Vi är redo att efterfråga skarpa offert på solcellerna till vårt villatak. Vi har sedan tidigare ett par budget offerter liggandes. Taket är nu uppmätt och ritning fixad, vi ha två större takfönster, en skorsten och ett utsug som panelerna inte skall krocka med, panelerna skall följa taklutningen. Standardmått på solcellspaneler verkar vara 165cm x 99cm. Vi har pusslat här hemma, ställer jag alla upp kan jag få in 31st, och lägger jag dem ner får jag in också samma 31st, blandar jag liggandes och ståendes kan jag maxa in 38st. Det visuella är viktigt för mig och det är först nu när all-black varianten kommit som jag kan tänka mig solceller överhuvudtaget, att mixa liggandes och ståendes kommer således inte på tal. I en budget offert från Eon kommer de kunna placera in hela 50st (300W) paneler på vårt tak (förmodligen baserat på ett flygfoto...), detta kommer att motsvara vår årliga förbrukning. Våra takfönster och skorsten verkar vara väldigt olyckligt placerade just för 165x99 varianten och det blir en hel del fria ytor, finns det solcellspaneler i annan storlek? Kvadratiska? Ett annat kort att spela på är ju såklart att hitta mer effektiva paneler. Är det LG:s 320W panel som är den allra effektivaste? Den nämndes här i forumet för ett tag sedan. Finns det ännu effektivare prisvärda paneler?
 
Finns lite olika. För kisel även ca 2x1m och för tunnfilm massa olika ex 0,8x1,2 , 0,7x1,6 osv.

Glöm inte att ta hänsyn till taksäkerhet när ni ritar upp.

Finns 375W nu.
 
  • Gilla
hanna395922
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Finns lite olika. För kisel även ca 2x1m och för tunnfilm massa olika ex 0,8x1,2 , 0,7x1,6 osv.

Glöm inte att ta hänsyn till taksäkerhet när ni ritar upp.

Finns 375W nu.

Vet ni vilket märke som har 2mx1m? Ja säkerheten är ju viktig, både skorsten och utsug går att nå från andra hållet så den stegen skall flyttas till norrsidan av taket. Är det något mer med säkerhet vi skall tänka på?
 
Kolla efter 72cells paneler. De är ca 1x2m.

Snörasskydd och servicestege/bryggor glömmer många att se om det behövs.
 
  • Gilla
hanna395922
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.