harry73 harry73 skrev:
Ts är inte rädd för att hyresgästen hackar hemmanätet, men att polisen beslagtar all utrustning kopplad till fiberabonnemanget.
Därför vill han ha ett separat abo som bara kopplas till stugorna.
Hyresgästerna kan ju också få för sig att göra olagliga saker de inte skulle gjort om de stått för abonemangen själva.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Kanske vore bäst att inte erbjuda internet till husen?
De flesta har sina mobiler och mobilt bredbandabonnemang ändå.

Och TS slipper polisen... ;)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…

Bästa svaret

Att dela upp ett internetabbonemang är lätt rent tekniskt.
att göra det utomhus - njäe. Utrustningen som fiberleverantörerna levererar behöver inomhusklimat.
Då har man två laternativ kvar. Sätta prylarna i en befintlig byggnad eller bygga en minibygnad för fiberprylarna. Jag rekommenderar varmt det första alternativet
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Men orka! Vi tänkte också hyra ut på gården, antingen blir det kabel från villan eller radiolänk, hyr ut till ”rätt” person istället...

Ska man vara rädd för allt och misstro allt och alla, är det enklast att inte hyra ut, precis som föregående säger, de kan riva, bränna, förstöra, öppna kranen för fullt, inte betala hyra..
 
  • Gilla
least och 1 till
  • Laddar…
C
harry73 harry73 skrev:
Ts är inte rädd för att hyresgästen hackar hemmanätet, men att polisen beslagtar all utrustning kopplad till fiberabonnemanget.
Därför vill han ha ett separat abo som bara kopplas till stugorna.
Om polisen mot all förmodan skulle göra en räd är det rätt stor risk att TS får sin dator beslagtagen ändå om det är TS som står på abonnemanget med sitt namn och adress. Tror inte polisen springer runt på plats och reder ut vilka fiberkablar som går vart.
 
harry73
Tror inte heller det, men alla tips i tråden hur man anslutar olika nätverk på samma anslutning med samma ip adress var inte svar på ts fråga.
Men risken att få sin utrustning beslagtagen måste vara försvinnande liten
 
Eller så hyr man ut det utan, hyresgästen får fixa själv 4/5G...
 
StefanEriksson skrev:
Jag har kommit fram till att dra varsitt fiberabonnemang till varje bostad.

Tråden kan låsas.
Lite sen in i tråden. Är fibertekniker sen ett antal år. Själva skarvpunkten för fiber klarar teoretiskt att sitta utomhus, men pga all yttre åverkan kommer detta inte att fungera i praktiken. Mediaomvandlaren (eller mediaconverter), klarar kyla, men ej fukt.

Om det inte står i avtalet att du tillhandahåller fiber, så skulle jag erbjuda trådlöst/4g till hyresgästerna för att slippa betala för 2 extra fiberanslutningar. Om det är dålig mottagning där ni bor, så blir det ändå billigare att köpa en egen antenn/mast än fiber för båda.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
J49l J49l skrev:
...Själva skarvpunkten för fiber klarar teoretiskt att sitta utomhus, men pga all yttre åverkan kommer detta inte att fungera i praktiken. Mediaomvandlaren (eller mediaconverter), klarar kyla, men ej fukt....
Tack för ditt seriösa svar!
Det kanske finns mediaomvandlare och fibermodem som tål utomhustemperaturer, jag ska försöka leta.
 
harry73
StefanEriksson skrev:
Öhh, jag vet inte alls hur gammal du är och om du har svårt för tal och skrift. Men du verkar ha missuppfattat det helt.
Min ålder kan inte vara så svår att gissa (med tanke på mitt användarnamn ;) )
Sedan var det inte min mening att kränka eller förolämpa dig. Förlåt om jag gjorde så.

Men helt oseriöst var inlägget inte. Det finns många som som använder vpn-tjånster för att slippa problem med upphovsrättsföreträdare som vill få ut dina uppgifter och kräver att polisen gör en husrannsaka och beslagtar all utrustning som bevismaterial. Och det hjälper ju så mycket om du har en hyresgäst som sitter på ditt abonnemang och laddar ner helt vilt.
Och då är det smart att fundera över sina möjligheter att skydda sig, som du gör faktiskt.

Jag vet dock inte hur det funkar när du har flera anslutningar på samma fastighet, om de beslagtar även din utrustning ifall hyresgästen gör något olagligt, eller om de nöjer sig med hyresgästens utrustning. Kan vara bra att kolla upp innan du lägger allt för mycket pengar på extra fiberanslutningar.
 
Bestäm dig först för om du vill hyra ut med eller utan internetuppkoppling.
Vill du hyra ut med tillgång till internet så ta kostnaden för separata fiberanslutningar.
Prata med din nätägare om kostnaden för en s.k gruppansluting.
 
StefanEriksson skrev:
Hej!

Jag sitter i en klurig situation.

I vår huvudbyggnad där vi bor har vi villafiber-abonnemang ifrån Telenor.

Sedan har vi 2st stugor (uthyrningsstugor) till på tomten som hyrs ut till 2 olika hushåll.


Vi vill helst inte dela på vår internetuppkoppling ifrån huvudbyggnaden p.g.a juridiska skäl ifall någon i dessa uthyrningsdelar skulle göra något olagligt med internetuppkopplingen.


Hur skulle ni lösa detta?

- För varje extra villafiber-installation så vill Telenor ha cirka 16.000kr.

Jag tänker mig att ifall man skulle göra en enda ny villafiber-installation som dessa två uthyrningsdelar får dela på. Då har iallafall jag ryggen ganska säker då det inte är i mitt hushåll något sker, sen har vi hyresavtal på detta också.

Är det möjligt att sätta mediaomvandlare och fibermodem utomhus? Därifrån vi kan dra cat6 till varje stuga.


Tack så mycket!
:heart::confused:
Vi har också en lägenhet ovanpå garaget som vi hyr ut. Har aldrig ens tänkt tanken på att hyresgästen ska kunna göra något kriminellt på internet.
Vi har visserligen inte fiber men ett väl fungerande bredband/ADSL, runt 15-20 Mbit/s. Vi har haft problem med att wi-fi-signalen inte räcker ut där men vi grävde helt enkelt ner en nätverkskabel i ett plaströr, ca 60-80 cm under markytan, som gick från vår router ut till ett nätverksuttag i lägenheten. Med hjälp av en tekniker från Telia så installderades det en extra router i lägenheten som nu har ett eget nätverk och hyresgästen kommer inte åt vårt "grundnätverk". På detta viset har hyresgästen eget nätverk och eget wi-fi utan problem.
Ska man vara orolig för att hyresgäster ska hitta på något kriminellt så ska man nog inte hyra ut.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Z Zahara skrev:
Vi har också en lägenhet ovanpå garaget som vi hyr ut. Har aldrig ens tänkt tanken på att hyresgästen ska kunna göra något kriminellt på internet.
Vi har visserligen inte fiber men ett väl fungerande bredband/ADSL, runt 15-20 Mbit/s. Vi har haft problem med att wi-fi-signalen inte räcker ut där men vi grävde helt enkelt ner en nätverkskabel i ett plaströr, ca 60-80 cm under markytan, som gick från vår router ut till ett nätverksuttag i lägenheten. Med hjälp av en tekniker från Telia så installderades det en extra router i lägenheten som nu har ett eget nätverk och hyresgästen kommer inte åt vårt "grundnätverk". På detta viset har hyresgästen eget nätverk och eget wi-fi utan problem.
Ska man vara orolig för att hyresgäster ska hitta på något kriminellt så ska man nog inte hyra ut.
Vi har lite bök att gräva från villan, lutar åt en radiolänk som verkar ha väldigt bra räckvidd med 5km..
 
harry73 harry73 skrev:
Jag vet dock inte hur det funkar när du har flera anslutningar på samma fastighet, om de beslagtar även din utrustning ifall hyresgästen gör något olagligt, eller om de nöjer sig med hyresgästens utrustning. Kan vara bra att kolla upp innan du lägger allt för mycket pengar på extra fiberanslutningar.
Jag funderade också på det där. Om hyresvärden står för abonnemanget och det är samma adress som sitt andra abonnemang så är det ju svårare att avgöra vilken utrustning som ska beslagtas. Det ligger nog nära till hands att all utrustning beslagtas för utredning för att säkra eventuella bevis. Vid en razzia misstänker jag att det kan vara lite svårt att resonera med polisen om vad som borde beslagtas eller inte. Jag har tack och lov ingen egen erfarenhet av sådant.
 
A
Hej!
Självklart väljer man det säkra före det osäkra ifall det finns möjlighet, sen om man tycker det är onödigt med "säkerhetsbälte" får stå för var och en.

Jag kommer iallafall inte dela min uppkoppling med hyresgäster, känns väldigt ogenomtänkt att göra det. Mycket mer rättvist att varje hushåll har sin egen.

Tack för alla tips, som var vettiga ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.