och parkett. Du kan väl kolla om bjälklaget fungerar utan skruvlimmad spånskiva på golvbjälkarna? Tala om spännvidd, c/c avstånd och dimensioner på golvbjälkarna.
 
Ja, det optimala vore ju om man kunde limma gummiremsor ovanpå bjälklaget och sen lägga ett flytande spångolv på det. Men ska spånet skruvlimmas är ju den lösningen helt körd förstås...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.