Vi har precis köpt ett hus. På besiktningen visade mäklaren ett protokoll över besiktad skorsten. Vi blev nöjda och tyckte att detta verkade bra.
Nu i efterhand har vi sett att protokollet gällde kakelugn och rökkanalen till kakelugnen.

Resten av skorstenen är allt annat än tät och vi behöver nu renovera denna. I informationen om huset stod det också uppvärmning: Olja/el-panna. Det har nu också visat sig att säljarna under den sista tiden har kört just med el.

Finns det chans för oss att säljarna står för hela eller en del av renoveringen. Är detta något vi kan kräva.

På de andra husvisningarna vi har varit på frågade vi alltid om skicket på bla skorstenen men här verkade det ok, trodde vi.
 
Besiktningsprotokollet gäller enbart den del av skorstenen som hör till kakelugnen. Ni kan tyvärr inte hävda fel om inte säljaren uttryckligen sagt (helst skrivit) att hela skorstenen fungerar. Som ni säkerligen redan känner till (eftersom ni ändå varit uppmärksamma på skorstensproblem) ingår inte skorstensbesiktning i den vanliga köparbesiktningen.

Jag undrar ändå om ni inte reagerade på att oljeförbrukningen varit väldigt låg? Normalt brukar man ju begära in säljarens senaste årsförbrukningar när det gäller drift.
 
I princip så håller jag med Yonna. MEN hur gammalt är huset?

Om huset är gammalt så bör man förutsätta att skorstenen inte är tät. Är det nyare så är det ett dolt fel om den är otät. Det är iofs ett dolt fel oavsett om huset är nytt eller gammalt, men det kan vara ersättningsbart dolt fel om huset är så nytt att man borde kunna förutsätta att skorstenen är tät.

var gränsen mellan gammalt och nytt går vet jag inte, men en skorsten från 30-50 talet ex. är definitivt en gammal skorsten som bör förutsätta att den läcker.
 
Murade om min skorsten i sommras den var byggd ca 1937
hade varit olje eldad i många år innan vi flyttade in.
vi fick för oss att sätta in en braskamin och då kom problemet
skortenen var så dålig bakom plåten att hade jag sparkat till den så hade den rammlat ner det är en stor skorsten 8 pipor fick riva den en bit in på vinden innan den blev fast o fin sen va det bara till att börja mura =? matrial skorstens tegel och puts o murbruk C kostnad på ca 7-10 tusen
om man gör jobbet själv.

ringde o kollade priset på en firma ca 30-40 tusen
så det blev å mura själv
Det är inte så svårt vattenpass o murslevar minst 4st för det är lätt att tappa ner dom i kanalerna har nu 2 st i ventilationen i bad rummet =)
 
Panamayellow skrev:
murslevar minst 4st för det är lätt att tappa ner dom i kanalerna har nu 2 st i ventilationen i bad rummet =)
Murslev med snöre i kanske?
 
tror det riktiga problemet var all öl vi fick hålla oss till 2 burkar per lager tegel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.