hahalj
Upptäckte just att det var vatten på golvet i källaren och ser då att det droppar vatten från tryckmätaren på inkommande vatten!
Vad kan ha hänt?
Vad bör jag göra?
Tryckmätare på vattenledning med droppar av vatten, tecken på läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ganska enkelt ut. Manometern har börjat läcka och du bör byta ut den.
 
hahalj
A Avemo skrev:
Det ser ganska enkelt ut. Manometern har börjat läcka och du bör byta ut den.
OK, enkelt jobb? Var kan jag hitta sådana en lördag? Bor utanför Göteborg
 
hahalj
Behöver jag ha vattnet avstängt tills jag kan byta denna?
 
Du kan säkert åtminstone hitta en gängad propp så länge att ersätta med.
 
Beror mer på utrymmet den sitter i. Tål det lite vatten är det ingen fara, ställ en bytta under.
 
hahalj hahalj skrev:
Behöver jag ha vattnet avstängt tills jag kan byta denna?
Finns det golvbrunn i rummet? Om inte. Ställe en hink under det som droppar. Sedan kanske du inte bör resa bort utan att stänga av innan det är åtgärdat.
 
hahalj
Finns ingen golvbrunn precis här, men betonggolv så det tål vatten.
Gängans yttermått är 10.5 mm, mutterns spännvidd 14 mm. Vad ska manometerns infästning vara då?
Lite lätt stressad här... ständigt återkommande strul med detta vatten ..
 
Det bör vara 1/8" eller i nutid R6, G6 du ska kolla efter då antingen propp eller manometer.

Ändrat till 1/8" som stämmer bättre med R6 och runt 10 mm.
 
Redigerat:
hahalj
Tack alla, ger mig ut på reservdelsjakt nu
 
hahalj
Tja, några manometrar finns ju inte på lagerhylla hos de butiker som är öppna en lördag. Fick iaf tag på bussning och lock som passade. Så nu är det tätt.
Närbild av en vattenledning med en bussning och ett lock som har installerats för att säkra ett tätt system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gamla manometern har 0-10 bar så det bör väl den nya också ha. Rinkabyrör verkar inte ha nån sådan med anslutning på baksidan så jag får kolla nån annanstans.
Denna kanske.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Å andra sidan ibdikerade den 3,5bar. Om trycket ändå inte är lver 6bar finns det ingen anledning att ha en graderad till 10bar.

Edit: De har även med 10bars gradering.
 
hahalj
D Daniel 109 skrev:
Edit: De har även med 10bars gradering.
Ja fast bara med anslutning nedåt, om jag såg rätt. Men antagligen skulle det räcka med 6 bar, maxtrycket går till ca 4.5 bar. Tja, vi får se.
 
hahalj hahalj skrev:
Tja, några manometrar finns ju inte på lagerhylla hos de butiker som är öppna en lördag. Fick iaf tag på bussning och lock som passade. Så nu är det tätt.
[bild]

Den gamla manometern har 0-10 bar så det bör väl den nya också ha. Rinkabyrör verkar inte ha nån sådan med anslutning på baksidan så jag får kolla nån annanstans.
Denna kanske.
Alltid nåt att bli av med läckaget.
Rinkaby 2173 borde passa? Den går till 6 bar, mer tryck har du väl inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.