F Freddedan skrev:
Och om du inte kunde välja vilken stol och bolag du faktiskt åkte med, bara vem du köpte av? (och bolagen var helt likvärdiga). Hur skulle systemet se ut då?
Förstår inte frågan?
 
j.erkers j.erkers skrev:
All el på Nordpool säljs i förväg - undantaget den el som handlas på reglermarknaden. Alla bud måste vara inne under förmiddagen dagen innan och ca kl 13 är priserna klara.
Ok, om vi börjar med att anta att så måste vara fallet 2019 så ser jag tydliga paralleller med flyget.
 
F
K karlmb skrev:
Förstår inte frågan?
Hur man köper och säljer flygbiljetter
 
F Freddedan skrev:
Hur man köper och säljer flygbiljetter
Och? Det är nästan likadant i en given resa.
 
j.erkers
K karlmb skrev:
Du får väl ändå väga komfortförluster och komplexitet mot nytta ? Är du själv beredd att acceptera begränsningar för lampor o tex TV i hemmet ?
Absolut, men frågan var om det påverkar att du (och många andra samtidigt) kommer hem och drar igång en massa strömförbrukare. Att din VP slår av en stund hjälper till men hur länge kan den vara borta? Skulle du klara dig utan den tre-fyra timmar? Lika många dagar?
 
F
K karlmb skrev:
Och? Det är nästan likadant i en given resa.
Men hur ska du fördela kostnaderna mellan flygbolagen?
 
F Freddedan skrev:
Men hur ska du fördela kostnaderna mellan flygbolagen?
??? Det bolag jag köper biljett av får mina pengar ....
 
F
ok. Men om du köper biljetten av bolag A men det är bolag B som råkar flyga just dig, hur löser du det?
Har du inte läst och tagit till dig något i den här tråden öht?
 
  • Gilla
j.erkers
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
ok. Men om du köper biljetten av bolag A men det är bolag B som råkar flyga just dig, hur löser du det?
Har du inte läst och tagit till dig något i den här tråden öht?
Du menar den där grejen att alla elektronerna blandas?
Påstår du att jag inte vet vem jag gör affärer med?
Hur kan isäfall ngn handel öht äga rum på Nordpool?
Hur klarar de att hantera att en oljetanker ibland har mer än en köpare? Och att det kan vara flera oljeproducenter som varit med och fyllt den från början?
Jag ser inga svårigheter att hålla reda på volym och köpare och säljare.
Har jag köpt en MWh av Vattenfall för leverans en viss timme så spelar det ingen roll att de, och alla andra producenter har liknande affärer samma timme med 1000-tals andra köpare.
Affärerna kan verkställas oavsett om vi har en eller hundra olika elledningar som elen transporteras i.
Precis som vilken internetaffär som helst.
Vad spelar logistiken hos Postnord för roll när det gäller mina köp på nätet?
 
j.erkers j.erkers skrev:
Absolut, men frågan var om det påverkar att du (och många andra samtidigt) kommer hem och drar igång en massa strömförbrukare. Att din VP slår av en stund hjälper till men hur länge kan den vara borta? Skulle du klara dig utan den tre-fyra timmar? Lika många dagar?
Ett väl isolerat hus klarar utan vidare 2-3 timmars paus på uppvärmingen, vilket iaf skulle kompensera för den där matlagningspeaken du menar är ett problem på kvällen.
En VP motsvarar iaf de flesta rätter på en spis.
Men nu har vi ju lyckligtvis inga större problem med just detta.
Sverige har stora resurser i form av snabbreglerad vattenkraft som hittills har klarat det hela riktigt bra.
Det vi pratar om här är hur man kan undvika att behöva starta upp tillskotten vid kall väderlek.
Med cirkulerande avbrott för högeffektförbrukare så kan effektbalansen säkras betydligt bättre än om alla bara kör på som vanligt.
Och det borde man kunna få betalt för. Idag saknas incitamenten för alla utom kanske pappersbruken.
 
hsd
UPPDRAG GRANSKNING · Utansjö bruk skulle vara en av Europas modernaste pappersmasseindustrier. Idag är kablarna klippta. Skenande elpriser knäckte bruket och ställde många utan arbete.

SÅ SENT som 2005 invigde kung Carl XVI Gustaf den nya anläggningen på Utansjö bruk utanför Härnösand, en investering på 300 miljoner kronor i en helt ny del av fabriken.

Det höll i tre år.

Idag är de fina maskinerna täckta med presenningar och ska skickas vidare till ett annat land och bli ett pappersbruk någonstans där elen är billigare, är det tänkt.

ATT GÖRA pappersmassa kräver enormt mycket el. Bara på anläggningen i Utansjö kostade elen sex miljoner kronor i månaden, men prisökningar var på väg att dubbla elräkningarna.
 
  • Gilla
j.erkers
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
UPPDRAG GRANSKNING · Utansjö bruk skulle vara en av Europas modernaste pappersmasseindustrier. Idag är kablarna klippta. Skenande elpriser knäckte bruket och ställde många utan arbete.

SÅ SENT som 2005 invigde kung Carl XVI Gustaf den nya anläggningen på Utansjö bruk utanför Härnösand, en investering på 300 miljoner kronor i en helt ny del av fabriken.

Det höll i tre år.

Idag är de fina maskinerna täckta med presenningar och ska skickas vidare till ett annat land och bli ett pappersbruk någonstans där elen är billigare, är det tänkt.

ATT GÖRA pappersmassa kräver enormt mycket el. Bara på anläggningen i Utansjö kostade elen sex miljoner kronor i månaden, men prisökningar var på väg att dubbla elräkningarna.
De kanske hade en kass elinköpare. ..
 
j.erkers
K karlmb skrev:
De kanske hade en kass elinköpare. ..
Troligen inte.
 
j.erkers
K karlmb skrev:
Ett väl isolerat hus klarar utan vidare 2-3 timmars paus på uppvärmingen, vilket iaf skulle kompensera för den där matlagningspeaken du menar är ett problem på kvällen.
En VP motsvarar iaf de flesta rätter på en spis.
Men nu har vi ju lyckligtvis inga större problem med just detta.
Sverige har stora resurser i form av snabbreglerad vattenkraft som hittills har klarat det hela riktigt bra.
Det vi pratar om här är hur man kan undvika att behöva starta upp tillskotten vid kall väderlek.
Med cirkulerande avbrott för högeffektförbrukare så kan effektbalansen säkras betydligt bättre än om alla bara kör på som vanligt.
Och det borde man kunna få betalt för. Idag saknas incitamenten för alla utom kanske pappersbruken.
Nu börjar jag på allvar tro att du inte vet vad du pratar om...
Läs på om:
- RoBo (Roterande BOrtkoppling) (den tar inte bort högeffektförbrukare som "pappersbruk", den tar bort hela områden, styrs av Svenska Kraftnät).
- Effektreserven (här finns det incitament för producenter att starta upp produktion och för konsumenter att avstå förbrukning).
- Sveriges stora resurser av snabbreglerad vattenkraft (just nu är de inte så stora, dvs nivån i magasinen ligger markant under mediannivån för årstiden - detta trots att kärnkraften har haft hög tillgänglighet i vinter).

Klarar du att din värmepump står 3-4 dagar (eller mer). En köldknäpp kan hålla sig kvar en stund...

Relevanta idéer på hur det borde fungera till gagn för både konsumenter och pruducenter välkomnas säkert av både politiker och folk i branschen men att säga att det borde fungera som på aktiebörsen leder ingen vart. Det är, om det inte är klart för dig, två helt olika produkter. Den ena - elen - används kontinuerligt och kan inte sparas. Den andra - aktierna - kan man köpa, lägga i byrålådan och ta fram när man blir pensionär. Köp gärna den allra billigast producerade elen och använd, den är inte sämre än annan el. Berätta sedan av vem du köpte den så ska jag också köpa där. Hopas att vi får ett riktigt bra pris också... (Vi lever ju med en avreglerad elmarknad där fri konkurrens existerar så det är väl bara att handla. Eller...)
 
j.erkers j.erkers skrev:
Nu börjar jag på allvar tro att du inte vet vad du pratar om...
Läs på om:
Jag insåg för 152 inlägg sedan att det inte går att förklara för honom. Men det lutar mer åt att han trollar, det finns gränser för hur svårt man kan ha att ta in information. Han lyckar ju producera läsbara inlägg, så det kan ju inte helt saknas intellekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.