LoweW
Hallo!

Tänkte höra här om någon av er har erfarenhet av att hyra ut på Hygglo? Har själv tidigare hyrt tält via appen, vilket har gått väldigt bra. Funderar nu på att hyra ut min bordssåg och några andra större verktyg jag sällan använder. Men efter att ha läst på om användarvillkoren känns det som att man har minimalt med skydd som uthyraren.

Försäkringen kommer ju från ens egna hemförsäkring, vilket jag knappast tror skulle täcka något när man hyr ut.

Någon med erfarenhet?
 
Nu vände du dig iofs till någon med erfarenhet av att hyra ut via hygglo, men jag hyr inte ut mina barn bara för att dom har olycksfallsförsäkring och detsamma gäller mina verktyg. Inte ens frugan har nyttjanderätt till verktygen....
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
tobbbias och 14 till
  • Laddar…
Jag skulle aldrig hyra ut verktyg till någon som jag inte känner väl och kan lita på att de är rädda om verktygen. Det finns så många sorters folk och tyvärr är det många som struntar helt i hur mycket som går sönder bara arbetet blev gjort.

Jag hade en gång lånat ut en del verktyg åt en bekant som en del av en byteshandel och det tog väldigt länge att få dem tillbaka. Till slut for jag dit för att hämta dem. Det visade sig att han förvarade verktygen liggande på marken under en snödriva och hade tänkt vänta till våren så de skulle smälta fram innan han lämnade tillbaka dem. Han förstod inte att det var något fel på att göra så...... för hans egna verktyg förvarade han ju på det viset.
Det var sista gången han lånade eller hyrde någonting av mig.
 
  • Gilla
  • Wow
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Jag lånar inte ut mina verktyg eller maskiner ens till mina närmaste grannar — däremot är alla hjärtligt välkomna att komma hit och få min hjälp med att såga, slipa, borra eller vad det nu kan vara man behöver få gjort.
Har huvudsakligen dåliga erfarenheter av att låna ut.

Skulle aldrig ens reflektera över att hyra ut något till en person som jag inte känner eller har en susning om vilken kompetens/erfarenhet den har. Känns v ä l d i g t osäkert.

//Ronnie
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Jag har hyrt via Hygglo vilket fungerade väldigt bra. Däremot skulle jag aldrig hyra ut. Folk är apor. (Tyvärr).
 
  • Gilla
Tjrex och 3 till
  • Laddar…
Har bara hyrt grejer på Hygglo. Det fungerade bra.

Jag gillar idén och har en hel del maskiner som jag skulle kunna tänka mig att hyra ut. Mest maskiner som jag köpt till något projekt och egentligen inte behöver så ofta längre. Men som jag inte ids göra mig av med.

Men när jag såg de genomsnittliga priserna som folk tog för att hyra maskinerna så avstod jag. Det är inte värt besväret och passandet för att lämna ut och ta in maskinerna för de småpengar som exempelvis en bilhammare kan inbringa. Visst, man sätter ju hyran själv. Men genom att kolla vilka maskiner som rör på sig och vilka som inte verkar hyras ut så är det ju lätt att se vilken prisbild som de som hyr kan tänka sig.

Vänner och bekanta får dock gärna låna grejer. Gratis. Nästa gång är det jag som behöver låna något.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Tack för alla svar! Verkar som att det finns gott om skräckexempel :sweat: Jag låter nog bli att hyra ut!
 
Jag har hyrt ut totalt 7ggr och allt har funkat kanon. Slagborr, lövblås och verikalskär är det som hyrts ut! Alltid tillbakalämnat i samma skick som när det lämnades ut.
Jag kanske har haft tur...?
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
O ompalompa skrev:
Jag har hyrt ut totalt 7ggr och allt har funkat kanon. Slagborr, lövblås och verikalskär är det som hyrts ut! Alltid tillbakalämnat i samma skick som när det lämnades ut.
Jag kanske har haft tur...?
Eller bara ordningsamma människor som får för sig att vertikalskära+ blåsa bort löv :)
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
Jag hyr ut ibland, dock bara grövre maskiner som i princip är omöjliga att ha sönder.
Typ stora bilmaskin, tigersåg, betongblandare och så, och tar extra för förbrukningsvaror såsom tigersågsblad och liknande.

Aldrig fina maskiner som sänksåg, excenterslip, handöverfräs och liknande där reservdelarna kostar mer än vad man tjänar på att hyra ut.

Hittills har det gått bra, har väl hyrt ut ca 30 gånger utan problem.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Järnspett skulle jag kunna tänka mig att hyra ut, möjligen en slägga också men då vill jag nog se att att den som hyr kan använda den först så inte skaftet blir avslaget...

Skämt åsido så får man väl inte in så många hundralappar på det där att det ens blir en vettig timpeng för att passa tider att lämna ut, få tillbaka och kontrollera skick. Det värsta som kan hända är ju att man missar något vid kontrollen så det inte funkar som det ska när man sen själv ska använda det.
 
  • Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
Jag hyr ut alla verktyg jag har på Hygglo, har funkat fint hittills och vissa verktyg är redan betalda!
 
  • Gilla
hfrasen och 2 till
  • Laddar…
LoweW
Verga Verga skrev:
Jag hyr ut alla verktyg jag har på Hygglo, har funkat fint hittills och vissa verktyg är redan betalda!
Kul att höra! Finns det något verktyg som känns mer prisvärt att hyra ut än de andra du har?
 
LoweW LoweW skrev:
Kul att höra! Finns det något verktyg som känns mer prisvärt att hyra ut än de andra du har?
Det som gått bäst hittills är färgspruta och betongspårmaskin.

https://www.hygglo.se/users/befd3-andreas-v

Det som det står populär på är populärast
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Hallo!

Tänkte höra här om någon av er har erfarenhet av att hyra ut på Hygglo? Har själv tidigare hyrt tält via appen, vilket har gått väldigt bra. Funderar nu på att hyra ut min bordssåg och några andra större verktyg jag sällan använder. Men efter att ha läst på om användarvillkoren känns det som att man har minimalt med skydd som uthyraren.

Försäkringen kommer ju från ens egna hemförsäkring, vilket jag knappast tror skulle täcka något när man hyr ut.

Någon med erfarenhet?
Ja, jag har hyrt ut både verktyg, bilar och projektorer via Hygglo. Nästan 100 uthyrningar. Har träffat massor av trevliga personer som har haft bra nytta av mina grejor då jag själv inte använt dem.

Jag tycker det ekonomiska upplägget är lite märkligt och har själv inte vågat "bara ta emot" pengarna utan att någon betalar arbetsgivaravgifter och skatt för min "inkomst" utan jag har hyrt ut via en liten firma jag ändå har registrerad. Jag har således betalat in 25% moms på intäkten och innan jag tagit ut någon lön såklart också betalat skatt. Men å andra sidan har jag kunnat underhålla grejorna med firmans pengar. Rimligt tycker jag samt helt korrekt.

Hygglos försäkring ger jag dock inget för. Jag har idag fått tillbaka min lilla lätta lastbil från service efter att en hyrestagare (enligt verkstaden) kört den varm, så varm att en kolv smält, skjutit genom motorblocket och turbon skurit. Detta gjorde att jag fick ha bilen på verkstad i 10 veckor (de letade begagnade delar, motor, turbo och gjorde jobbet med lägre prioritet och lägre kostnad) och jag fick en faktura på 47 716 kr för detta.

Hygglos försäkring täcker det inte då min motorförsäkring inte täckte det, bilen har på grund av ålder/miltal inte motorförsäkring kvar.

I detta fall önskar jag dock sjävklart åberopa att hyrestagaren inte varit aktsam och därmed kan bli ersättningsskyldig för uppstådd skada (helt enligt Hygglos avtal) men inte heller med detta får jag någon hjälp.

Visst, en bil kan av någon anledning gå varm, kylarslang lossna osv men det tänds lampor, det låter konstigt osv innan hela motorn skär ihop!

Så nej. Ingen mer uthyrning via Hygglo.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.