Mitt kort har varit spruckit i flera år, funkar ändå, knappast olagligt, men funktionen borde gå att stänga av digitalt.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Så har det varit i ett par år hos många lunchställen och jourbutiker. Om beloppet är under 200:- och man har chip (ej blipp/NFC) räckte med att stoppa i kortet, så godkändes transaktionen direkt utan kod.
Jag hann inte ens sätta i kortet i terminalen, än mindre trycka in nån kod.
 
R
Blipp är ju det bästa på mycket länge,köa är fan det värsta som vet och nu slipper man stå så länge. Förutom när det kommer någon människa med kontanter som ska stå där o leta mynt....

Vägrar man internetbank så har man antingen foliehatt eller väldigt höga tankar om sig själv.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Rickie och 10 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är tydligen omöjligt att avaktivera den kontaktlösa funktionen. Sparbankernas centralorganisation har bestämt att det skall vara så och min sparbank kan inte göra någonting åt det.:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:
De flesta andra bankerna i landet lär dra kontaktlös betalning på kreditkortskonto så det är ju ännu värre.....

Hoppas att ni som säger att det är säkert verkligen har rätt
Tror nog det är större chans att du blir rånad på kontanter än någon skulle skimma ditt kort.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Blipp är ju det bästa på mycket länge,köa är fan det värsta som vet och nu slipper man stå så länge. Förutom när det kommer någon människa med kontanter som ska stå där o leta mynt....

Vägrar man internetbank så har man antingen foliehatt eller väldigt höga tankar om sig själv.
Jasså....till vilken av de två kategorierna räknas jag?

Eftersom jag skulle tvingas sätta oproportionerligt mycket tid på att lära mig använda nätbank på ett säkert vis och sannolikt göra en del dyra misstag så föredrar jag att spara tid och pengar genom att vara utan nätbank.
Alla har vi någon sak som vi saknar begåvning på och knappologi vilket innefattar allt som styrs med knappar och menyer är min stora svaghet.

Säkert har jag någonting som jag har lätt för men som du har svårt för. Integralkalkyl?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Blipp är ju det bästa på mycket länge,köa är fan det värsta som vet och nu slipper man stå så länge. Förutom när det kommer någon människa med kontanter som ska stå där o leta mynt....

Vägrar man internetbank så har man antingen foliehatt eller väldigt höga tankar om sig själv.
Om man är så stressad av att stå i kö att det är stor skillnad på 2 sekunder eller 4 ( uppskattad värde för att "visa kortet" eller " stoppa kortet i läsaren" ), så bör man nog överväga att " varva ner" lite - om inte annat, så för att behålla hälsan.
Att en fysisk kontaktering alltid kan göras säkrare än en trådlös är ju odiskutabelt.
 
  • Gilla
jonko och 9 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Säkert har jag någonting som jag har lätt för men som du har svårt för. Integralkalkyl?
Ot: Det där brukar jag påtala när jag är ute och hjälper kunder med ett 'enkelt' fel och de kläcker ur sig att de är dumma.
Säger då alltid att det finns säkert flera saker som de är ljusår bättre än mig på.
Hatar när folk nedvärderar sig själva.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
R
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om man är så stressad av att stå i kö att det är stor skillnad på 2 sekunder eller 4 ( uppskattad värde för att "visa kortet" eller " stoppa kortet i läsaren" ), så bör man nog överväga att " varva ner" lite - om inte annat, så för att behålla hälsan.
Att en fysisk kontaktering alltid kan göras säkrare än en trådlös är ju odiskutabelt.
Klockrent, det är så många i Svedsko som har höga tankar om sig själva.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
En annan bytte bank för Swedbank vägrar gå med i Apple Pay svängen.

OnT har själv använt blippfunktionen, dock innan Apple Pay skaffades, och det var bra. Hos mig fungerade det genom plånboksfodralet på mobilen.
 
richardtenggren
Det var bättre förr, eller?

Nej, jag gillar kontaktlös betalning, inpassering osv. Längtar ni tillbaka till liftkort med jojo också?

Det enda jobbiga jag upplevt är om man har länsförsäkringar och det plötsligt dyker upp "medges ej" i terminalen, de första gångerna blir man orolig att man blivit skimmad, men då är det bara köra på chippet så funkar det.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det var bättre förr, eller?

Nej, jag gillar kontaktlös betalning, inpassering osv. Längtar ni tillbaka till liftkort med jojo också?

Det enda jobbiga jag upplevt är om man har länsförsäkringar och det plötsligt dyker upp "medges ej" i terminalen, de första gångerna blir man orolig att man blivit skimmad, men då är det bara köra på chippet så funkar det.
Har också LF och det där problemet med att blippa på belopp över 200:- verkar ha försvunnit. Man blippar och sedan frågas efter kod numera
 
richardtenggren
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Har också LF och det där problemet med att blippa på belopp över 200:- verkar ha försvunnit. Man blippar och sedan frågas efter kod numera
Det har funkat länge för mig, verkar vara vissa butiker som har problem, biltema har problem med detta och även vår lokala blombutik insåg jag förra veckan ;)
 
Ett problem med blippen som jag har märkt, är att man lätt glömmer koden när den väl behövs...
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
D dibb skrev:
så skulle jag sätta i kortet i terminalen
Jag fattar inte varför man inte betalar en pizza för 95 kr kontant, alltså med riktiga pengar.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Jag gillar kontanter, men jag gillar blippar också.
Vad jag inte gillar är när man gör ett nytt gränssnitt för betalningar OCH tar bort det gamla.
Jag gillar heller inte när man har en massa åsikter som man försöker trycka ut och inte har förståelse för andras tillkortakommanden med ny teknik, (utan att passa till någon annan än mig själv ).
Förenkla betalningar? Absolut, men möjliggör även kontanter överallt ( bussar är väl ändå skönt att chauffören slipper hantera pengar på ).

Dåligt är när ny teknik skapar ett läge där man inte vill använda den för att man är osäker och lägen där man skapar ny teknik för ofta, eller riktigt dålig teknik, typ trängselskatten när den kom, nu skickar de ut räkningar på 5 kronor............. billigt.......
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.