Hej!

Vi har en smålandsvilla med ettt badrum på 4.7 m2 som det idag ligger plastmatta på. Vi tänkte ta bort den, installera elektrisk golvvärme o lägga klinkers. Kan nån i lite runda slängar uppskatta vad för sorts material som behöver köpas in? Ytan är inte speciellt stor så materialåtgången (exkl klinkers9 bör väl inte vara så stor?? Jag tänkte på spackel o fix å sånt man häller ut ovanpå golvvärmen...

Nån som vet ungefär så jag kan budgetera,,,

/Henrik
 
Vad ligger under plastmattan?
Träbjälklag eller en gjuten platta?
Känner inte till exakt hur Smålandsvillan bygger!
 
Hej!

Jag antar det är träbjälklag, det är krypgrund iaf. Får väl ta väck den mattan, täta, lägga in golvvärme och fix sen lägga plattor och fog...?

/henrik
 
Hej! om det är träbjälklag kommer du att behöva 13 mm golvgips på golvet som skruvas,därefter primer(inte dyrt),sen lägger du värmekabeln ca3000:-sen täcker du kabeln med flytspackel ca200:- säcken,i ditt fall ung.5 säckar.När detta torkat så kan du tätskikta,sen fix,klinkers och fog. skulle gissa att ett rimligt pris är 6-8000+ klinkers.


mvh Mattias
 
Hej!

tack för svaret. Då vi inte kan bestämma oss riktigt för vilken kakel o klinkers vi ska ha i badrummet så tänkte vi ta ett annat projekt först, nämligen hallen.

Där har man valt att lägga laminatparkett ända fram till ytterdörren, vilket vi inte gillar. Därför har vi tänkt att ta bort de två första metrarna med laminat och lägga en sandfärgad klinker istället. Ytan blir ca 2x3 m. Och ha elektrisk golvvärme där. Detta känns det som om man skulle klara av själv, förutom att koppla in termostaten vilket en elektriker får göra. Då har vi lite dumma frågor:

1) Hur gör man med den höjdskillnad som blir mellan klinkers och befintliga laminaten? Hur stor skillnad är acceptabel? Det går ju inte att "sänka" golvet på den yta vi vill lägga klinkers på. Vet ej hur tjock laminaten är. Kan inte tänka mig att den är mer än kanske 4 mm? Är detta ett vanligt problem?

2) Nåt annat man bör tänka på när man lägger klinkers på en sån här yta? Det finns väl "knep" om hur man skall börja lägga o så för att det ska bli snyggt så det inte blir massa småbitar intill en vägg...

MVH
henrik o c&o
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.