Har en liten stuga med många år på nacken. Vi saknar tvättmaskinen på sommaren och har beslutat att vi måste ha en sådan.
Då det finns begränsat med utrymme så får vi ställa den i köket, vi får plocka bort något köksskåp för detta.

Ytan där tvättmaskinen ska stå verkar vara 60 brett och 59 djupt, 86,7 högt innan bänkskivan tar vid.
Så utrymmesmässigt antar jag att de flesta tvättmaskiner att köpa får plats.

Gällande installationen så har vi anlitat en hantverkare för att göra lite grejer, han kopplar väl in vvsare och elektriker när det behövs förstår jag.
Så att koppla på vatten och el antar jag att han fixar. Det är ju bars hederligt gammal proppskåp i stugan så jag misstänker att de behöver utöka kapaciteten där.

Men jag undrar vad man ska tänka på när man nu ska köpa tvättmaskinen att ställa dit?
Ser tex att ngn hade jordad stickpropp, kommer det funka även om vi har ojordat i stugan?
Ngt annat man behöver tänka på så man inte gör ett felköp?

Har funderat på begagnad men ser också att det finns nya för runt 3tkr, kan ju vara skönt med nytt med garanti.
Tex denna, nu 3tkr.
https://www.tretti.se/vitvaror/tvattmaskin/frontmatad-tvattmaskin/product/indesit-ewe81683weu/
 
A
Måste vara jordat uttag
Måste vara avlopp som inte kan sväma över om du inte har golvbrunn i köket.
Måste vara avstängningskran till vattnet

Ny maskin bra
Indesit....nä
Garanti ett år? Blir väl i praktiken några veckor när det används som sommarstuga.
Garantin täcker ändå inga sommarstugerellaterade skador, så som sönderfryst eller musangrepp
 
A
Om du behöver utöka proppskåpet kan det innebära ny central medjordfelsbrytare
Är stugans kablar redo för det?
Sätter du ett jordat uttag i stugan måste du byta alla enligt gällande regelverk.
Slutligen så kommer installationen av diskmaskinen bli mångdubbelt dyrare än själva maskinen.
Fördelen är ju att dufår en tipp topp elanläggning...
 
Ofan, detta låter lite väl avancerat.

Tror inte det är ngn golvbrunn under vad jag kan minnas.
Då behövs vattenfelsbrytare läste jag.

Bara för att tvättmaskinens sladd är jordad så begöver jag dra in jord i hela stugan?

Detta blir nog för dyrt är jag rädd :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.