Hej!

Bor i ett hus från -49.

Tänkte sätta nya lysrörsarmaturer i källaren och borrade 3 st små 2mm "pilothål" till skruvarna för fästena. satte upp LED lysröret och kände mig nöjd och tänkte fortsätta med de andra 2 innan det slog mig att det med stor sannolikhet är asbest i takpanelerna.

så jag slänger på mig en billig papp mask(bättre än inget) och börjar torka runt där det kan ha fallit ned asbest, lite slarvigt lite överallt. flyr sedan fältet i 4 dagar(alltså undviker garaget). smyger sedan in med min dammsugare med hepa 13 filter. och öppnar garage porten och ställer dammsugaren med utblåset utåt och dammsuger det jag kommer åt(mkt verktyg och annat på golvet och hyllor mm). sen ställer jag mig och vevar runt dammsugaren i luften i hopp om att suga upp lite asbest fibrer om något sett mig skulle dom ringt vit rockarna direkt.

nu till frågorna.

eftersom jag troligtvis har asbest i väggar och lite överallt PGA årtalet så vill jag ha en duglig mask jag kan ha när jag stöter ihop med detta vidriga ämne för det lär hända flera gånger(om inte annat när jag sätter upp de andra lysrören)

vart hittar jag en sådan mask, kollat på lite sidor men det står så luddigt överallt tror det ska vara skyddsgrad P3?

hur är det med konsument prylar och asbest? har läst om att man ska ha minst hepa 13 eller hepa H13, vad skiljer? har kollat tätningen på min dammsugare mellan filtret och det är en tät fin tätning med fina gummilister.

Har tänkt på att köpa en luftrenare av konsument modell att ha mest för allmänt bättre luft inne och i garaget. i garaget bygger jag lite saker och slipar lite allt möjligt och fräser mdf skivor mm så den kan säkert hjälpa mig där med? givetvis blir det hepa 13 filter. tyvärr måste jag vänta på de modellar jag tittat på kommer in i lager.
Modellerna jag kikat på är lite för "flådiga" för ett garage tycker jag finns det någon modell som passar in lite bättre i garagemiljön?

Har aldrig rökt i hela mitt liv och planerar inte att börja heller så där har jag nog lite + iallafall.

3 små 2mm hål med djup på ca 1 cm, överdriver jag eller bör jag kolla upp lungorna? eller lider jag av av asbest noja? jag utsätts inte för asbest på annat sätt än det här heller(vad jag vet).

de andra hålen vilket bör bli 6 till små hål kommer jag låta en kompis hålla dammsugaren tätt intill borren på högsta styrka när jag borrar hålen eller finns det någon bättre plan?

alla tips är bra tips!

MVH: Adam
 
Du kan sova lugnt
 
Jag är ingen expert på filter eller dammsugare, men asbesthysterin går lite till överdrift ibland. Det var ju inte så att alla de som under 45 år jobbade med asbest i princip dagligen bara föll ned och dog.

Detsamma med organiskt damm och kvartsdamm, som många utsätts för många timmar om dagen, året om.
Det kommer troligen vara liknande panik angående detta i framtiden.

Jag säger absolut inte att det inte är farligt, men det du "utsatts" för kommer med högsta sannolikhet inte påverka dig alls.

Även om jag egentligen inte svarade på din fråga, så hoppas jag att du känner dig lite lugnare.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Hej!

Bor i ett hus från -49.

Tänkte sätta nya lysrörsarmaturer i källaren och borrade 3 st små 2mm "pilothål" till skruvarna för fästena. satte upp LED lysröret och kände mig nöjd och tänkte fortsätta med de andra 2 innan det slog mig att det med stor sannolikhet är asbest i takpanelerna.

så jag slänger på mig en billig papp mask(bättre än inget) och börjar torka runt där det kan ha fallit ned asbest, lite slarvigt lite överallt. flyr sedan fältet i 4 dagar(alltså undviker garaget). smyger sedan in med min dammsugare med hepa 13 filter. och öppnar garage porten och ställer dammsugaren med utblåset utåt och dammsuger det jag kommer åt(mkt verktyg och annat på golvet och hyllor mm). sen ställer jag mig och vevar runt dammsugaren i luften i hopp om att suga upp lite asbest fibrer om något sett mig skulle dom ringt vit rockarna direkt.

nu till frågorna.

eftersom jag troligtvis har asbest i väggar och lite överallt PGA årtalet så vill jag ha en duglig mask jag kan ha när jag stöter ihop med detta vidriga ämne för det lär hända flera gånger(om inte annat när jag sätter upp de andra lysrören)

vart hittar jag en sådan mask, kollat på lite sidor men det står så luddigt överallt tror det ska vara skyddsgrad P3?

hur är det med konsument prylar och asbest? har läst om att man ska ha minst hepa 13 eller hepa H13, vad skiljer? har kollat tätningen på min dammsugare mellan filtret och det är en tät fin tätning med fina gummilister.

Har tänkt på att köpa en luftrenare av konsument modell att ha mest för allmänt bättre luft inne och i garaget. i garaget bygger jag lite saker och slipar lite allt möjligt och fräser mdf skivor mm så den kan säkert hjälpa mig där med? givetvis blir det hepa 13 filter. tyvärr måste jag vänta på de modellar jag tittat på kommer in i lager.
Modellerna jag kikat på är lite för "flådiga" för ett garage tycker jag finns det någon modell som passar in lite bättre i garagemiljön?

Har aldrig rökt i hela mitt liv och planerar inte att börja heller så där har jag nog lite + iallafall.

3 små 2mm hål med djup på ca 1 cm, överdriver jag eller bör jag kolla upp lungorna? eller lider jag av av asbest noja? jag utsätts inte för asbest på annat sätt än det här heller(vad jag vet).

de andra hålen vilket bör bli 6 till små hål kommer jag låta en kompis hålla dammsugaren tätt intill borren på högsta styrka när jag borrar hålen eller finns det någon bättre plan?

alla tips är bra tips!

MVH: Adam
Klart att du ska skaffa en riktig mask; det vill man ändå ha. Jag kör Sundström till hela familjen. Oftast halvmask SR 100, men jag har en helmask SR 200 också för de gånger de behövs. Används mest med P3, men det finns även diverse andra filter till de få gånger man har annat konstigt för sig. Grovt förfilter gör att finfiltren håller länge. Köp någonting som finns hos den lokala bygghandlaren så att du har tillgång till nya filter när du behöver (eller köp allt på internet om du är mer lagd ditåt).
 
tack för snabba svar!

känner mig nog lite lugnare men man blir ju nojjig eftersom alla vet att det är farligt. men det känns som att det kan vara lite överdrift men det är väll som när man går till läkaren överdriv gärna lite så går det snabbare och tas mer på allvar.

kommer nog inte dö imorgon men det kanske visar sig om 25år? fast då kanske man ska ha väldigt mycket otur.
 
Nja, asbest är farligt men du får i dig det varje dag i utomhusluften, koncentrationen är högre i städer. Du kan dock sova lugnt, jämför med de som jobbade med asbest dagligen. Det tog ändå decennier innan de fick problem, och långt ifrån alla. De hanterade i många fall ren asbest och slipade och grejer. Lyssna gärna på P3-dokumentären om asbestfabriken, den lugnar faktiskt.
 
Är den här tråden ett skämt eller på allvar?
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är den här tråden ett skämt eller på allvar?
Vissa människor är mer oroliga än andra, be nice.
 
  • Gilla
roggabear och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det då kan vara vit asbest så är det väldigt låg (näst intill noll) risk att du skulle bli sjuk.
Hur tjocka är plattorna? Vilken färg?
 
lärjungen
lärjungen apelton skrev:
Menar du möjligen P3-dokumentären "Asbestdöden"?

Isåfall finns den här: [länk]
Ja, just den! :)
 
lärjungen
J Johan456 skrev:
Ja, just den! :)
Den är intressant. Lyssnar i detta nu. Samtidigt som det är äckligt hur man mörkade faran med asbest för arbetarna, inser man ju att det krävs rätt mycket exponering för att det faktiskt skall bli farligt. Så TS kan nog sova lugnt

Kan tillägga att jag (som nu är 36 år gammal) vuxit upp i ett 40-talshus där mina föräldrar ovetandes rivit bort allt möjligt gammalt jox som innehöll asbest. Exempelvis linoleumdukar limmade med asbestlim, kakel som satt med asbestfix etc. Får väl se om jag får problem när jag blir gammal, men föräldrarna är runt 70 och har inga problem med sina lungor. När de renoverade var de i 30-årsåldern.
 
Stickan56
Du kan inte gissa dig till om det är asbest eller ej.
Möjligen kan man identifiera Eternit med blotta ögat men då måste man veta hur det ser ut.
För att du skall vet om det finns asbest måste du skicka ett prov på analys.

Exempel på företag som gör analyser: https://www.alsglobal.se/miljoanalys/asbest/skicka-prov

Stickan
 
lärjungen
Stickan56 Stickan56 skrev:
Du kan inte gissa dig till om det är asbest eller ej.
Möjligen kan man identifiera Eternit med blotta ögat men då måste man veta hur det ser ut.
För att du skall vet om det finns asbest måste du skicka ett prov på analys.

Exempel på företag som gör analyser: [länk]

Stickan
Det går inte alltid att gissa sig till, det är sant. Men många gånger går det att se på materialets utseende om det är asbest eller ej. Tex asbestplattor i pannrumstak är ganska karakteristiska med sin fibriga, lite ojämna och grå yta. Om de är målade är de kanske lite svårare att känna igen. Men ja, vill man vara helt hundra kan man skicka in på analys.

En annan "rolig" asbesthistoria: Vi har asbestplattor i taket på vårt gamla pannrum, och när vi lät installera bergvärme satt de lite i vägen för rören som skulle dras. Killarna som drog rören bröt då bara sönder skivorna där det behövdes utan att viga en tanke åt vad det kunde vara för material de gick lös på. Detta upptäckte jag först ett år efter att bergvärmen installerats. Men känner mig faktiskt inte speciellt orolig ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.