Hej på er,

Jag har en brunn som borrades i somras, dock innehåller vattnet b.la järn, mangan, turbiditet..

Jag har komponerat ihop ett eget filter med en Ecomix C filtermassa som ska ta bort det mesta av ovanstående.
Det är en filtertank med sidmonterad Fleck ventil av modellen 5600sxt.

Dock är det så att i filtret längst upp sitter det inte något filter/sil/dysa på så med denna filtermassa vid backspolning så spolas filtermassan ut. Jag har testat att montera en tät filterduk för detta plaströr, men tror det är för tätt för att det ska bli bra. Och kommit fram till att det bästa hade varit en sil/dysa av något slag.
Har efter mycket googling och kikande på ebay hittat bifogade silar/bottendysor men lyckas inte hitta dem för en skaplig peng i Sverige. Någon som vet vart jag skulle kunna vända mig? Eller kanske har någon bättre ide på filter/sil? Springorna på dessa silar verkar vara 0,2mm. Och det är nog vad som behövs för de minsta partiklarna i filtermassan är däromkring.

PS. Bifogar även en bild på insidan av filtret, där man ser plaströret jag pratar om.

Tack på förhand!
 
  • Insidan av en filtertank med synligt plaströr och filtermassa, inget filter/sil installerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit plastsil för filtertank i vattenreningsanläggning med synliga springor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå plastdysa eller filter sil med flera räfflor, som används i vattenfilter systems.
Reservdelar av dessa slag blir nog svårt att hitta som produkt att köpa i handel skulle jag gissa.
Hör av dig till något företag som säljer vattenfilter och se om du kan få köpa en bottendysa vilket dom säkert har i reservdelslager.

Övriga råd kring Ecomix C.
Du bör absolut sätta ett partikelfilter innan som kan ta ner turbiditeten du nämner i ert vatten. Ecomix är känslig för detta.
Vidare skall även Ecomix laddas om med salt då den delvis består av jonbytare.
Jag är inte expert på Fleck men tror den styrenhet du har kan hantera regenerering med salt från separat salttank i samband med renspolning av massan. Fast du kanske redan har salttank kopplat till filtret?

Lycka till med bygget!
Hoppas det löser sig för dig, Ecomix kan vara lite knepig att få till bra rening med då dom ställer en hel del krav på förbehandling och hur den skall skötas.
 
Är det toppdysan du skall ha?
 
Dysa med dysrör finns, men är osäker om det passar till ditt filter.
 
Ja det är endast själva dysan jag är ute efter
 
Tänkte skicka en till dig, men det bedöms som reklam och resulterade i en varning. Du får ta kontakt med något vattenreningsföretag så kan dom säkert hjälpa dig.
 
Ajdå..
Men om jag skriver min e-post här, kan vi inte ta kontakt där då?
 
Nej, tyvärr
Jag är redan ute på tunn is där jag försökt hjälpt medlemmar utanför tråden.

Vi får respektera dom regler som gäller, något jag har lite svårt för ibland. Man vill ju hjälpa till.
 
Jag förstår (y)
 
H
Ge mogge_73 ett PM och uppge mailadress och gå över till malil
 
  • Gilla
ahlgren88
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Ge mogge_73 ett PM och uppge mailadress och gå över till malil
Kunde dessvärre inte skicka PM till Mogge:(
 
H
Bara skriv din mailadress här så kommer han till dig, det är inte förbjudet
 
  • Gilla
ahlgren88
  • Laddar…
Hemmakatten
Det är inte förbjudet här på forumet att rekommendera olika produkter även fast man är yrkesman. Det som inte är tillåtet är att ensidigt rekommendera produkter från egen firma. Men goda råd och förslag är alltid tillåtet. /moderator
 
  • Gilla
Vante och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.