T tgp06ael skrev:
Japp ritningar är väl mest rekommendationer. De behöver justeras för att bli bra.
Nej, ritningen är tänkt att stämma och det på ritning ska levereras.
 
Gör en möblerad ritning med säng, garderober eventuellt skrivbord/läshörna m.m. inritat.
Tänk på saker som var vill man ladda telefon/surfplatta och andra "nya ting" vi har i våra liv.
Blir lättare att planera var el och datauttag skall sitta när man tänkt ut "funktionerna".
T.ex. trådlöst nätverk behöver nätverksuttag och ett eluttag, kanske sätta det uppe vid taket om man vill ha "accesspunkten" ur vägen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Nej, ritningen är tänkt att stämma och det på ritning ska levereras.
Jo jag vet. Var på ett vindkraftsprojektet i somras där var ritningen en rekommendation. Naturen bestämde! I övrigt så håller jag med dig. Projektören har ansvar och bestämmer.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Gör en möblerad ritning med säng, garderober eventuellt skrivbord/läshörna m.m. inritat.
Tänk på saker som var vill man ladda telefon/surfplatta och andra "nya ting" vi har i våra liv.
Blir lättare att planera var el och datauttag skall sitta när man tänkt ut "funktionerna".
T.ex. trådlöst nätverk behöver nätverksuttag och ett eluttag, kanske sätta det uppe vid taket om man vill ha "accesspunkten" ur vägen.
Tack, ska försöka med det. Har du något bra program att tipsa om?
 
T tgp06ael skrev:
Tack, ska försöka med det. Har du något bra program att tipsa om?
Jag är lite gammaldags på den punkten, papper och penna är helt överlägset när du sitter och skissar inredning/möblering.
Alternativt rita upp rummen/huset i en bra skala och klipp ut möbler som lösa "lappar" som du kan flytta runt och tejpa/limma fast när det känns rätt.

Angående ritningar skall dess vara tydliga och följas, allt annat ger dig extra kostnader.
Med dåliga ritningar står elektrikerna med fel material och massa frågor till dig som kund.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Jag är lite gammaldags på den punkten, papper och penna är helt överlägset när du sitter och skissar inredning/möblering.
Alternativt rita upp rummen/huset i en bra skala och klipp ut möbler som lösa "lappar" som du kan flytta runt och tejpa/limma fast när det känns rätt.

Angående ritningar skall dess vara tydliga och följas, allt annat ger dig extra kostnader.
Med dåliga ritningar står elektrikerna med fel material och massa frågor till dig som kund.
Ok. Jag hade knappt godkänt i bild ritar ogärna för hand

Jag kör löpande pris på elen, litar fullt ut på elgubben.
 
  • Haha
Johan456
  • Laddar…
BirgitS
Just för inredning tycker jag att datorprogrammet Sweet Home 3D fungerar bra.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.