hej. Hantverkare har precis renoverat badrummet:

Är detta verkligen korrekt monterad klämring? Ser ut som manschetten sticker fram
 
  • Klämring i badrum syns ej helt korrekt monterad, med manschetten som sticker fram nära avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för brunn? Med den gråa klämringen gissar jag på en Purus med klämring som trampas på plats. I så fall ska det inte sticka fram något. Men det finns också modeller där man skruvar klämringen och sen skär på insidan så det behöver inte nädvändigtvis vara tokigt.
 
  • Gilla
Septiskartrit
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Vad är det för brunn? Med den gråa klämringen gissar jag på en Purus med klämring som trampas på plats. I så fall ska det inte sticka fram något. Men det finns också modeller där man skruvar klämringen och sen skär på insidan så det behöver inte nädvändigtvis vara tokigt.
Purus klämring. Jäkla trist
 
  • Gilla
Septiskartrit
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Den som inte är skruvad? Då ska skärningen göras med deras fina specialkniv så att hålet blir lagom stort för att inget ska sticka ut.

s. 4 i anvisning nedan:

[länk]

Där visas även en annan variant där man skär efter att ha monterat klämringen.
Är lekman men den är ej skruvad vad jag kan se. Tog bild under arbetets gång:
 
  • Oskruvad synlig rörinstallation med fokus på en ungefärlig ringformad rördel mot en gul bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är den automatiska klämringen och det är dessvärre felmonterat.

Argumentet för att det inte ska sticka fram något brukar vara att då har inte klämringen nått sitt bottenläge och, eftersom det är en konisk passning, inte full tryckkraft mot tätskiktet. I praktiken tror jag inte att det har särskilt stor betydelse. Samma lösning används till olika leverantörer av tätskikt och även till plastmatta så det finns ändå variationer i klämkraft. Dessutom är denna modell av klämring fjäderbelastad.

Problemet är ändå att oavsett om det ur praktisk synvinkel kanske är lika bra så är det likaväl felmonterat och en avvikelse, och det sänker värdet på badrummet. Exempelvis vid en eventuell försäljning. Man ska ju också kunna förvänta sig att så kallade proffs klarar av att läsa en enkel text, det står ju uttryckligen i anvisningen att ”Tätskiktet eller plastmattan får inte sticka ut under klämringen”.

Jag vet inte hur man ska gå vidare med detta problem men jag skulle inte acceptera det rakt av i alla fall. Det finns nog andra som har bra råd angående detta.
 
  • Gilla
Septiskartrit
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja det är den automatiska klämringen och det är dessvärre felmonterat.

Argumentet för att det inte ska sticka fram något brukar vara att då har inte klämringen nått sitt bottenläge och, eftersom det är en konisk passning, inte full tryckkraft mot tätskiktet. I praktiken tror jag inte att det har särskilt stor betydelse. Samma lösning används till olika leverantörer av tätskikt och även till plastmatta så det finns ändå variationer i klämkraft. Dessutom är denna modell av klämring fjäderbelastad.

Problemet är ändå att oavsett om det ur praktisk synvinkel kanske är lika bra så är det likaväl felmonterat och en avvikelse, och det sänker värdet på badrummet. Exempelvis vid en eventuell försäljning. Man ska ju också kunna förvänta sig att så kallade proffs klarar av att läsa en enkel text, det står ju uttryckligen i anvisningen att ”Tätskiktet eller plastmattan får inte sticka ut under klämringen”.

Jag vet inte hur man ska gå vidare med detta problem men jag skulle inte acceptera det rakt av i alla fall. Det finns nog andra som har bra råd angående detta.
Företaget har cerfikat från BKR mm. Lite osäker här. Bör man anmäla till försäkringsbolaget?
 
Redigerat:
Vad är det som sticker fram? LIP-folien är ju gul. På första bilden ser det vitt/grått ut? Har du pratat med entreprenören. Skulle det var för lite skuren kan de eventuellt ta upp klämringen och sköra till det för att sen sätta tillbaka klämringen eller en ny klämring
 
  • Gilla
Septiskartrit
  • Laddar…
Det är väl brunnsmanschetten som är någon grå färg om jag minns rätt.
 
  • Gilla
Septiskartrit
  • Laddar…
K
Borde man inte se den gula folien sticka fram på bilden tagen under arbetets gång?
 
  • Gilla
Septiskartrit
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Vad är det som sticker fram? LIP-folien är ju gul. På första bilden ser det vitt/grått ut? Har du pratat med entreprenören. Skulle det var för lite skuren kan de eventuellt ta upp klämringen och sköra till det för att sen sätta tillbaka klämringen eller en ny klämring
Utgått från det är själva manschetten mtp tätskiktet är gult
 
K Kallebo skrev:
Borde man inte se den gula folien sticka fram på bilden tagen under arbetets gång?
Själva tätskiktet sticker ej fram. Men ngn del av skiktet ser ut att sticka ut? Manschetten?
 
S Septiskartrit skrev:
Företaget har cerfikat från BKR mm. Lite osäker här. Bör man anmäla till försäkringsbolaget?
Som sagt, jag är osäker på hur man hanterar detta men jag ser ingen vits med att anmäla till försäkringsbolaget. Det blir ju som att säga att ”jag vet att det finns en brist i objeketet jag har försäkrat hos er”.
 
Jag tror att entreprenören löser detta jag.
 
T Tosse skrev:
Jag tror att entreprenören löser detta jag.
Problemet är väl lite att om de inte monterat klämringen ordentligt så faller väl lite allt annat arbete genomfört försäkringsmässigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.