L least skrev:
ADSL?
Tror nog att du behöver läsa in dig lite på det som har skrivits i denna tråden.

Lycka till!
Jag har 28.8 modem här hemma som pingar 5gig sekunden ner / upp ...❤
 
  • Gilla
least
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Hej!
Självklart väljer man det säkra före det osäkra ifall det finns möjlighet, sen om man tycker det är onödigt med "säkerhetsbälte" får stå för var och en.

Jag kommer iallafall inte dela min uppkoppling med hyresgäster, känns väldigt ogenomtänkt att göra det. Mycket mer rättvist att varje hushåll har sin egen.

Tack för alla tips, som var vettiga ;)
Men du lägger 36’ på att dela upp fiberanslutningen? Är det nåt mer du är rädd för? Som du kan köpa dig fri ifrån..
 
  • Gilla
least och 2 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Men du lägger 36’ på att dela upp fiberanslutningen? Är det nåt mer du är rädd för? Som du kan köpa dig fri ifrån..
Köp en fet switsh/router dra sedan cat6 ut till hyddorna klart ... lika säker 1 tiondel av priset
Alternativ nr2 köp ett modem 56kv90 köp cat 3 och en ordentlig router för att dela så kan ni öppna PB.or.g eller lan mellan husen spela doom på era 3-86
(Obs alternativ2 var inte av seriös art)

kör på alternativ1 .. så gör jag här hemma ... pingar 250 på 5sek hur mycke jag än lastar på ...skulle kunna dela med hela gatan och det är säkert med nycklar och väggar
 
J49l J49l skrev:
Lite sen in i tråden. Är fibertekniker sen ett antal år. Själva skarvpunkten för fiber klarar teoretiskt att sitta utomhus, men pga all yttre åverkan kommer detta inte att fungera i praktiken. Mediaomvandlaren (eller mediaconverter), klarar kyla, men ej fukt.

Om det inte står i avtalet att du tillhandahåller fiber, så skulle jag erbjuda trådlöst/4g till hyresgästerna för att slippa betala för 2 extra fiberanslutningar. Om det är dålig mottagning där ni bor, så blir det ändå billigare att köpa en egen antenn/mast än fiber för båda.
TS har ju tydligt uttryckt att han vill erbjuda fiber och undrar över en teknisk lösning. Då är det väl främst det vi ska försöka besvara, eller andra "fiber/koppar-alternativ" som TS inte nämnt.

Det måste ju vara ganska vanligt att ägare av flerfamiljshus vill erbjuda hyresgästerna "fiber", så hur gör de? Hostar upp 64'000kr för en fastighet?
Fiberföreningar brukar erbjuda extraanslutning till reducerat pris.

Så här skriver Telenor:
"Gemensam anslutning blir billigare
En fördel med gruppanslutning är att priset blir kraftigt reducerat jämfört med att var och en skriver egna avtal. Dessutom kan föreningen lägga kostnaden för tv, bredband och telefoni på månadsavgiften till de boende. Detta är inte bara praktiskt och enkelt - det gör även att lägenheterna blir mer attraktiva på marknaden."

Det gällde iofs BRF men måste väl kunna erbjudas mindre flerfamiljshus också?
Tex ett hus med ca 4 lägenheter är väl väldigt vanligt och då måste det väl finnas någon "enkel" lösning utan att man behöver ta till nån dyr switch/avlämningspunkt avsedd för större hyreshus?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
TS har ju tydligt uttryckt att han vill erbjuda fiber och undrar över en teknisk lösning. Då är det väl främst det vi ska försöka besvara, eller andra "fiber/koppar-alternativ" som TS inte nämnt.

Det måste ju vara ganska vanligt att ägare av flerfamiljshus vill erbjuda hyresgästerna "fiber", så hur gör de? Hostar upp 64'000kr för en fastighet?
Fiberföreningar brukar erbjuda extraanslutning till reducerat pris.

Så här skriver Telenor:
"Gemensam anslutning blir billigare
En fördel med gruppanslutning är att priset blir kraftigt reducerat jämfört med att var och en skriver egna avtal. Dessutom kan föreningen lägga kostnaden för tv, bredband och telefoni på månadsavgiften till de boende. Detta är inte bara praktiskt och enkelt - det gör även att lägenheterna blir mer attraktiva på marknaden."

Det gällde iofs BRF men måste väl kunna erbjudas mindre flerfamiljshus också?
Tex ett hus med ca 4 lägenheter är väl väldigt vanligt och då måste det väl finnas någon "enkel" lösning utan att man behöver ta till nån dyr switch/avlämningspunkt avsedd för större hyreshus?

Har varit med och byggt nät i ett mindre "lägenhetshus" med ca 4 lägenheter. Där ville ägaren av fastigheten ha just fiber till alla lägenheter. Då går det som företagsinstallation, vilket innebar att man drar in en slang istället för duct till hyreshuset, och där sätter man en större skarvbox för fiber (exempelvis en klädkammare eller källare mot yttervägg). Man blåser då en 12 fiber kabel och drar/gräver kanalisation till alla lägenheter, och blåser i en kabel till alla lägenheterna och svetsar i skarvboxen i "huvudbyggnaden", sen gör vanliga installationer i de olika lägenheterna. Men för att detta ska gå är jag ganska säker på att man måste beställa via företag/enskild firma, då det ligger som en företagslösning.

BRF:er kör *vanligtvis* inte på fiber till varje lägenhet, utan har 1-2 fiber inblåsta till en elcentral i källaren där det sitter en ODF (eller skarvbox) och går därifrån in i en switch där man går med vanliga CAT/TP/Internetkabel upp till varje lägenhet, där varje port i switchen har en egen IP-adress och därav olika abonnemang.

Ska försöka leta på en bild av en skarvbox på just ett sådant projekt så du får se.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Och själv gräva ned slang och dra fiber från din avlämningspunkt måste man väl få göra? Alltså utan fler Abb, finns många fristående företag som kan fixa detta.
 
A
Hej!
Jag vet inte om det ens finns någon "avlämningspunkt" eftersom fibern är dragen i f.d teleröret för inkommande telefonlinje.

mvh
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Och själv gräva ned slang och dra fiber från din avlämningspunkt måste man väl få göra? Alltså utan fler Abb, finns många fristående företag som kan fixa detta.
Det skulle funka om man nu hade ett huvudabonnemang och sedan cat kablar ut till resterande husen.

Det går inte att installera fiber svart. Från ett skåp ska det grävas en duct till huset, sedan blåser man i en fiberkabel och skarvar in hos kund samt i skåpet. Kabeln går till en station där man kopplar in den till dess switch (nästan alltid låsta port efter adress).

Så att "serie-koppla" sin egna fiber eller dylikt funkar inte, då man måste ha en ytterliggare port i switchen som har ett aktivt abonnemang för att få någon hastighet.
 
Vår fiber går direkt in till vår converter, där man måste man väl själv kunna dela fibern och dra vidare, men ”problemet” kvarstår, det är samma Abb ändå.

Jag skulle kolla 4G täckningen, om man inte ska köra Tv såklart..vi får snart 5G på prov här i stan..

Vi kommer upp i 30Mbit/s på 4G inomhus..
 
Skarva/splitta inkommande fiber låter inte helt bra, vare sig avtalsmässigt eller rent tekniskt.
Kunden i detta fallet har en vanlig slutkundsanslutning som inte är tänkt att splittas.

Hans anslutning är redan "splittad" utifrån installationen i området.

TS ansåg att det var oseriöst att fördela fibern med koppar samt VLAN, men han har inte förklarat vari det oseriösa finns i detta. Å andra sidan trodde han att detta var ADSL...

Nej, hans gäster får inte eget abbonnemang eller ip, men jag skulle inte heller tro att en hyresgäst är vidare sugen på att teckna ett eget 36-månadersavtal för att bo i en friggebod.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
L least skrev:
Skarva/splitta inkommande fiber låter inte helt bra, vare sig avtalsmässigt eller rent tekniskt.
Kunden i detta fallet har en vanlig slutkundsanslutning som inte är tänkt att splittas.

Hans anslutning är redan "splittad" utifrån installationen i området.

TS ansåg att det var oseriöst att fördela fibern med koppar samt VLAN, men han har inte förklarat vari det oseriösa finns i detta. Å andra sidan trodde han att detta var ADSL...

Nej, hans gäster får inte eget abbonnemang eller ip, men jag skulle inte heller tro att en hyresgäst är vidare sugen på att teckna ett eget 36-månadersavtal för att bo i en friggebod.
Så där ja!! nu kan moderatorn stänga tråden .. allt som sas nu är riktigt
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Ja eller får han ta denna kostnad, och lägga på hyran, men hyran blir dyr! Eller vinsten försvinner..

Kan inte vara rädd för precis allt, och behöver inte tro det värsta om alla, hyr ut till ”rätt” person istället..
Fel person kan spola bort några 100kbm vatten, förstöra, mm mm mm mm, så det med fibern är nothing..

Är man rädd för fiberanslutningen, skaffa en 4G router..klart och billigast! Och typ 30-40Mbit/s
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.