Du verkar ha skannat ånggeneratormarknaden(y)
Beträffande funktion - på hotell etc märker jag att generatorerna fungerar ”on/off” och därigenom ger ganska stor variation i rummet.
Vet någon om det finns generatorer som jobbar kontinuerligt men ändock har god kontroll på klimatet liksom?
Trodde den senare funkade så..
 
Redigerat:
F FDT skrev:
Du verkar ha skannat ånggeneratormarknaden(y)
Beträffande funktion - på hotell etc märker jag att generatorerna fungerar ”on/off” och därigenom ger ganska stor variation i rummet.
Vet någon om det finns generatorer som jobbar kontinuerligt men ändock har god kontroll på klimatet liksom?
Trodde den senare funkade så..
F FDT skrev:
Du verkar ha skannat ånggeneratormarknaden(y)
Beträffande funktion - på hotell etc märker jag att generatorerna fungerar ”on/off” och därigenom ger ganska stor variation i rummet.
Vet någon om det finns generatorer som jobbar kontinuerligt men ändock har god kontroll på klimatet liksom?
Trodde den senare funkade så..
Mycket bra fråga som jag önskar att jag hade mer koll på. Jag har redan köpt aggregat så jag har redan gjort mitt val, om det var ett bra eller dåligt val lär visa sig senare.
 
D Deblen Hang skrev:
Mycket bra fråga som jag önskar att jag hade mer koll på. Jag har redan köpt aggregat så jag har redan gjort mitt val, om det var ett bra eller dåligt val lär visa sig senare.
Så här skriver Tylö (9kW): När luften i ångbadet har nått önskad temperatur sänks ånggenera torns utsläpp till en lämplig nivå för att upprätthålla denna temperatur.
 
D Deblen Hang skrev:
Så här skriver Tylö (9kW): När luften i ångbadet har nått önskad temperatur sänks ånggenera torns utsläpp till en lämplig nivå för att upprätthålla denna temperatur.
Tack!!
Som jag letat efter detta, efter att ha fått denna uppfattning från någonstans!
(Kanske tjyvläste jag bruksanvisningen på nätet i tidigt skede?)
Återförsäljare har ingen djupare teknisk kunskap och när man frågar Tylö pekar dom normalt mot ÅF...
Men lite respons har jag fått direkt från tillverkaren :)
F’n så bra. Lite störande med detta ångpuffande ”fullrulle - ingeeeet - fullrulle ingeeeet - fullrulle..”
Kommer lätta på lädret för att få senaste tekniken.
 
Informationsblad om den nya ånggeneratorgenerationen med fokus på kvalitet, hållbarhet och komfort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
F FDT skrev:
Tack!!
Som jag letat efter detta, efter att ha fått denna uppfattning från någonstans!
(Kanske tjyvläste jag bruksanvisningen på nätet i tidigt skede?)
Återförsäljare har ingen djupare teknisk kunskap och när man frågar Tylö pekar dom normalt mot ÅF...
Men lite respons har jag fått direkt från tillverkaren :)
F’n så bra. Lite störande med detta ångpuffande ”fullrulle - ingeeeet - fullrulle ingeeeet - fullrulle..”
Kommer lätta på lädret för att få senaste tekniken.
Jag har inte hittat något om detta i deras bruksanvisning, däremot i deras broschyr. När denna teknik/funktion kom i Tylö’s ånggeneratorer framgår inte, inte heller om alla deras ånggenerator i dag har denna funktion. Men man kan tolka det så att alla ånggeneratorer som säljs i dag har denna funktion, fel eller rätt?
 
Tabell över ånggeneratorer med specifikationer som effekt och ångproduktion, avsedd för olika rumsvolymer och kontrollpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
D Deblen Hang skrev:
[bild]
Jag har inte hittat något om detta i deras bruksanvisning, däremot i deras broschyr. När denna teknik/funktion kom i Tylö’s ånggeneratorer framgår inte, inte heller om alla deras ånggenerator i dag har denna funktion. Men man kan tolka det så att alla ånggeneratorer som säljs i dag har denna funktion, fel eller rätt?
I samma broschyr finns en förteckning på ånggeneratorer, men inga uppgifter om ångfunktionen. Min gissning är att de aggregat som är kompatibla med dom senaste manöverpanelerna Pure och Elite är dom som har den senaste tekniken.
 
Redigerat:
En bild på hur projektet i taket fortskrider. Nu är det dags att lägga golvslingorna (el) och flytspackla innan vi börjar med tätskiktet. Bild av tak med installerade golvslingor för el, redo för flytspackling och tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mark0 och 1 till
  • Laddar…
Har ni funderat något kring det där med ventilation?
Det blir ju ett väldigt tätt och tillslutet utrymme...

Jag har iofs någonstans sprungit på rekommendationer som säger att ventilation endast är nödvändig i lite större anläggningar som har längre drifttider. (alltså hotell offentliga anläggningar etc.)

Men ändå, några tankar kring detta?
 
Det beror på
jbr jbr skrev:
Har ni funderat något kring det där med ventilation?
Det blir ju ett väldigt tätt och tillslutet utrymme...

Jag har iofs någonstans sprungit på rekommendationer som säger att ventilation endast är nödvändig i lite större anläggningar som har längre drifttider. (alltså hotell offentliga anläggningar etc.)

Men ändå, några tankar kring detta?
Det beror på volym i förhållande till antalet personer. I en vanlig bastu är det ofta bänkar i två nivåer, då blir det många personer per volymenhet. I ett ångbad för hemmabruk bygger man oftast bara en bänk på golvet vilket begränsar antalet samtida badare. Problemet med att vara utan ventilation uppstår om du badar väldigt länge, är många badande, låg luftvolym per badande och inte använder dörren under badet. Vid ventilation krävs mer ångeffekt. Vid frånluftvärmepump krävs att man avfuktar luften innan luften går vidare till frånluftventilen. Alternativet att skicka ut luften utomhus ställer till problem med kondens på fasaden om ventilen har en sådan placering.
Vi har en frånluftsvärmepump och ångbadet i källaren, så beslutet var enkelt dvs ingen ventilation.
Tylö’s rekommendation är att om man badar mer än 2 timmar bör man ha ventilation, men som jag nyss nämnde så är det flera parametrar än bara tiden som påverkar luftkvaliteten.
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
Tänker samma här:
Ingen ventilation.
Liten glipa under dörren.
 
F FDT skrev:
Tänker samma här:
Ingen ventilation.
Liten glipa under dörren.
En glipa under dörren skall det bli här med, men jag har ännu inte bestämt hur stor den skall bli. Men jag tror inte att den ger så mycket ventilation förutom den luft som passerar pga av tryckskildnaden. Hoppas bara att inte allt för mycket ånga kommer att sipprar ut den vägen.
 
Cementerat valvtak och väggar i ett hörn som förberetts för tätskikt och mosaik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket är cementerat och golvvärmen är på plats, så nu väntar vi bara på proffshjälp som skall komma och sätta tätskikt och mosaik.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
D Deblen Hang skrev:
[bild] Taket är cementerat och golvvärmen är på plats, så nu väntar vi bara på proffshjälp som skall komma och sätta tätskikt och mosaik.
Mäktigt och snyggt jobb(y)
Har precis nu tätskiktat och lagt klinker på vägg och golv i badrummet som kommer innehålla minibadet. Som amatör haft ångest kring både plattläggning och fogning. Vet EXAKT var det kunde blivit lite bättre... Men som helhet ganska nöjd och snart fortsättning med lite mjukfogningsångest :D
 
  • Gilla
Deblen Hang
  • Laddar…
F FDT skrev:
Mäktigt och snyggt jobb(y)
Har precis nu tätskiktat och lagt klinker på vägg och golv i badrummet som kommer innehålla minibadet. Som amatör haft ångest kring både plattläggning och fogning. Vet EXAKT var det kunde blivit lite bättre... Men som helhet ganska nöjd och snart fortsättning med lite mjukfogningsångest :D
Hur har det gått med sitsen i ångbadet?
 
D Deblen Hang skrev:
Hur har det gått med sitsen i ångbadet?
Inte börjat bygga en enkel bänk ännu.
Tanken i 5 cm skiva (som finns hemma efter avsomnat projekt).
Lite rundad framkant.
Vem vet - kanske av designskäl dubblerar dom? Köpt två aluminium ”U-balk” 25x25 som, ifall det behövs för hållfasthet, kommer fällas in i bänkens undersida stödjande på benen som sitter i ytterkant. Bredden på bänken blir så att två som är sams får god plats.
Jomenvisst, kommer kläs med mosaik och utan möjlighet till vattenpöl..
 
  • Gilla
Deblen Hang
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.