Hej!

Köpte mig ett nytt o fint Yale Doorman kit med wifianslutning och allt man ska ha!

Bytte ut gamla låset, hoppade över biten i manualen med slutbleck eftersom jag ändå inte kunde byta detta enligt den enkla metoden instruktionsvideon.
När jag stänger igen dörren passar såklart inte låshaken i det befintliga slutblecket, och dörren stängs aldrig helt.

Kollar lite extra på slutblecket och konstaterar att jag antagligen måste byta hela dörrkarmen för att låset ska fungera hos mig.

Kan det vara så illa? Ska jag behöva lämna tillbaka mitt fina kit bara för att föreningen har bytt till dörrar med integrerade slutbleck i dörrkarmen eller finns det något annat man kan göra?

Dörrkarmen är av plåt/aluminium, så stämjärn och hammare har jag redan strykt från listan.

Någon annan med samma problem?
 
Är det spanjolett i dörren?

Annars är det bara att fälla in slutblecket i barmen, men här kan det vara så att du kan behöva tillstånd av föreningen för att göra åverkan på karmen. Jag brukar använda hålsåg, sticksåg och en fingerslip när jag tar upp hål för slutbleck.

Med vänlig hälsning, Kim
 
  • Gilla
evoked
  • Laddar…
Stickan56
X xdigger skrev:
du kan behöva tillstånd av föreningen för att göra åverkan på karmen
Jag tänkte likadant, det är ju svårt att smyga med att man bytt till ett Yale Doorman.

Stickan
 
Ja precis, sen tänker jag att det är säkerligen mycket noga hur bra slutblecket blir infällt. OM du är det minsta osäker på hur du ska få det bra så anlita en låssmed så ordnat dom det. Alternativt så provar du och fäller in blecket i en fyrkantsprofil så du får prova på innan du gör det skarpt. Har du tur så är det tillräcklig glipa mellan dörr och karm så behöver du bara göra hål för kappan och så monterar du slutblecket med maskinskruv direkt i karmen.
 
X xdigger skrev:
Ja precis, sen tänker jag att det är säkerligen mycket noga hur bra slutblecket blir infällt. OM du är det minsta osäker på hur du ska få det bra så anlita en låssmed så ordnat dom det. Alternativt så provar du och fäller in blecket i en fyrkantsprofil så du får prova på innan du gör det skarpt. Har du tur så är det tillräcklig glipa mellan dörr och karm så behöver du bara göra hål för kappan och så monterar du slutblecket med maskinskruv direkt i karmen.
X xdigger skrev:
Ja precis, sen tänker jag att det är säkerligen mycket noga hur bra slutblecket blir infällt. OM du är det minsta osäker på hur du ska få det bra så anlita en låssmed så ordnat dom det. Alternativt så provar du och fäller in blecket i en fyrkantsprofil så du får prova på innan du gör det skarpt. Har du tur så är det tillräcklig glipa mellan dörr och karm så behöver du bara göra hål för kappan och så monterar du slutblecket med maskinskruv direkt i karmen.
Tack för svar!
Vilket projekt det här blev då! Kollade med närmsta låssmed, dom vill inte installera låset om det inte är köpt hos dom.
Får kolla med föreningens fastighetsskötare.
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
@xdigger har redan frågat men jag ser inget svar på frågan, är det spanjolett i dörren?
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
@xdigger har redan frågat men jag ser inget svar på frågan, är det spanjolett i dörren?
Sorry, missade det!
Ingen spanjolett i alla fall.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Bra, för är det spanjolett så behöver man en speciell doorman!
 
AhlRobert AhlRobert skrev:
Tack för svar!
Vilket projekt det här blev då! Kollade med närmsta låssmed, dom vill inte installera låset om det inte är köpt hos dom.
Får kolla med föreningens fastighetsskötare.
Det är väl tyvärr så att många låssmeder vill sälja låset med!
 
Det går inte och slipa om originalet ?
 
R RoBo skrev:
Det går inte och slipa om originalet ?
Näää, han behöver flytta placeringen på hålen så det blir inget bra.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
AhlRobert, kolla med fler firmor, du vill ju bara ha ett slutbleck monterat, det har ju egentligen inget med doormanen att göra och du behöver bara säga att du vill ha ett slutbleck monterat för modulkista med hakregel. Dom ska ju inte montera doormanen.

Var i Sverige bor du, jag kanske kan tipsa om någon lite beroende på var du bor.
 
  • Gilla
ITSåg99
  • Laddar…
Hur gick det för dig med bytet sv lås?
 
Jag lämnade tillbaka låset tyvärr, får försöka få hela föreningen att byta lås, då kanske det blir mer fördelaktigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.