F
Du (Karlmb) har ju inte visat _varför_ en leverantör ska sälja sin el billigare, eller ens kommit i närheten av en systemöversikt. Jag har däremot visat att på börsen blir det auktion, precis som med marginalprissättning på el om det är många köpare och säljare samtidigt. 1-0 till mig.
 
F Freddedan skrev:
Du (Karlmb) har ju inte visat _varför_ en leverantör ska sälja sin el billigare, eller ens kommit i närheten av en systemöversikt. Jag har däremot visat att på börsen blir det auktion, precis som med marginalprissättning på el om det är många köpare och säljare samtidigt. 1-0 till mig.
Med det resonemanget så fungerar inte marknaden för flygbiljetter öht.
Stolarna på en given resa i en given flight går heller inte att spara.
Ditt exempel på auktion på börsen är ett undantag och normalt sker flera hundra affärer per minut iaf i många aktier, robotiserade såväl som manuella, utan några speciella behov av dämpning .
Så du har inte visat nånting.
 
Redigerat:
j.erkers j.erkers skrev:
Nu börjar jag på allvar tro att du inte vet vad du pratar om...
Läs på om:
- RoBo (Roterande BOrtkoppling) (den tar inte bort högeffektförbrukare som "pappersbruk", den tar bort hela områden, styrs av Svenska Kraftnät).
- Effektreserven (här finns det incitament för producenter att starta upp produktion och för konsumenter att avstå förbrukning).
- Sveriges stora resurser av snabbreglerad vattenkraft (just nu är de inte så stora, dvs nivån i magasinen ligger markant under mediannivån för årstiden - detta trots att kärnkraften har haft hög tillgänglighet i vinter).

Klarar du att din värmepump står 3-4 dagar (eller mer). En köldknäpp kan hålla sig kvar en stund...

Relevanta idéer på hur det borde fungera till gagn för både konsumenter och pruducenter välkomnas säkert av både politiker och folk i branschen men att säga att det borde fungera som på aktiebörsen leder ingen vart. Det är, om det inte är klart för dig, två helt olika produkter. Den ena - elen - används kontinuerligt och kan inte sparas. Den andra - aktierna - kan man köpa, lägga i byrålådan och ta fram när man blir pensionär. Köp gärna den allra billigast producerade elen och använd, den är inte sämre än annan el. Berätta sedan av vem du köpte den så ska jag också köpa där. Hopas att vi får ett riktigt bra pris också... (Vi lever ju med en avreglerad elmarknad där fri konkurrens existerar så det är väl bara att handla. Eller...)
Flygbiljetter går heller inte att spara.
Du har aldrig hört talas om annan roterande bortkoppking än i dagar, dvs i kortare perioder?
Du som kan allt måste väl ändå ha gjort det ?
(Orkar inte söka fram rätt benämning just nu)
Här ett bra exempel på andra åtgärder som idag ger liten payback men som skulle kunna ge betydligt mer ifall systemet var mindre inriktat på att ge förmögenhetsöverföring till kraftverksägare av alla slag och mer på att premiera låga och jämna förbrukningsmönster. :
Säkringsändring från 20A till 16A, dyrt ? https://www.byggahus.se/forum/threa...-20a-till-16a-dyrt.336028/page-9#post-3216634
 
Redigerat:
F
Men VARFÖR ska en leverantör sälja billigare än någon är beredd att betala!? Och visa gärna en helhetsbild istället för bara lösryckta delar.

Marginalprissättning används typ överallt. Så jag behöver bara visa på det. Det är du som tycker systemet är sjukt men du har inget system att ersätta det med än att ”det ska funka som börsen/flygbiljetter”, yeah right. Du kan inte ens gräva upp länkar med någon annans teorier kring elprissättning. Än mindre visa att det skulle leda till billigare elpris vilket är hela poängen med diskussionen. Tyvärr levererar du bara snömos i rundgång. Tack och hej.
 
F Freddedan skrev:
Men VARFÖR ska en leverantör sälja billigare än någon är beredd att betala!? Och visa gärna en helhetsbild istället för bara lösryckta delar.

Marginalprissättning används typ överallt. Så jag behöver bara visa på det. Det är du som tycker systemet är sjukt men du har inget system att ersätta det med än att ”det ska funka som börsen/flygbiljetter”, yeah right. Du kan inte ens gräva upp länkar med någon annans teorier kring elprissättning. Än mindre visa att det skulle leda till billigare elpris vilket är hela poängen med diskussionen. Tyvärr levererar du bara snömos i rundgång. Tack och hej.
VARFÖR säljs flygbiljetterna billigare ju längre i förväg man bokar?
Det är frågan du inte klarar att bemöta.
Och det är en bra koppling till hur en marknad fungerar enligt alla teorier om tillgång och efterfrågan.
Och du kan knappast förneka att snittet på biljettpriserna på en given resa blir lägre än ifall alla i planet hade fått betala vad den sista direktören låter sitt bolag slanta upp när han bokar i avgångshallen.
Istället hoppas du att jag ska ge upp inför uppgiften att presentera ett helt färdigt systern för elhandel.
Uppenbarligen är du inte del av lösningen utan snarare problemet .
Världen klarar sig utan folk som bara säger att allt måste förbli som hittills.
De har ofta en helt annan agenda för det som diskuteras.
 
Redigerat:
Flygbiljetterna säljs av vissa bolag billigare i början för att man vill ha fulla flyg. Då får man med ett antal prismedvetna flygresenärer och fetar på med de rika på slutet.
Dyra biljetter hela tiden skulle nog ge halvtomma flyg.
Men som elproducent så vet jag att alla elektronerna går sälja utan något rabattsystem. Elkonsumenterna har svårt att avstå från konsumtion vilket en prismedveten flygresenärer har lätt för.
 
L largab skrev:
Flygbiljetterna säljs av vissa bolag billigare i början för att man vill ha fulla flyg. Då får man med ett antal prismedvetna flygresenärer och fetar på med de rika på slutet.
Dyra biljetter hela tiden skulle nog ge halvtomma flyg.
Men som elproducent så vet jag att alla elektronerna går sälja utan något rabattsystem. Elkonsumenterna har svårt att avstå från konsumtion vilket en prismedveten flygresenärer har lätt för.
Som jag har förklarat så kan elkonsumenter iaf avstå konsumtion till viss del under tider när priset är högt.
Det sker oftare på kontinenten än här i Nordpool -land.
Precis som man kan välja en senare flight om man inte är gjord av pengar.
Men se den chansen får man inte.
Koooonstigt. .
 
K karlmb skrev:
Som jag har förklarat så kan elkonsumenter iaf avstå konsumtion till viss del under tider när priset är högt.
Det sker oftare på kontinenten än här i Nordpool -land.
Precis som man kan välja en senare flight om man inte är gjord av pengar.
Men se den chansen får man inte.
Koooonstigt. .
Du kan teckna timdebiteringsavtal med din lev. Länkar för det har presenterats tidigare i tråden.
Du kan sedan studera morgondagens prislista på nordpol samt addera på nätägaren timdebitering. Därur besluta dig för om du ska stängs av VP el när tvätt/disk ska köras.
Så du har den möjligheten som alla andra. Jättekonstigt att du inte nyttjar den möjlighet. Skitenkelt.
 
  • Gilla
j.erkers
  • Laddar…
L largab skrev:
Du kan teckna timdebiteringsavtal med din lev. Länkar för det har presenterats tidigare i tråden.
Du kan sedan studera morgondagens prislista på nordpol samt addera på nätägaren timdebitering. Därur besluta dig för om du ska stängs av VP el när tvätt/disk ska köras.
Så du har den möjligheten som alla andra. Jättekonstigt att du inte nyttjar den möjlighet. Skitenkelt.
Vilka elleverantörer erbjuder det ?
Och även om så vore, jag får ju aldrig lägre pris än sista dirren på planet betalade för en given flight (timme)
Tycker du det konstigt att den marknaden inte tagit fart. ..?
 
K karlmb skrev:
Vilka elleverantörer erbjuder det ?
Och även om så vore, jag får ju aldrig lägre pris än sista dirren på planet betalade för en given flight (timme)
Tycker du det konstigt att den marknaden inte tagit fart. ..?
Hos mig tex
https://www.bixia.se/elpriser/elavtal/timpris

Varför ska någon sälja billigare till dig?
Tack vare att den sista dirren kostar skjortan så har du ju ditt insitament att stänga av VP , släcka belysning etc.
Det är ju det du vill ha. Allt finns på plats.
För att det ska ta fart mera så behövs större skillnader mellan hög o låg debitering. Men var lugn, det kommer när ELbilarna tar över. Då kommer nätägarna att differentiera mera.
 
L largab skrev:
Hos mig tex
[länk]

Varför ska någon sälja billigare till dig?
Tack vare att den sista dirren kostar skjortan så har du ju ditt insitament att stänga av VP , släcka belysning etc.
Det är ju det du vill ha. Allt finns på plats.
För att det ska ta fart mera så behövs större skillnader mellan hög o låg debitering. Men var lugn, det kommer när ELbilarna tar över. Då kommer nätägarna att differentiera mera.
De marknadsmässiga skillnaderna kan vi bara få om systemet med marginalprissättning överges på Nordpool.
Allt annat är bara löjliga allmosor.
VSV.
 
K karlmb skrev:
De marknadsmässiga skillnaderna kan vi bara få om systemet med marginalprissättning överges på Nordpool.
Allt annat är bara löjliga allmosor.
VSV.
Du har helt fel. Om styrning ska ha effekt så måste det svida för alla. Det duger inte då att vissa åker gräddfil med enskilda kontrakt som du förespråkar.
 
L largab skrev:
Flygbiljetterna säljs av vissa bolag billigare i början för att man vill ha fulla flyg. Då får man med ett antal prismedvetna flygresenärer och fetar på med de rika på slutet.
Dyra biljetter hela tiden skulle nog ge halvtomma flyg.
Kan tillägga att vissa reseföretag (tex för flyg, tåg, buss) dumpar priserna ett tag innan avgång om det finns många platser lediga, så kallade ”sista minuten resor”
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
L largab skrev:
Du har helt fel. Om styrning ska ha effekt så måste det svida för alla. Det duger inte då att vissa åker gräddfil med enskilda kontrakt som du förespråkar.
Haha, vissa?
Så när jag planerar och bokar en resa i god tid, då åker jag gräddfil tillsammans med 70% av alla andra i planet?
På elmarknaden däremot piskar vi alla med samma pris som bara några få är beredda att betala.
Det kallar jag gräddfil. För producenterna.
Vi får sluta prata om detta nu, SAS och Ryan Air kan ju få idéer. ...:thinking:
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Kan tillägga att vissa reseföretag (tex för flyg, tåg, buss) dumpar priserna ett tag innan avgång om det finns många platser lediga, så kallade ”sista minuten resor”
Ja, men det är absout inte marknadspris enligt elproducenterna här i tråden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.