Har köpt en Gardena City 500 som ska installeras till helgen men har tänkt ha laddstation i en rabatt så bara änden av den är på gräset. Har dessutom köpt tillhötande tak som också skruvas fast med skruv ner i marken.
Det jag funderar på är om man kan sätta det direkt på jorden i rabatten eller om man måste göra nåt annat underlag så att skruvarna fäster riktigt?
 
Jag har min laddstation i en rabatt, funkar utmärkt. Klippte ner växtligheten ordentligt och jämnade till med lite jord. Installatören sa att det är bra om det är lite lutning på laddstationen så klipparen rullar mot kontakten istället för ifrån...
 
Frågan är bara om skruvarna biter riktigt i bara jord när man ska skruva fast laddstationen och taket?
 
I lös jord lär skruvarna inte få något bra fäste. Du får väl testa och se hur det funkar.
I värsta fall får du kanske fixa någon större brädbit som underlag och där du kan dra fast skruvar/ laddstationen i.
 
Då kanske det är bäst ändå att göra en liten trall under hela laddstationen. Så allt blir stabilt.
 
engs
Har den inte i en rabatt, men la ned några betongplattor som jag borrade hål i för att fästa laddplattan med de medföljande plastspiken. (automower).
 
Laddstationen behöver inte sitta fast så märkvärdigt, det är när framhjulen ska upp på plattan som den kan knuffas lite.
Prova först med skruvarna i jorden.

Protte
 
Det blir en liten trall som den förstå på så även taket blir stabilt fastskruvat.
Däremot fungerar jag på lågspänningskabeln till laddstationen om den går lägga under mark?
Skulle behöva lägga den 3-4m längs med husväggen i rabatten och sen i ett spår i gräsmattan ca 1m till förrådet för ström för att göra det enklast och bäst. Kan detta fungera tro?
 
O Originalet skrev:
Det blir en liten trall som den förstå på så även taket blir stabilt fastskruvat.
Däremot fungerar jag på lågspänningskabeln till laddstationen om den går lägga under mark?
Skulle behöva lägga den 3-4m längs med husväggen i rabatten och sen i ett spår i gräsmattan ca 1m till förrådet för ström för att göra det enklast och bäst. Kan detta fungera tro?
Ja du kan gräva ner lågspänningskabeln i mark/jord. För extra skydd kan du ju dra den i en flexslang innan du gräver ner den.
 
Då får du skaffa en extra kabel när du ska vinterförvara/underhållsladda.

Protte
 
Ja det är inga bekymmer, har redan två då jag fick köpa en längre kabel för att nå uttaget. Så den korta medföljande blir till vinterladdning.
 
Det där med underhållsladdning under vinterförvaringen finns det delade meningar om. Vi har aldrig vinterladdat vår Gardena R70.
Laddar bara fullt vid avställning på hösten, slår från huvudbrytaren. På våren är i princip batteriet fullt och roboten sticker iväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.