2014 byggde jag ett förråd med lecablock som jag putsade på. Redan 2016 släppte putsen längst ned och jag lagade hålet och målade över. 2017 hände samma sak igen. Jag lagade igen. 2018 släppte putsen återigen längst ned och jag bestämde mig för att försöka laga ordentligt denna gång.

Jag googlade en hel del på problemet och försökte efter bästa förmåga verkligen åtgärda enligt alla tips. Jag knackade bort all löst sittande puts och tog även bort en hel del runt omkring området som släppt. Jag väntade flera veckor innan jag slutligen målade och trodde verkligen att lagningen denna gång skulle hjälpa. Till min stora besvikelse ser jag dock att både färg och puts återigen har släppt.

Nu undrar jag helt enkelt vad jag gör för fel? Använder jag fel lagningsbruk? Fel färg? Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få. Bifogar bilder på skadorna och de material jag använt.

Vitputsad vägg med en stor avflagning av puts nära marken under ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad säck med Weber lagningsbruk på ett betonggolv, använd för reparation av puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvätt av burkar med Jotun Primer och Top Coat för murverk på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utan att veta skulle jag gissa att du har på tok för tät färg så att fukten som stiger upp från grunden genom lecaväggen inte kan avdunsta.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
H
Ser nästan ut som en fuktvandring från botten, då kan puts släppa om den inte bitit ordentligt, inte säkert men en tanka . När du putsade, var väggen kruttorr då, det kan bli så att det vatten som finns i putsen sugs in i blocken, och då kan det bli en torrdel mellan puts och sten Annars så kan du sätta ett putsnät först eller slamma ytan med riktigt tunn puts ,nästan som vatten, det blir en yta som är skrovlig och förhoppningsvis biter i stenen, låt det torka till och fukta med en blomspruta först innan ytputsen läggs på
 
  • Gilla
jankaj
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Utan att veta skulle jag gissa att du har på tok för tät färg så att fukten som stiger upp från grunden genom lecaväggen inte kan avdunsta.
Färgen jag köpt är svindyr och skall enligt beskrivningen släppa igenom fukt och är framtagen för mur och putsade material. Jag fick den rekommenderad av min lokala färghandlare som jag uppfattar som mycket kunnig. Kan det ändå vara så att den är för tät tror du? Vad borde jag i så fall använda eller fråga efter hos min färghandlare?
 
H Hjulbent skrev:
Ser nästan ut som en fuktvandring från botten, då kan puts släppa om den inte bitit ordentligt, inte säkert men en tanka . När du putsade, var väggen kruttorr då, det kan bli så att det vatten som finns i putsen sugs in i blocken, och då kan det bli en torrdel mellan puts och sten Annars så kan du sätta ett putsnät först eller slamma ytan med riktigt tunn puts ,nästan som vatten, det blir en yta som är skrovlig och förhoppningsvis biter i stenen, låt det torka till och fukta med en blomspruta först innan ytputsen läggs på
Tack för dina råd. Min vägg (lecablocken) var inte kruttorr vare sig när jag putsade från början eller när jag lagat. Jag har vattnat innan jag putsat och även efteråt när putsen har torkat. Jag har dock inte slamma ytan med riktigt tunn puts. Det får jag testa vid nästa lagning.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
H
Som jag sa förut och mer eftertanke. så är det fuktvandring från jorden, putsen har en kappilärverkan i sig och suger upp där. du får gräva upp och se till att det inte finns kontakt mellan underjord och puts. Mera kross utmed platta/grundmur . Gärna att putsen slutar ca 2 cm ovan jord med en kant
 
  • Gilla
jankaj
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Som jag sa förut och mer eftertanke. så är det fuktvandring från jorden, putsen har en kappilärverkan i sig och suger upp där. du får gräva upp och se till att det inte finns kontakt mellan underjord och puts. Mera kross utmed platta/grundmur . Gärna att putsen slutar ca 2 cm ovan jord med en kant
Så har jag också tänkt och därför finns det ingen jord under utan det är asfalt som dessutom sluttar utåt från förrådet för att det inte skall bli någon vattensamling. Borde jag ändå lämna en kant mellan putsen och asfalten tycker du? Om det ändå är som du säger och putsen vandrar uppåt från marken är jag väl ganska rökt om jag inte vill riva upp hela asfaltbeläggningen...
 

Bästa svaret

H
Att riva asfalten är lite överkurs, du kan även kapa av en bit upp på putsen ca 2,5 mm så kommer inte putsen att suga vatten, blr lite luft mellan då, vanligt putsbruk är kippilärsugande , etta A-bruk står emot bättre
 
  • Gilla
jankaj
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Att riva asfalten är lite överkurs, du kan även kapa av en bit upp på putsen ca 2,5 mm så kommer inte putsen att suga vatten, blr lite luft mellan då, vanligt putsbruk är kippilärsugande , etta A-bruk står emot bättre
Tack igen för dina förslag. Vad är Etta A-bruk? Är Etta ett märke eller en benämning på typen av bruk? Har det lagningsbruk (se bifogad bild i det ursprungliga inlägget) som jag använde senast samma nackdelar som puts?
 
H
J jankaj skrev:
Vad är Etta A-bruk?
Blev lite knas det heter bara A-bruk inte ett märke och det med ordet lagning hoppar du över
 
  • Gilla
jankaj
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Blev lite knas det heter bara A-bruk inte ett märke och det med ordet lagning hoppar du över
Det finns så många olika produkter med namnet A-bruk att det är svårt för en amatör... Duger detta? Förpackning av Weber Cementbruk A på 25 kg med instruktioner och användningsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Går inte att laga med, men går att ha längst ner mot mark om du hugger av så det blir ett spår mot mark på ca min 2,5 cm , gärna mer , då den inte har förmåga att suga vatten som det andra.Klart blir det en rand i skarven.men går att göra en liten fördjupning så det ser estetiskt ut. Det är två olika produkter A-bruket är hårdare än putsbruket, . Använd det du har att laga med
 
  • Gilla
jankaj
  • Laddar…
I likhet med @heimlaga tror jag att du har på tok för tät färg i förhållande till situationen. Det finns hundratusentals hus i Sverige med putsade grunder i fuktutsatta lägen som klarar sig hur bra som helst.
 
  • Gilla
jankaj
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
I likhet med @heimlaga tror jag att du har på tok för tät färg i förhållande till situationen. Det finns hundratusentals hus i Sverige med putsade grunder i fuktutsatta lägen som klarar sig hur bra som helst.
Vilken färg borde jag använda? Det känns ju surt att ha köpt en dyr färg till fasaden på förråd och hus som inte fungerar för ändamålet.
 
S
  • Gilla
jankaj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.