Hej!

Jag är på gång att planera min nätverkshörna.
Jag har rivit bort en garderob centralt i huset och ska regla upp och lägga in gipsskivor som väggar för att få till en liten "hörna" för allt nätverk.

Nu ska jag välja rackskåp.
Med gipsskivor kommer innermåttet bli (BxDxH) 48x58x240cm och jag har därför problem att få plats med standard rackskåp (19" eller 10") då som jag förstår det så är innermåtten på 19" skåp ~48cm och yttermåtten verkar skilja sig lite mellan 52cm och 60cm.

Hur skulle ni göra för att få dit en 10"? Brukar det finnas fästen för att skruva fast skåpet i horisontala reglar? Eller ska jag regla ut en mindre fyrkant...
Eller borde jag hitta ett rackskåp med andra mått?

Ett annat alternativ är väl att helt sonika använda t.ex Elfa system istället

Tips?
 
L
Skulle rekommendera Elfa, det ser oftast snyggt och städat ut. Använd inte massa trä för fästdetaljer det ser amatörmässigt ut. Om special fästen behövs görs de i metall.
 
Räcker det inte med lösa skenor då?
Skåpet har du ju redan byggt.
 
Ja, rackfästen skulle också fungera, men problemet kvarstår hur jag ska fästa 10" rackfästen.
Jag håller med dig @Lenza, om jag skulle regla upp hade jag åtminstone velat bygga paneler runt om, så det ser "inbyggt" ut. Men ah, det låter lite väl tejpa och klistra..
 
C
V varrg skrev:
Hur skulle ni göra för att få dit en 10"? Brukar det finnas fästen för att skruva fast skåpet i horisontala reglar? Eller ska jag regla ut en mindre fyrkant...
Jag har ett 10"-skåp i min lägenhet sedan länge och kan dela med mig av lite erfarenheter.
Skåpen skruvas fast med 2-4 vanliga skruv genom hål i bakstycket, så inga konstigheter där. En regel bakom skivan för de övre skruvarna räcker bra. I princip skulle du nog kunna hänga ett 10"-skåp i gipsankare, det är ju inte direkt några tungviktare.

Sen är det frågan om vad du skall använda skåpet till?

Räkna med att du inte kommer att hitta så mycket annat i 10"-format än patchpaneler, hyllor, täckpaneler och strömlister. Tänk på att hyllornas gavlar tar rätt mycket av utrymmet, så hyllorna är för små för många prylar som man spontant tänker att de får plats. Nu har jag en Ubiquity EdgeRouter PoE i skåpet och den passar förvisso perfekt på en hylla. Hade en Mac Mini där också tidigare som också precis passade på en hylla.

Å andra sidan, om du väljer 19", tänk på att det sitter det fläktar i majoriteten av all rackmonterad utrustning. Jag skulle inte stå ut med att ha sådan utrustning "centralt placerad" i en bostad, men vi är väl iofs alla olika känsliga för oljud.
 
Okej, ja då kan jag montera den genom bakstycket centrerat på väggen. Eller höger/vänsterjustera den, får se vad som blir snyggast.

Jag ska börja med en patchpanel för mina 14 uttag, min switch och router, samt ett grenuttag med åtminstone 6 uttag.
Jag får se om det kommer behövas en fläkt ikopplad, men förmodligen inte till att börja med iallafall.

Jag kommer senare installera hemlarm och om inget står ivägen för det så kommer jag även placera centralen där.
Jag har därutöver läst om folk som centraliserar sin förstärkare, men det är ingenting jag har tänkt mer på än så länge.

Hursomhelst så tänker jag att 6U är absoluta minimum, då jag redan nu fyller 4U.

Skåpet placeras centralt i huset på grund av att wifi routern kommer vara där och jag vill inte använda en sekundär access punkt utan stråla antennerna därifrån, så angående ljudet från ev. fläktar så får jag se hur mycket det stör. Skåpet är i en korridor bredvid toaletten. I och för sig så är samtliga sovrum utefter samma korridor.
 
C
V varrg skrev:
Jag ska börja med en patchpanel för mina 14 uttag, min switch och router, samt ett grenuttag med åtminstone 6 uttag.
OK. 10" patchpaneler är 8-12 uttag. 10" strömlist är 3 eller 4 uttag.
Låter som att du kanske borde gå på 19", då sparar du en del höjdenheter.
Tänk på att en Wifi-router utan extern antenn inte funkar något vidare om du ställer den i ett plåtskåp.
6U är nog ett bra minimum, 4U är ett väldigt litet skåp.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Du kan inte göra väggarna tunnare i ditt bygge så får 19 tum plats? Jag har det inuti en 60 cm garderob med god marginal.

Kanske senkomnet tips om du redan snickrat färdigt, men 10 tum innebär många begränsningar som sagts i svaren ovanför
 
Jag har en annan garderob som är 56cm bred där jag kan installera det i. Jag får planera om. Alternativt att jag kör en 10" golvmonterad rackskåp med ca 16U
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
V varrg skrev:
jag är fortfarande osäker på om man kan koppla lös antennerna
Med egna antenner så gäller inte kalibreringen längre samt att beamforming nog slutar att fungera (det i 802.11ac).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.