Jag skulle vilja veta gången och åtagandena som kommer i samband med ett tomtköp.
Vi står i början av köpet och ska just skriva på pappret från kommunen.
Av en händelse fick vi veta t.ex att kommunen inte har ensamrätt på utritningen av huset. Vem får mer göra det? Vi har också hört att man ska söka lagfart endast på tomten så blir det billigare. ??? Är det någon skillnad om man köper tomten direkt av kommunen eller via en hustillverkare?
Är det någon som kan ge oss ALLA tips och råd som finns vid ett tomtköp. Både för att kunna spara lite på onödiga utgifter och för att kunna planera dom!
 
Bob_the_builder
TNW skrev:
Vi har också hört att man ska söka lagfart endast på tomten så blir det billigare.  ???  Är det någon skillnad om man köper tomten direkt av kommunen eller via en hustillverkare?
Ni betalar lagfart på fastighetspriset. Om ni sedan köper nyckelfärdigt med ett hus på tomten (dvs ni har aldrig betalt för en tom tomt, utan för en med hus på!) Då blir ju fastighetspriset därefter (istället för 300' kanske 2300')

Om man köper tomt av en hustillverkare måste man oftast också köpa hus av dem (dvs påskrivet huskontrakt är en förutsättning för att få köpa tomten). Köper du av kommunen får du välja hustillverkare själv.
 
Jag tror att kommunen vill att den som sätter ut huset ska ha tillräcklig kompetens för detta. I praktiken kan vem som helst göra det. Kontrollmätningen har de däremot ensamrätt på. Våra grannar försökte spara pengar på att sätta ut huset själva genom att mäta med måttband från tomtgränserna. Vid kontrollmätningen visade det sig (givetvis) att huset låg lite fel (kring 10 cm tror jag). Kommunen hotar med vite och vi får väl se var det slutar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.