Hejsan,

tänkte måla om ett sovrum men nu när vi ändå är i farten tänkte vi att vi sätter upp ett nytt innertak också. Och lägger på ett nytt ekgolv ovanpå de gamla slitna trägolvet. Min fråga är vilken ordning ska man göra det? Vad är bäst att börja med? Golv? Tak? Eller väggar? Vilken ordning är bäst?

Undrande
 
Jag skall göra exakt samma sak som du i mitt vardagsrum.
Jag kommer börja med att slipa väggar och tak, spackla, lägga cement där det behövs.
När det är klart kommer jag måla taket för att sedan måla väggarna och till sist lägga golvet.

Man slipper maskera och tänka på golvet om man lägger det sist. Se bara till att ha lossat det och listerna innan du målar väggarna, Så att du kan få bort dem utan att orsaka skador på väggarna.
 
Vi håller också på med samma. Har satt upp nya gipsskivor i taket och rivit ned tapeten från väggarna. Håller just nu på med att spackla tak och väggar för att få det jämnt, och sedan skall vi sätta upp microlit i tak och på väggarn. Efter detta är det målning som gäller: kör ett lager 2:ans glans (vit) på väggar och i tak, och sedan ytterligare ett lager i taket. På väggarna målar vi sedan med färg (ljusgrå nyans), sjuans glans. Använder alltså 2:ans glans att grunda väggarna med. Först efter detta lägger vi in golvvärme och lägger nytt golv.
Vi resonerar som så, att då kan vi spilla lite färg på golvet utan att det gör något. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.