Åter igen, läs artikeln. Nätbolaget har "...missat att skicka ut vissa avgifter i ett halvårs tid". Det är bland annat därför det blev så dyrt just den här månaden.
Varför utgår ni från att det är fel på värmepumpen?
 
Har du borrat för lite antar jag att elpatronen går in när inte bergvärmen klarar att värma huset. Då får du alltså en högre uttagen effekt från elnätet jämfört om du borrar för att klara uppvärmningen vid DVUT med enbart bergvärme.

Kollar man på Kiruna verkar DVUT ligga kring -30. I artikeln nämner man temperaturer ner mot -40. Där jag kollat väderdata kan jag bara se att det varit -30 som kallast dock.

Jag säger inte att det är något fel på anläggningen det är din tolkning (Useless) jag känner bara att det inte är svart eller vitt då det saknas info i artikeln. Att klaga på effekttaxan som i artikeln blir lite som att klaga på hög fjärrvärmekostnad när det är huset som är dåligt isolerat.
 
Då kan inte anläggningen funka som den skall eller för lite borrat, vårt hus i Västerbotten har maxat 5kw, som kallast har vi haft -33.

13kw är otroligt mycket, helst i ett nytt hus, och de har även ”sparat”, om BVP tar 11kw av dessa 13, så torde avgiven effekt bli mer än 35-40kw,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.