Är det nån som har koll på. Om det behövs bygglov för att. Höja yttertak med 15cm vid omläggning.
 
garvin garvin skrev:
Är det nån som har koll på. Om det behövs bygglov för att. Höja yttertak med 15cm vid omläggning.
Är säkerligen olika beroende på vilken kommun du bor i. Ring och kolla :D
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Nej, det krävs inte Bygglov för det. Vad som kräver bygglov regleras i Plan- och bygglagens (PBL) 9:e kapitel på följande sätt:
"2 § Det krävs bygglov för
1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att
a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri, eller
c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.

Första stycket 3 c gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan"
 
R
J justusandersson skrev:
Nej, det krävs inte Bygglov för det. Vad som kräver bygglov regleras i Plan- och bygglagens (PBL) 9:e kapitel på följande sätt:
"2 § Det krävs bygglov för
1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att
a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri, eller
c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.

Första stycket 3 c gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan"
Tveksamt
"c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt."
 
R
"Fasadändringar
Du får utan bygglov måla om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial. Men du får inte ändra byggnadens eller områdets karaktär mycket för då krävs bygglov. Byggnadsnämnden kan svara på om det du vill göra kräver bygglov."
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
Är det nån som har koll på. Om det behövs bygglov för att. Höja yttertak med 15cm vid omläggning.
Byter du material eller färg eller överstiger max bygghöjd är det iaf anmälan. Är det för stor ändring kan det bli fråga om lov och är det inte en liten avvikelse från detaljplan kan det bli avslag.

Är huset Q eller K märkt?
 
Skärmbild av text från en webbsida som förklarar bygglovsregler för solfångare, spaljé, staket, tak och takkupa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BigR
garvin garvin skrev:
Är det nån som har koll på. Om det behövs bygglov för att. Höja yttertak med 15cm vid omläggning.
Jag gjorde precis det, höjde taket 20cm för att isolera övervåningen bättre i samband med omläggning av tak. Tre varv träpanel på takfoten krävdes för att skarva fasaden (tegel).
Det bedömdes som anmälningspliktig åtgärd ändring av bärande konstruktion och krävde startbesked.
 
I inlägg #3 har jag citerat själva lagtexten. Det är den som gäller och inget annat. Sedan finns det en mängd undantag för takkupor, Friggebodar, Attefallshus mm. Att Byggnadsnämnden i vissa kommuner inte tillämpar lagen korrekt är väldigt vanligt och prövas nästan aldrig i högre instans. Icke-beslut kan inte överklagas enligt svensk rättsordning. Skulle däremot Byggnadsnämnden antingen vägra bygglov eller kräva bygglov av skäl som inte står i lagen, är det bara att överklaga. Då får du garanterat rätt. Vad som kräver Bygganmälan framgår av Plan- och Byggförordningen. Är man inte kommunalpolitiker eller har en annan känslig position ska man inte fråga för mycket.
 
J justusandersson skrev:
I inlägg #3 har jag citerat själva lagtexten. Det är den som gäller och inget annat. Sedan finns det en mängd undantag för takkupor, Friggebodar, Attefallshus mm. Att Byggnadsnämnden i vissa kommuner inte tillämpar lagen korrekt är väldigt vanligt och prövas nästan aldrig i högre instans. Icke-beslut kan inte överklagas enligt svensk rättsordning. Skulle däremot Byggnadsnämnden antingen vägra bygglov eller kräva bygglov av skäl som inte står i lagen, är det bara att överklaga. Då får du garanterat rätt. Vad som kräver Bygganmälan framgår av Plan- och Byggförordningen. Är man inte kommunalpolitiker eller har en annan känslig position ska man inte fråga för mycket.
Du glömde detaljplan och anmälan gjord av avundsjuka grannar...
 
Skulle nog inte fråga själv heller. Bara lite speciellt läge här. Därför undran lite allmänt. Blir det aktuellt får man ta kontakt med byggnadsnämden.
 
R
J justusandersson skrev:
I inlägg #3 har jag citerat själva lagtexten. Det är den som gäller och inget annat. Sedan finns det en mängd undantag för takkupor, Friggebodar, Attefallshus mm. Att Byggnadsnämnden i vissa kommuner inte tillämpar lagen korrekt är väldigt vanligt och prövas nästan aldrig i högre instans. Icke-beslut kan inte överklagas enligt svensk rättsordning. Skulle däremot Byggnadsnämnden antingen vägra bygglov eller kräva bygglov av skäl som inte står i lagen, är det bara att överklaga. Då får du garanterat rätt. Vad som kräver Bygganmälan framgår av Plan- och Byggförordningen. Är man inte kommunalpolitiker eller har en annan känslig position ska man inte fråga för mycket.
Jag citerade boverket, en luring är att mycket är skrivet för hus med mer än två hushåll, sen finns det en del undantag gör 1-2 familjs hus.
Hade varit bättre om de hade delat upp det helt. Det är ju lite skillnad på en radhuslänga som får olika takbeläggning o färg.
 
Visst är det en djungel! Men det blir inte bättre av att tolkningarna kan skilja så mycket mellan kommuner som de faktiskt gör. Ur samhällssynpunkt tycker jag att det är ett problem att vissa kommuner inte följer lagstiftningen när det inte passar, eller medger väldigt stora avvikelser från detaljplanen, särskilt när kommunen själv är byggare. Hela systemet bygger på att kommunerna ska följa lagen och när de inte gör det saknas sanktionsmöjligheter.
 
Hej,

Gammal tråd men gör ett försök att fråga:

Jag överväger samma tanke. Isolera yttertaket vid takomläggning. Men jag är orolig att taket ska upplevas tungt/tjockt med tjocka vindskivor/takfotsbrädor osv. Har svårt att se det framför mig och hittar inga bra bilder på nätet.. Hur blev det hos dig?


BigR BigR skrev:
Jag gjorde precis det, höjde taket 20cm för att isolera övervåningen bättre i samband med omläggning av tak. Tre varv träpanel på takfoten krävdes för att skarva fasaden (tegel).
Det bedömdes som anmälningspliktig åtgärd ändring av bärande konstruktion och krävde startbesked.
 
BigR
Huset har en ganska tilltagen takfot så på håll ser man faktiskt inte mycket av att fasaden är förlängd jämfört med tidigare. Tycker att det blev helt ok estetiskt. Tog ett kort som framhäver det lite tydligare.

Detaljbild av ett hus med väl tilltagen takfot som döljer fasadens förlängning, med tegelvägg och stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ballou och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.