Det finns ett annat problem med dessa nya kort.

En arbetskamrats nya mobiltelefon pep nästan hela tiden när han använde den, och hans gamla telefon hade också gjort samma sak mot slutet. Han frågade i runt i fikarummet om någon visste vad som var fel, han avinstallerade alla appar och så vidare och han var på vippen att lämna in mobilen på garantin. Till sist så upptäckte hans systerson vad som var felet. Han hade sitt nya bankkort i mobilens plånboksfodral och när han öppnade fodralet så hamnade bankkortet mot mobilens NFC läsare. Alltså skannade mobilen av bankkortet hela tiden.

Så fort han stängde av NFC läsningen på mobilen så upphörde problemet, men att komma på det var rena turen. :surprised:
 
BirgitS
H hempularen skrev:
Det där med en obehörig fjärravläsning skulle jag hävda att det är en skröna, men jag kan ha fel.
Det är åtminstone väldigt svårt, jag tycker det verkar som att om man måste hålla kortet från banken väldigt nära terminalerna i affärerna för att det ska fungera. Eftersom jag dessutom har busskortet, med samma teknik, i plånboken så måste jag ta ur det kort jag ska använda för annars får inte terminalerna ordning på signalerna från de två korten.
 
BirgitS
D Donald-Duck skrev:
Det finns ett annat problem med dessa nya kort.

En arbetskamrats nya mobiltelefon pep nästan hela tiden när han använde den, och hans gamla telefon hade också gjort samma sak mot slutet. Han frågade i runt i fikarummet om någon visste vad som var fel, han avinstallerade alla appar och så vidare och han var på vippen att lämna in mobilen på garantin. Till sist så upptäckte hans systerson vad som var felet. Han hade sitt nya bankkort i mobilens plånboksfodral och när han öppnade fodralet så hamnade bankkortet mot mobilens NFC läsare. Alltså skannade mobilen av bankkortet hela tiden.

Så fort han stängde av NFC läsningen på mobilen så upphörde problemet, men att komma på det var rena turen. :surprised:
Det är ju också ett exempel på att avläsaren och kortet måste vara väldigt nära varandra för att det ska fungera, var kortet på "fel" sida av mobilen så blev det ingen avläsning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är åtminstone väldigt svårt, jag tycker det verkar som att om man måste hålla kortet från banken väldigt nära terminalerna i affärerna för att det ska fungera. Eftersom jag dessutom har busskortet, med samma teknik, i plånboken så måste jag ta ur det kort jag ska använda för annars får inte terminalerna ordning på signalerna från de två korten.
Jag kan tänka mig att en uppfinningsrik tjuv, kan göra en läsare som fungerar på lite längre håll. Men det går inte att få till på rejäla avstånd.
 
Fast den artikeln handlar om att de får ut uppgifter om kortet. Det är inte samma sak som att göra en transaktion. Utan de kan få ungefär samma uppgifter som de kan få genom att gå igenom slipparna i en butik eller en restaurang.

Risken att någon missbrukar information från kortslippar ifrån en butik har alltid funnits, ändå relativt ovanligt att man råkar ut för det (har hänt mig en gång på 35 år).
 
Jag har ett kort som går ut nu i April utan "blipp"
I November köpte jag en pizza , på en pizzeria jag aldrig varit på innan. När jag fick pizzan (ta med hem) så skulle jag sätta i kortet i terminalen. Innan jag hann slå in koden kom kvittot ut!
Hon i kassan såg att jag blev förvånad och sa typ, att på småbelopp är det trådlöst, så att man slipper slå in koden.
Jaha, visste inte att jag hade detta, sa jag.

När jag kollade månadsutdraget senare, så fanns det inget draget för nån pizza på 95:-
Kommer ihåg att det stod personer till höger om mig, och att terminalen satt till höger.
Och har kollat att det verkligen inte finns "blipp" på kortet.
När nya kortet kommer, så vill jag nog ha det avaktiverat.
 
  • Wow
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
[
H heimlaga skrev:
Jag ser två allvarliga säkerhetsrisker:
1. Någon kan läsa av mitt kort utanpå fickan och dra 25 euro för varje avläsning. När jag påtalade det fick jag ett otympligt plastfodral att ha kortet i och det sades fungera som en Faraday-bur och skydda mot avläsning.
2. Någon kan hitta min plånbok och dra hur många 25 euros inköp som helst även utan tillgång till koden.
Men enligt Kurt Gjesten bör man som privatperson inte vara rädd för intrång, bedrägeri, skimming eller stöld. Detta eftersom de nya kortens villkor, enligt Kurt Gjesten, fungerar exakt likadant som för de traditionella.
– Ja, ansvarsfrågan är densamma. Om du blivit skimmad, och inte varit vårdslöst, så kommer banken ta på sig kostnaden och du få dina pengar tillbaka, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ansvariga-mer-kryptering-ar-inte-aktuell
 
C
H hempularen skrev:
Utan de kan få ungefär samma uppgifter som de kan få genom att gå igenom slipparna i en butik eller en restaurang.
Kortslipparna innehåller sedan länge bara 4 sista siffrorna i kortnumret av just denna anledning.
Min uppfattning är att dagens kontaktlösa EMV-kort inte heller bjuder på kortnumret eller någon annan känslig information över NFC utan att ha handskakat med en äkta terminal.
 
Det är tydligen omöjligt att avaktivera den kontaktlösa funktionen. Sparbankernas centralorganisation har bestämt att det skall vara så och min sparbank kan inte göra någonting åt det.:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:
De flesta andra bankerna i landet lär dra kontaktlös betalning på kreditkortskonto så det är ju ännu värre.....

Hoppas att ni som säger att det är säkert verkligen har rätt
 
D dibb skrev:
Jag har ett kort som går ut nu i April utan "blipp"
I November köpte jag en pizza , på en pizzeria jag aldrig varit på innan. När jag fick pizzan (ta med hem) så skulle jag sätta i kortet i terminalen. Innan jag hann slå in koden kom kvittot ut!
Hon i kassan såg att jag blev förvånad och sa typ, att på småbelopp är det trådlöst, så att man slipper slå in koden.
Jaha, visste inte att jag hade detta, sa jag.

När jag kollade månadsutdraget senare, så fanns det inget draget för nån pizza på 95:-
Kommer ihåg att det stod personer till höger om mig, och att terminalen satt till höger.
Och har kollat att det verkligen inte finns "blipp" på kortet.
När nya kortet kommer, så vill jag nog ha det avaktiverat.
Så har det varit i ett par år hos många lunchställen och jourbutiker. Om beloppet är under 200:- och man har chip (ej blipp/NFC) räckte med att stoppa i kortet, så godkändes transaktionen direkt utan kod.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
C
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Så har det varit i ett par år hos många lunchställen och jourbutiker.
Fast normalt sett dras väl beloppet från kontot iallafall? ;)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast normalt sett dras väl beloppet från kontot iallafall? ;)
Ja?...eller rättare sagt; beloppet reserveras.
 
Man brukar se det lilla chippet i hörnet på kortet, klipp bort det..

Man kan även betala med Mobilen, som är knutet till Visa kortet..visakort digitalt
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Man brukar se det lilla chippet i hörnet på kortet, klipp bort det..

Man kan även betala med Mobilen, som är knutet till Visa kortet..visakort digitalt
Inte så smart, eftersom ett kort som är manipulerat är ogiltigt.
Visa digitalt funkar bara med vissa banker, precis som ApplePay och Samsung Pay och Google Wallet.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.