Hej!

Pannans vattentryck står på 1.6, alltså inne på det röda. Jag har sänkt vattentrycket manuellt men den går efter någon dag upp till 1.6 igen. Har även luftat alla element tre gången över 2 veckors tid. Det har blivit såhär efter en rörmokare drog om ett av värmerören och även koppla på ett element i källaren.

Vad jag har fattat det som så är sista saken som jag själv kan göra att rensa filtret innan jag sedan får ringa en firma som tar sig en titt. Har kollar på instruktionsvideos om rengöring av filter men är lite osäker på vart mitt sitter, därför bifogar jag lite bilder och önskar kommentarer om vart det är.

Gamla röranslutningar och ventiler, möjlig plats för filter som ska rengöras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild på en värmeledningskoppling med en vattenmätare och avstängningsventil i ett upplyst rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepanna med röd markeringslampa tänd, omgiven av rör och en expansionskärl i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter mera som påfyllningskranen läcker, av sig själv går aldrig trycket upp. Är kranen riktigt stängd?
Visst kan du kolla filtren men det är inte problemet.

Protte
 
  • Gilla
Fredrik Holmer
  • Laddar…
Att man får lufta många gånger efter att systemet varit tappat är inget konstigt.
Om trycket ökar konstant så kan man undra om påfyllningsventilen (inte längre) sluter riktigt tätt ?
 
Första bilden är filter på KB (köldbäraren)
Andra bilden mest troligt VB sidan, prova rengör detta.

Men det låter juh som att det är något annat som spökar. Felkopplat, påfyllningsventil eller något med expansionskärlet.

Något ni verkligen borde göra är att kondensisolera slangar och kopplingar på KB så slipper ni burkar under dem. Detta borde ingått i installationen från början. Handla lite Armaflex och isolera.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Aldrig fel att kolla filter, framför allt den på värmebärare nu när någon har varit där och mekat på rören. Men trycket är nog expansionkärlet som är boven.. den ska vara förtryck med ca 0.5 bar luft. Förmodligen har luften pyst ut. Synd när du hade rörmockarn där att han inte kolla igenom de grejorna
 
Jag får kolla så det är tätt i påfyllnadsventilen. Grejen är att det aldrig går över 1.6. Borde det inte göra det om ventilen står och läcker?

Angående isolering är det på gång. Tog bort den gamla när vi gjorde i ordning rummet. Frigolit med silvertejp runt var ingen hit!
 
Varför det inte går över 1.6 är nog om påfyllningskran läker igenom är att säkerhetsventilen öppnar och släpper ut övertrycket. Förmodligen har säkerhetsventilen öppningstryck på 1.5 bar
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ok! Var nere och tappade ur till 1.0 och öppnade för att sedan nypa till ventilen lite extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.