L Lutte skrev:
Går det att komma in med en minigrävare?
Hyrde en 1,7Tons grävare och den är 99cm bred.
Hade nämligen rivit av hela ytan och rensat på rötter och stubbar för att sedan köra ut ny matjord över hela ytan. Matjorden kör ni ut med en självlastande dumper.

Om ni har någon vän som är grävmaskinist så bör ni kunna göra det på 2-4 dagar.

Kostnad
Grävare ca 5000
Minidumper 3000-5000
Jord 2000-20 000 beror på mängd
Gallervält 1000kr
Gräsfrön 500-2000 beror på yta och sort
Tack för stortån till pekfingret! jag försöker ha ett litet kalkylark för att hålla koll på att mina drömmar är realistiska. :p
Efter att du skrev hur bred en sådan är, förvånande smalt med 99cm - så var jag ute och måttade med mina armar. Om maskinisten kan köra slalom så borde det inte vara några problem.

tackar övrigt för dina tankar, för nu tror jag att jag förstår lite bättre vad jag behöver göra!
 
C C.Lundin skrev:
Hur ser det ut i övrigt? Det går inte att lyfta in en grävare med lastbilskran? Det är ju givetvis en extra kostnad, men det kanske kan vara värt det.
Jag var tvungen att göra en liten skiss eftersom du undra, jag tror inte jag kan lyfta in utan att göra rätt rejäl åverkan på någon annans egendom :)
 
  • Skiss över tomt med markeringar för hus, garage, snickarbod, förråd, uterum och grannens ovårdade tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Varför måste det vara platt?
älskar platt.

Näe, jag bara tänker att det är praktiskt att det är platt, och svårare att planera något oplatt och få det snyggt
 
R RapidSledge skrev:
Batteridriven husqvarna grästrimmer.
Kratta, räfsa, skottkärra, spade, sekatör, gammal fogsvans för rötter, kompost, sopsäckar.

Trimmern kan du köra snett mot backen och då kommer tuvorna att ryka med.
Sen får du köpa lite jord, sand och fylla ut hålor med. Fyller du på i omgångar så växer gräset igenom.

Vältrimmad kropp får du på köpet.

[länk]
tack!

Borde jag inte ta en röjsåg, eller är det lite överkapacitet?
 
H Henrikolssonolsson skrev:
Jag var tvungen att göra en liten skiss eftersom du undra, jag tror inte jag kan lyfta in utan att göra rätt rejäl åverkan på någon annans egendom :)
Skulle inte vara några problem att stå på gatan och lyfta över huset, men med tanken på infon vi fått så finns det troligare billigare lösningar.
 
  • Gilla
Henrikolssonolsson
  • Laddar…
R
Tänk på att du måste få ytor där regnvattnet kan stoppa upp vid skyfall så inte allt rinner ner mot huset.
 
  • Gilla
Henrikolssonolsson
  • Laddar…
R
H Henrikolssonolsson skrev:
tack!

Borde jag inte ta en röjsåg, eller är det lite överkapacitet?
Om du bara skall ha den till tomten så är det överkapacitet med röjsåg. Jag har en sådan trimmer och en röjsåg. Fördelen med trimmern är att jag kan använda den utan hörselskydd och slipper bli grön om bena. Sen kan du hålla på när du vill eftersom den är tyst.
 
  • Gilla
Henrikolssonolsson
  • Laddar…
Cheesen
H Henrikolssonolsson skrev:
älskar platt.

Näe, jag bara tänker att det är praktiskt att det är platt, och svårare att planera något oplatt och få det snyggt
Och jag tycker precis tvärtom ... Är ju helt omöjligt att få liv i en platt yta.. Den är ju som bara död, det händer inget.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.