J Jarlsgård skrev:
[länk]

Nu är jag kolla på din ritning igen så tycker jag grundplanen liknar detta huset rätt mkt. Prio 165 från eksjöhus!

Hade man gjort en halvö i köket istället så hade man kunnat vrida hall/tvättstuga så du får ingången på gaveln.

På ovanvåningen hade du kunnat göra 2 takkupor och då ändra så att ingången till "dress" är ifrån "klk" ist och ta bort väggen mot trappan vid klk o på så vis få dig en hobbyhörna :)
Kommer mycket inspiration därifrån. Vår egen ritning skulle man nog kunna säga är en mix mellan det, vårt nuvarande hus och det husritaren tagit fram. Övervåningen väldigt mycket från husritaren men kanske bättre att utgå från prio 165 med dina förändringar.

Entrén känns dock lite liten men breddar man huset till 12*9,15 istället för som jag antar ca 11,7*9 så får man ju lite mer plats där. Eventuellt skulle man också kunna ta bort dörren i tvättstugan så får man ju mycket mer förvaring.
 
Bild på ritning av ett hus med markerade rum inklusive vardagsrum, sovrum och badrum, kännbart för lite ljusflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
gjort en variant på prio 165 men tyvärr kanske fortfarande för lite genomgående ljus :(
 
  • Ritning av husplan med märkta rum som kök, vardagsrum och sovrum som visar för lite genomgående ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ljusår (trots brist på ljus;)) bättre ut.

Det jag tycker du ska överväga är fönstersättningen i vardagsrummet. Sätt v-rummets fönster på kortsidan istället. Underlättar dels möbleringen då du får 2 motstående väggar att ställa soffa/tvmöbel osv på samt att du får ljusinsläpp i 3 väderstreck.

Om man sen känner att insyn är ett problem så kan man ju alltid bygga upp ett plank/spaljé ute som tar bort insynen :)
 
Ur möblerings synpunkt hade det ju varit bättre. Kan tänka oss att ha något fönster åt det hållet men inte på bekostnad av fönster mot vattnet. Den vyn är den viktigaste och utan den hade vi kunnat göra det enkelt för oss och bo någon annanstans. Kommer ha en tv i vardagsrummet men inte det viktigaste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.