Hej!

Jag håller på att bygga ut mitt hus lite och har problem att ingen av mina vänner är elektriker. Har anlitat en jättebra firma för el dragning förut och kommer anlita dem igen då mina elkunskaper är starkt begränsade. Men jag vill ha lite kunskap innan jag kontaktar dem det är ca 6-8 veckor innan det är läge för att börja dra el. Hur planerar jag el dragning? Jag undrar vad är brukligt med antal eluttag, höjd lampkontakt strömbrytare. Skulle eventuellt vilja ha spotlight, vad finns det för utbud där? Finns det någon bra sida på internet där jag läsa mer om el? Bifogar en bild på min tillbyggnad, det är fem sovrum och ett badrum planerat.
Med vänlig hälsning Anders
 
  • Ritning av tillbyggnad med fem sovrum och ett badrum, måttangivelser inkluderade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror ju på vad man vill ha, men ett enkelt sätt att göra det på är att sätta en takdosa per rum och därifrån dra ner 3-4 vu per rum 200mm öfg. Dubbel data per rum strategiskt placerat brevid ett vu och strömbrytare 1000mm öfg. Du kan sedan lyxa till det med 20mm slang till fönstersmygarna för spottar. Fundera även på att sätta ett envägs städuttag tillsammans med brytaren i flerfacksram.

En grupp till två rum räcker fint, om det ska vara el-element lägger du dessa separat
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag vill ha tillräckligt med uttag men inte att de är i vägen och att det finns allt som behövs för framtiden. :cool: Dubbel data, vad betyder det? LAN uttag?

Det där med grupper överlåter jag helt till min elektriker, men vad betyder det?
Det blir inga el element, jag kör med golvvärme.
 
Det "smarta" är att planera allt med den som ska göra jobbet, h*n har den erfarenheten som behövs och kan/vet alla infallsvinklar.Man får ju en viss erfarenhet när man jobbat med installationer nått år. Dessutom får h*n den "lösning som h*n tycker är bra så att det blir lätt att jobba. Att komma och göra en installation som någon annan planerat brukar inte bli optimalt då det finns en mängd olika "vägar/lösningar".
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det "smarta" är att planera allt med den som ska göra jobbet, h*n har den erfarenheten som behövs och kan/vet alla infallsvinklar.Man får ju en viss erfarenhet när man jobbat med installationer nått år. Dessutom får h*n den "lösning som h*n tycker är bra så att det blir lätt att jobba. Att komma och göra en installation som någon annan planerat brukar inte bli optimalt då det finns en mängd olika "vägar/lösningar".
Det är nog bra om kunden själv har lite tankar och en vilja vad han eller hon vill. Många saker är personliga och elektrikern kan ha en annan uppfattning beroende på tidigare erfarenhet, ålder etc.

Sätt uttag i varje hörn av rummen, 2-vägs uttag vid golv. Höjden är idag inte angiven i någon standard, oavsett så bör det vara samma som befintliga.

I standarden SS4370102 anges också uttag var 3,75 löpmeter.

Sen anges också mängder för mediauttag etc. då menas datauttag och det kan vara lämpligt att ha ett dubbelt per rum, CAT6 UTP. dessa ledningar dras till ”lämpligt ställe”.

Lamputtag mitt i rummet samt ovan fönster, eventuellt spot i smyg om man vill ha det.
Det är även lämpligt att styra en brunn i 2-vägs uttag vid fönster via brytare. Då är det enkelt att tända myslampor i fönster. Även många andra uttag kan ha en brunn styrd med knapp. Tex. X antal uttag i allrummet.

Blir det stora ett allrum? Placera isåfall datauttag, minst ett dubbel vid tänkt plats för TV samt vägguttag 230V.

Spotlights skulle jag köra Junistar Gyro med varm-dim från SG-armaturen.

I smygar skulle jag satt SG NANO, vit, 2700K.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vad ska det bli för rum? Jag skulle rekommendera ett vanligt lamputtag istället för spottar. Spottar i ett sovrum blir ingen glad av
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Vad ska det bli för rum? Jag skulle rekommendera ett vanligt lamputtag istället för spottar. Spottar i ett sovrum blir ingen glad av
Håller med. Möjligtvis i det utrymmet som eventuellt blir allrum samt om något rum blir badrum.
 
elmont den elektriker jag har anlitat sköter sitt jobb perfekt och han har lång erfarenhet. Men jag vill ändå ha lite hjälp med tankar och idéer som andra har. Som Johan456 så vill jag ha lite tankar och kanske någon kan komma med ett förslag som min elektriker inte tänker på. Elektrikern får sedan lägga upp jobbet som han vill.

Datauttag hade jag inte tänkt på, må ju vara en liten kostnad att förbereda sådant nu även fast jag kanske inte behöver det, Tack! Ett eluttag var 3,75 meter låter som en bra riktlinje.

Det stora blir någon slags korridor ska ju in lite dörrar och förhoppningsvis någon garderob.

Spottar vill jag ha i korridoren och det rum som skall bli badrum eller om det finns någon annan slags belysning som ger ett behagligt sken och är hemtrevligt. I sovrummen blir det vanliga taklampor.
 
Men som jag skriver "bolla" dina tankar med den som ska göra jobbet, då blir det som du vill ha det och högst troligt har "din" elektriker idéer som du inte tänkt på. Och den timma det tar tjänar ni igen när han kommer och ska göra jobbet och redan har allt klart för sig.
Det vore ju lite skillnad om du skulle göra jobbet själv, men det ska du ju inte.
 
Eller en Elkonsult :)
 
Men då får man ju i alla fall "rita om" det mesta ;)
 
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men då får man ju i alla fall "rita om" det mesta ;)
Hahaha
 
Jag kommer låta min elektriker få fria tyglar @elmont var inte orolig. Det är mest att jag vill ha tips och råd från andra. Kanske är någon som är jättenöjd med en lösning de har valt och kan rekomendera. Jag är tacksam för tipsen från @Johan456
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men då får man ju i alla fall "rita om" det mesta ;)
Japp ritningar är väl mest rekommendationer. De behöver justeras för att bli bra.
 
J Johan456 skrev:
Eller en Elkonsult :)
Ja det tror jag många gånger kan vara en god idé.
Utan att förringa enskilda den enskilde elektrikerns kunskap och erfarenhet så tror jag det finns stora fördelar med ett förfarande där man för diskussionerna med en elkonsult som sedan skapar ett gott ritningsunderlag för installationen.
I vissa fall kan det nog även vara idé att köpa några timmar av en ljusdesigner.

Utan att styra om den här tråden till att handla om materiel och materielpåslag så är det inte direkt någon nackdel att som kund ha en mer eller mindre komplett lista på vad som ska köpas in. (inkl. e-nummer och allt ;) )

Det innebär inte nödvändigtvis att det blir billigare men det kan ju faktiskt bli bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.