Redigerat:
Rådfråga din elektriker, hen kanske föredrar vissa märken framför andra.
 
  • Gilla
Rrrrr och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Rådfråga din elektriker, hen kanske föredrar vissa märken framför andra.
Häger var toppen tyckte hen!
Jag skall dock bygga upp väggen runt den nya centralen då den blir infälld. Därför går jag igenom allt. Så jag vet att skåpet Häger vu418 blir bra. Då kan jag göra alla förberedelser och inköp tills han kommer. = bra pris

Inköp osv var helt ok att jag gjorde.
 
  • Gilla
Stommen
  • Laddar…
1. Lägg inte kyl/frys på en helt egen jordfelsbrytare utan låt det även vara med någon "vital funktion" på skyddet (typ belysning på dass) så märker du när den löst ut.

2. Varmvattenberedare bör inte sitta på en 30mA jordfelsbrytare då naturligt förekommande krypströmmar i värmeslingorna kan lösa ut den i onödan. Fast ansluten utrustning behöver inte vara ansluten till jordfelsbrytare men vill man ha ett visst skydd kan du använda en 300mA jordfelsbrytare för varmvattenberedare och e.v element (beror på hur dom är anslutna)
 
  • Gilla
Stommen och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Stommen
  • Laddar…
G Grottan skrev:
1. Lägg inte kyl/frys på en helt egen jordfelsbrytare utan låt det även vara med någon "vital funktion" på skyddet (typ belysning på dass) så märker du när den löst ut.

2. Varmvattenberedare bör inte sitta på en 30mA jordfelsbrytare då naturligt förekommande krypströmmar i värmeslingorna kan lösa ut den i onödan. Fast ansluten utrustning behöver inte vara ansluten till jordfelsbrytare men vill man ha ett visst skydd kan du använda en 300mA jordfelsbrytare för varmvattenberedare och e.v element (beror på hur dom är anslutna)
Bra poängterar att inte ha kyl/frys helt ensam, min vitala funktion är larm och internet, larmet ger mig en notis i mobilen om de blir strömlöst och jag är borta, dör internet märker resten av familjen av direkt xD
 
  • Gilla
Stommen
  • Laddar…
Återstår då frågan varför du vill isolera kyl/frys till en (nästan) egen JFB? Varför inte blanda in lite mer och få en mer jämn fördelning av lasten mellan JFBerna. Det går säkert att finna några grupper som inte medför någon förhöjd risk för utlösning. Tjyvlösning är en vida överskattad risk. Det går i de allra flesta fall identifiera dessa grupper (=utomhus). För kanske 20 år sedan fanns det en rekommendation om att skydda kylen med en egen JFB, men inte idag.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Återstår då frågan varför du vill isolera kyl/frys till en (nästan) egen JFB? Varför inte blanda in lite mer och få en mer jämn fördelning av lasten mellan JFBerna. Det går säkert att finna några grupper som inte medför någon förhöjd risk för utlösning. Tjyvlösning är en vida överskattad risk. Det går i de allra flesta fall identifiera dessa grupper (=utomhus). För kanske 20 år sedan fanns det en rekommendation om att skydda kylen med en egen JFB, men inte idag.
Om jag har all el inne och ute på samma som Kyl/frys är ju risken stor att den löst ut när jag inte är hemma av någon anledning.

Tanken var att sprida lite på el/ värme/ Kyl/frys
 
Just därför brukar man lägga el utomhus på en JFB och kyl på den andra JFBn...
Det kan du också göra eftersom du byter elcentral.

Ang bergvärmen behöver du titta i installationsanvisningen om de säger något om JFB. Det kanske krävs en viss typ, eller ingen alls.
 
Mikael_L
M Mikchr skrev:
Bra poängterar att inte ha kyl/frys helt ensam, min vitala funktion är larm och internet, larmet ger mig en notis i mobilen om de blir strömlöst och jag är borta, dör internet märker resten av familjen av direkt xD
Ja där har du redan själv givit svaret.
Sätt all inomhusel på en och samma JFB, inkl kyl, frys och larm.
Helt perfekt, då har du övervakning på ifall det blir strömlöst på kyl och frys (och allt annat).

Gör inte saker krångligare än vad det behöver vara.


edit:
Tyvärr får du dock ingen notis om de betydligt mer vanliga felen som ger förstörd mat.
Att dörren står öppen, att termostat eller elektronik pajat, att kompressorn stannat.
Men ifall strömmen försvinner får du i alla fall veta, bättre än ingenting.

Vill du ha säkerhet så sätter du temperaturövervakning i kyl och frys, och kopplar till larmet.
 
  • Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
5
Har du någorlunda moderna apparater å maskiner och elinstallationen är i sin ordning så skulle jag installera en JFB före utedelen å en för innedelen, som Bo skrev.
Å andra sidan kostar inte en till JFB så mycket i sammanhanget om du nu vill dela upp det mer.
I huset så hade jag allt under endast en JFB.
VVB, gamla panelelement al'a 70-tal .uttag ute å i garage, poolpump (en liten en) infravärmare m.m utan tjuvutlösningar.
Hade larm jag med, så blev det strömlöst så fick jag larm om det.
Så har ditt larm möjlighet att skicka info om det inte har nätspänning så lägger du det under samma JFB som kylen
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Just därför brukar man lägga el utomhus på en JFB och kyl på den andra JFBn...
Det kan du också göra eftersom du byter elcentral.

Ang bergvärmen behöver du titta i installationsanvisningen om de säger något om JFB. Det kanske krävs en viss typ, eller ingen alls.

Tyvärr är det svårt (läs omöjligt) att bara lägga ute el och inne el för sig .

Jag har inte Bergvärme. Utan en Nibe VVB, Elelement/Värmegolv och L/L-värmepump

5 50procent skrev:
Har du någorlunda moderna apparater å maskiner och elinstallationen är i sin ordning så skulle jag installera en JFB före utedelen å en för innedelen, som Bo skrev.
Å andra sidan kostar inte en till JFB så mycket i sammanhanget om du nu vill dela upp det mer.
I huset så hade jag allt under endast en JFB.
VVB, gamla panelelement al'a 70-tal .uttag ute å i garage, poolpump (en liten en) infravärmare m.m utan tjuvutlösningar.
Hade larm jag med, så blev det strömlöst så fick jag larm om det.
Så har ditt larm möjlighet att skicka info om det inte har nätspänning så lägger du det under samma JFB som kylen

Klart allt skulle kunna ligga på en. Men det känns ju bra att dela upp det lite.
Nej ingen stor kostnad. Om den 2 poliga JFB duger så är det bara 410 kr. Om man lägger K/F på den. Annars 540kr för 4 polig

Nuvarande larm skickar inga sådana signaler men ett nytt åker in när allt är klart. Allt är förberett.
 
Vi har då bara en, för villa och garage, samt en egen för för spa badet, och en egen för Solcellsanläggningen, eftersom Spabadet och solcellsanläggningen sitter i samma central, och eftersom strömmarna går åt olika håll så måste de ha varsin.

Samt en brandfelsbrytare på värmepumpen.

Känns totalt onödigt med att ha 3st i en villa, nya vitvaror blir väl sällan/aldrig jordfel på..

Och snälla, sluta med Hen! Jäkla tramsande..
 
  • Gilla
Stommen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.